IAR-80 FA, un proiect coordonat de ingineri din România: Ambiția renașterii legendarului IAR-80 românesc printr-o replică 1:1

Darius Muresan |
Data actualizării: | Data publicării:
IAR-80 FA, imagine concept. Foto: Fly Again
IAR-80 FA, imagine concept. Foto: Fly Again

Asociația Fly Again a prezentat la Paris un proiect ambițios născut din pasiune: Visul de a realiza un IAR-80 FA (Fly Again) la scară 1:1 în condiții de zbor. 

„Asociația Fly Again are ca obiectiv realizarea unei replici a avionului IAR 80, scara 1:1, în condiții de zbor. Se va numi IAR 80 FA și va avea numărul 451. IAR Brașov a produs avioane IAR-80.81 cu numere de la 0 la 450”, se arată pe site-ul oficial al asociației.

Legendarul avion IAR-80 a fost proiectat de Industria Aeronautică Română. Avionul românesc avea o rază de acțiune de 940 km și o viteză de 550 km/h. Plafonul de zbor era de 10.500 metri.

Recent, cei de la Fly Again și-au prezentat proiectul în cadrul reputatei conferințe de la Paris, "2023 3DEXPERIENCE Collaborative Innovation User Conference". Inginerii români au prezentat și o istorie a avionului românesc IAR-80.

1. Foto: Dass... (fa_32866900.jpg)

Foto: Dassault Systèmes via IAR 80 Fly Again

„Dl. ing. Fernando Petre, având calitatea de "Enovia champion", a avut onoarea să prezinte proiectul IAR80 Fly Again, în fața unei comunități mari de utilizatori ai platformei 3DEXPERIENCE, platforma cu ajutorul căreia proiectul nostru prinde viată.

Au devenit cunoscute atât activitatea echipei de proiectare, cât și istoria IAR-ului 80. Proiectului IAR 80 Fly Again, face parte din cadrul select al ”Worldwide Challenges”, program al Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE Edu, de promovare și sponsorizare, prin acordarea de licențe gratuite în platforma 3DEXPERIENCE. Mulțumim Dassault Systèmes”, se arată pe pagina oficială a asociației Fly Again.

2. Foto: Dass... (fa2_21820100.jpg)

Foto: Dassault Systèmes via IAR 80 Fly Again

 

Regretatul general Ioan Dobran, erou și as al aviației militare române, despre IAR-80

 

Redăm cuvintele marelui pilot român Ioan Dobran, despre IAR-80.

„Față de Messerschmitt, avea (n.r. - IAR-80) o diferență: Pilotul nu ședea în centru de greutate și stătea puțin mai în spate. La viraje parcă vira întâi botul avionului, apoi veneai și tu.

În schimb avea carburator pentru combustibil iar la virajele bruște, în sus, jos, dreapta, stânga, dădea oarecare rateuri pentru că din cauza efortulu nu mai alimenta cu benzină. Messerschmitt-ul în schimb era pe injecție nu pe carburator”, își amintește generalul Ion Dobran.

Marele pilot român și-a exprimat regretul că aceste avioane au fost distruse imediat în anii 1950 de către sovietici după ce comuniștii români au preluat puterea. 

„Păcat că s-au distrus toate avioanele și că nu mai avem unul, să arătăm un IAR măcar (n.r. - IAR-80). E doar o copie la Muzeul de Aviație, care nu e originală. Le-au distrus rușii repede, imediat după 1950 atunci”, a conchis generalul Dobran, în episodul 2 al seriei documentare Ora Regelui. Ultimii romantici, piloții Majestății Sale, serie difuzată de Televiziunea Română.

CITEȘTE MAI MULT: Marii piloți români care au luptat pe IAR-80 fac radiografia avionului românesc. „Din păcate toate IAR-80 au fost distruse de ruși în 1950”

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel