Avionul Su-57 rămâne în spatele F-22 şi F-35. Principala problemă, motorul. Ruşii caută soluţii

S.I. Catalin / 20 ian 2021 / 12:32
Suhoi Su-57 este proiectul unui avion de luptă de generația a cincea dezvoltat de către Rusia
Suhoi Su-57 este proiectul unui avion de luptă de generația a cincea dezvoltat de către Rusia

Publicaţia rusă Topcor.ru, cunoscută ca fiind una de propagandă, a publicat un articol despre așteptările și etapele pe care trebuie să le treacă noul sistem de propulsie instalat pe avioanele Su-57. Publicaţia Bulgarian Military susţine că avionul Su-57 mai are de aşteptat până va fi calificat drept unul de generația a V-a.

Publicaţia militară rusă Topcor.ru susține că Rusia va avea, în anul 2022, un nou sistem de propulsie pentru avionul Su-57, cunoscut sub numele de ''Produsul 30'' [Izdelie 30]. Tot în acelaşi an, rușii se așteaptă să primească un număr mai mare de avioane Su-57, mult mai mare decât cel comandat până în prezent. Odată cu dezvoltarea noului motor, Moscova încetinește în mod deliberat producția în serie a aeronavei, susține publicația rusă.

Astăzi, pe avioanele Su-57 este instalat motorul AL-41F1, care, potrivit inginerilor militari din industria aeronautică, este o versiune îmbunătățită a motorului AL-41.

AL-41F1 este considerat un motor bun, iar diferența dintre el şi motorul F119 – instalat pe avioanele de luptă F-22 –  este destul de mică – dezvoltă cu doar 9% mai puțină putere decât cel american, cel puţin asta susţin ruşii.

Motorul F119, dezvoltat de compania americană Pratt & Whitney, este în prezent cel mai puternic motor din lume pentru avioane bimotor (cu două motoare). Motorul F135 este motorul care propulsează avionul de luptă F-35 și este, de asemenea, cel mai puternic din clasa sa.

Rușii se așteaptă ca ''Produsul 30'', cunoscut deja și sub numele de ''Saturn 30”, să fie cel mai puternic din lume și să depăşească performanţele competitorului american. Dacă dezvoltarea motorului merge conform planului, Moscova susţine că va produce între 20-25 de avioane de vânătoare Su-57 pe an.

 

De ce Su-57 nu este încă un avion de a cincea generație?

 

La începutul anului 2020, inginerii ruși și dezvoltatorii proiectului au întâmpinat dificultăți în trei domenii - tehnologia stealth, motor și avionică. Rușii au rezolvat problema cu tehnologia stealth, cel puţin asta susţin ei. 

A doua problemă a fost motorul. După cum am explicat deja mai sus, rușii vor să dovedească că muncesc din greu să rezolve acesta problemă și se așteaptă ca în următorii doi ani să aibă un motor mai puternic decât cele instalate pe F-22 şi F-35.

Probleme apărute în dezvoltarea unui motor mai puternic pentru Su-35 a cântări destul de mult la refuzul Indiei și Chinei de a participa la proiectul acestei aeronave sau de a cumpăra câteva unităţi.

 

Presa rusă anunță că al doilea Su-57 din producția de serie va fi livrat forțelor ruse

 

Un al doilea Su-57 din producția de serie va fi livrat Forțelor Aerocosmice ale Rusiei, undeva spre finalul lunii martie. Mai mult, în 2021, rușii ar urma să livreze 3 sau 4 aeronave Su-57.

Dar cu toate că Moscova afirmă despre Su-57 că ar fi aeronave de generația a 5-a, ceea ce se vrea răspunsul rus la F-35, experții sunt de părere că Su-57 e o aeronavă de generația 4.5.

Amintim că Moscova a încheiat în 2019 un contract pentru achiziționarea a 76 de avioane de vânătoare Su-57. Cu acestea urmează să fie dotate trei regimente de aviație rusă. Finalizarea programului trebuie să se încheie până în 2027.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy