Vorbind la o conferință recentă, CEO-ul Lockheed Martin, Jim Taiclet, a schițat o viziune în care tehnologia dezvoltată pentru oferta eșuată a companiei în programul Next-Generation Air Dominance (NGAD) – câștigat de rivalul Boeing – nu va fi aruncată la gunoi. În schimb, aceasta va fi ,,injectată'' în F-35 pentru a crea ceea ce el numește o platformă „generația a 5-a plus”.
Miza este uriașă și reprezintă o mișcare de business clasică: transformarea unei pierderi strategice într-o oportunitate comercială. „Ținta noastră este 80% din capacitatea unui NGAD de generația a șasea la 50% din costurile unitare”, pus intr-un F-35, a declarat Taiclet, potrivit Business Insider.
Aceasta este o ofertă menită să atragă atenția Pentagonului, care se confruntă cu costurile exorbitante ale noilor platforme, estimate la peste 300 de milioane de dolari pe bucată pentru un avion de generația a 6-a.
Concret, acest F-35 „transformat în Ferrari”, cum l-a descris plastic Taiclet, va primi upgrade-uri în etape. În următorii doi-trei ani, ar putea fi implementate noi elemente de fuzelaj stealth, ajustări ale formei pentru a reduce și mai mult semnătura radar, îmbunătățiri semnificative ale sistemelor de război electronic și noi capacități de armament.
Aceste modificări sunt o serie de îmbunătăţiri cuprinse în pachetul de modernizare Block 4, aflat deja în dezvoltare, care include un nou procesor central și un radar avansat.
Însă adevărata revoluție este ideea unui F-35 „pilotat opțional”. Acest concept se aliniază perfect cu una dintre cele mai mari priorități ale USAF: programul Collaborative Combat Aircraft (CCA). Forțele Aeriene intenționează să achiziționeze cel puțin 1.000, posibil chiar 2.000, de drone de luptă autonome – așa-numiții „loiali wingmen” – care să zboare alături de avioanele cu pilot.
Vom vedea un F-35 care poate zbura și fără pilot la manşă?
Prin propunerea unui F-35 care poate zbura și fără pilot, Lockheed Martin își poziționează cel mai important produs nu doar ca un avion de vânătoare, ci ca un potențial centru de comandă pentru un roi de drone.
Un F-35 ar putea coordona drone CCA în misiuni prea periculoase pentru un om sau, în anumite scenarii, ar putea îndeplini singur astfel de misiuni. „Ne gândim la F-35 nu doar ca la un avion de sine stătător, ci la modul în care poate interacționa cu generația a șasea și cu aeronavele fără pilot, fiind el însuși opțional pilotat”, a explicat Taiclet.
Aceasta nu este science-fiction. Conceptul este deja testat intens. Programul X-62A VISTA, un F-16 modificat și pilotat de o inteligență artificială, a efectuat deja lupte aeriene simulate (dogfights) împotriva unor F-16 cu piloți umani. Anul trecut, Secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, a zburat în acest avion ghidat de AI, demonstrând viabilitatea tehnologiei.
În ciuda problemelor de cost (programul F-35 depășește 2 trilioane de dolari pe durata de viață) și a ratelor de disponibilitate sub așteptări, Lockheed Martin pariază pe viitor. Peste 1.200 de avioane F-35 sunt deja livrate în 13 țări, creând o bază instalată masivă, perfectă pentru astfel de upgrade-uri.
Prin acest plan, Lockheed Martin joacă o carte inteligentă. În loc să conteste pierderea contractului NGAD, compania se adaptează și încearcă să estompeze granițele dintre generații, propunând o soluție hibridă, mai ieftină și disponibilă mai rapid.
Este o strategie menită să asigure relevanța și profitabilitatea programului F-35 pentru deceniile următoare, transformându-l din calul de bătaie al generației a 5-a în creierul flotei aeriene a viitorului.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News