Nu este vorba despre modernizarea vechilor aeronave la un standard precum cel al Rusiei, de exemplu, de acum 10 ani, ci despre crearea unei versiuni cu capacități tehnice mai mari pe baza A-50U.
Aceste informații au fost confirmate recent de șeful Corporației întrunite producătoare de avioane din Rusia, Serghei Korotkov, în cadrul unui interviu acordat agenției de presă TASS.
„Radarele zburătoare” A-50 sunt avioane cu capacități limitate iar modernizarea nu poate atinge performanțele noilor A-100 suspendate din cauza sancțiunilor și a lipsei de fonduri. Lucru care nu e niciun secret
AWACS A-100 „Premier”, sursă foto: PJSC „Beriev Aircraft Company” via Air Force Technology
Nu este un secret faptul că A-50U, în forma în care este cunoscut și utilizat în prezent împotriva Ucrainei, este o aeronavă cu capacități limitate. Cu capabilități mult mai mici decât, de exemplu, E-3 Sentry al NATO (care urmează să fie eliminat treptat și înlocuit de următoarea generație, inclusiv avioanele E-7 Sentry sau Saab Global Eye). Prin urmare, investițiile în flota A-50U, în locul aeronavelor A-100, nu vizează aducerea avioanelor la vechiul standard, ci îmbunătățirea acestuia acolo unde este posibil, pe baza noilor soluții tehnice.
Informațiile furnizate până acum indică faptul că nici acest obiectiv limitat (în comparație cu introducerea A-100) nu poate fi atins. Oficial, pentru că multe soluții pentru noul A-50U nu au fost încă testate, iar revenirea la producție va avea loc doar atunci când toate soluțiile sunt complet gata.
Surse rusești indică munca neterminată și problemele cu importurile, adică eficacitatea sancțiunilor occidentale. Acestea din urmă sunt menite să forțeze crearea de echivalente rusești ale componentelor electronice.
Înainte de invadarea Ucrainei pe scară largă Rusia avea 7 avioane de avertizare timpurie de tip A-50. Două au fost doborâte de ucraineni, unul lovit la sol
Avion de tip A-50 AWACS (avertizare timpurie) rusesc. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
Înainte de izbucnirea războiului din Ucraina, Rusia avea în serviciu șapte avioane A-50U și trei aeronave A-50, mai vechi de mică valoare. În timpul războiului, la începutul anului 2024, ucrainenii au reușit să doboare două A-50U, care au căzut împreună cu echipajele. În plus, în decembrie 2022, o altă aeronavă a fost avariată pe un aeroport din Belarus de mici drone cu mai multe rotoare, care s-au așezat pe părțile sale sensibile și au fost detonate.
Cu toate acestea, avionul a zburat apoi singur și probabil că a fost reparat până acum. În timpul operațiunii “Pânza de păianjen” din iunie 2025, au fost atacate și două avioane vechi A-50, care, totuși, nu zburau și aparțineau unui grup de aproximativ 10 aeronave de acest tip, care au fost retrase din serviciu cu mult timp în urmă.
În prezent, aeronavele A-50/A-50U operează în spațiul aerian național. Aceste avioane zboară, de obicei, din bazele de la Ivanovo, Ulyanovsk și Chkalovsk, de lângă Moscova.
Interesant este că, în luna septembrie 2025, au fost observate doar cinci zboruri de recunoaștere efectuate de A-50/A-50U. Acesta este un număr neobișnuit de mic în comparație cu lunile anterioare, deși nu este clar de ce activitatea lor a scăzut atât de brusc. Posibile explicații ar putea include ciclurile de întreținere tehnică, limitările de instruire a echipajelor sau chiar îngrijorările legate de vulnerabilitatea la atacurile ucrainene.
Familia avioanelor A-50 joacă un rol crucial în detectarea la distanță lungă a aeronavelor inamice, a rachetelor de croazieră și în coordonarea operațiunilor de luptă. A-50U modernizat dispune de un radar îmbunătățit, sisteme de procesare a datelor mai bune și o autonomie mai mare, ceea ce îl face un atu esențial, dar rar, în flota aeriană a Moscovei.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News