Programul Piranha V e în impas. Există inclusiv riscul ca transportoarele să nu fie construite în România

Tudor Curtifan |
Data actualizării: | Data publicării:
Trageri reale realizate de Armata română, cu blindate Piranha 5, sursă foto: MApN
EXCLUSIV
Trageri reale realizate de Armata română, cu blindate Piranha 5, sursă foto: MApN

Programul Piranha V se află în acest moment în impas și există inclusiv riscul ca transportoarele din ultima etapă să nu mai fie construite în România ci direct achiziționate. Motivul? Situația financiară grea în care se află Uzina Mecanică București.

Conform datelor noastre, programul e condiționat pentru continuare și pentru fabricarea blindatelor în România, de crearea unei societăți mixte de tip joint-venture între General Dynamics și Uzina Mecanică București pentru producerea viitoarelor transportoare în țară.

Contractul presupune achiziția de către MApN a 227 de vehicule Piranha V iar începând din etapa a III-a a acestuia presupune ca toate cele 131 de vehicule să fi fabricate la UMB.

Doar că, potrivit surselor DefenseRomania din industria de apărare, aici intervine problema. Uzina Mecanică București are probleme financiare, fapt pentru care o asociere de tip joint-venture nu ar fi dorită de General Dynamics. Rămâne de văzut dacă inclusiv etapa finală care prevede ca cele 131 de blindate construite în țară va avea loc. Și, bineînțeles, viitoarea societate mixtă să poată dispune de capabilitatea de a dezvolta astfel de blindate în viitoare contracte, întrucât acesta e obiectivul programului: Nu neapărat achiziționarea de blindate ci dezvoltarea în industria noastră a unei astfel de capabilități.

 

UMB înregistrează pierderi mari în fiecare an fapt pentru care orice asociere de tip joing-venture vine cu un risc semnificativ pentru GD

 

2. -imagine fara descriere- (piranha-v-test-tragere_06402400.jpg)

Testarea transportoarelor Piranha V, sursă foto: MApN

Fostul ministru al Economiei Claudiu Năsui, făcând publice datoriile pe care companiile de apărare de stat le au, a arătat că Uzina Mecanică Bucureşti are capitaluri proprii negative (adică are mai multe datorii decât active). Iar numai în acest an UMB a mai făcut 6.7 milioane de lei datorii suplimentare la bugetul de stat şi face pierderi an de an.

Ne aflăm astfel în situația în care General Dynamics se vede pus în fața condiției obligatorii pentru construirea Piranha V în țară, anume să pună bazele unei societăți mixte în care UMB să vină cu aportul logistic, iar partea americană cu suportul tehnologic. Doar că, potrivit informațiilor nostre, UMB se află sub incidența gajurilor bancare. În aceste condiții General Dynamics ezită să intre într-o societate care riscă ulterior să fie executată de bănci din cauza pasivului cu care vine UMB-ul.

Pe de altă parte, potrivit informațiilor noastre, General Dynamics e dispus să intre în orice societate mixtă cu o companie din industria de apărare în vederea respectării contractului.

Există totodată și riscul ca România să rămână doar cu blindatele pe care le-a achiziționat în acest contract deși inițial s-a vorbit de aproximativ 600 de transportoare inclusiv amfibii. 

Însă scopul Guvernului și al MApN în acest program nu e doar înzestrarea cu Piranha V sau alte transportoare, pe care le putem în continuare cumpăra fără prea mari probleme, ci obiectivul e de a deține o capabilitate de transportoare de acest nivel în România prin dezvoltarea lor de către industria noastră.

Notă DEFENSE ROMANIA: Publicația noastră a solicitat și un punct de vedere al Romarm cu privire la situația programului Piranha V. În momentul în care va exista un răspuns oficial din partea Romarm, DefenseRomania îl va publica

 

Achiziționarea UMB de către General Dynamics pare un scenariu aproape imposibil în condițiile actuale

 

3. Sursă foto... (piranha-v-5_36864200.jpg)

Piranha V, sursă foto: MApN

În această cheie putem citi și întrevederea ministrului interimar al Economiei Virgil Popescu cu reprezentanții General Dynamics despre etapa a II-a a contractului de achiziţie de către Ministerul Apărării a transportoarelor Piranha V.

Fără să precizeze sau să dea de înțeles că programul este în impas, ministrul Virgil Popescu s-a rezumat doar să dea asigurări că se face tot posibilul ca Piranha V să fie construite în România. El a vorbit inclusiv de o posibilă achiziție a UMB de către General Dynamics, dar acest lucru pare foarte greu de crezut în contextul situației financiare a UMB, care aparține de Romarm.

"Armata Română are nevoie de aceste transportoare şi conform contractului de offset acestea trebuie fabricate în România. O posibilă achiziţie a UM Bucureşti de către General Dynamics nu este exclusă, dar procedura va dura ceva timp şi până atunci trebuie să ne organizăm pentru fabricarea în România a transportoarelor, aşa cum a fost stabilită prin contractul offset", preciza ministrul Virgil Popescu.

Programul esenţial de înzestrare 'Transportor blindat pentru trupe 8x8' a fost iniţiat, în noiembrie 2017, prin Hotărâre a Guvernului României, prin care erau aprobate circumstanţele şi procedura specifică aferente primei etape, în vederea atribuirii unui acord-cadru de furnizare a 227 de transportoare blindate şi derivate pe platforma Piranha 5 şi a suportului logistic iniţial către General Dynamics European Land Systems - Mowag GmbH.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel