IAR-99 nu pot efectua testele în zbor ale noului soft. Nici „Dumnezeu, râul, ramul nu ține” cu avioanele românești IAR-99 Șoim

Darius Muresan |
Data publicării:
Avioane de antrenament IAR-99, esențiale pentru formarea piloților români de F-16
Avioane de antrenament IAR-99, esențiale pentru formarea piloților români de F-16

Avioane Craiova are întârzieri record în livrarea avioanelor de antrenament modernizate IAR-99 la standardul SM Șoim, fiiind întâmpinate situații tehnice, dar compania românească are și ghinion: Condițiile meteorologice nu ajută grăbirea testelor.

România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte 10 au rămas la versiunea Standard din fabrică. Toate ar fi trebuit livrate până în 2024, dar niciun avion nu a fost încă livrat Ministerului Apărării Naționale. 

Avioane Craiova a arătat cu degetul către Elbit Systems, precizând că softul ce vizează partea de modernizare nu e finalizat complet. Totuși, Elbit a confirmat că softul e livrat, fiind îndeplinite toate obligațiile contractuale, dar „integrarea tuturor sistemelor și livrarea avioanelor este responsabilitatea Avioane Craiova”. Cu alte cuvinte, contractul nu prevede integrarea softului de către Elbit.

Situația pare să se fi remediat, dar, surpriză. Au apărut alte probleme tehnice iar nici vremea nu ajută grăbirea testelor pentru ca măcar 5 avioane să fie în sfârșit livrate Armatei.

 

Nici Providența nu ține cu Avioane Craiova. Directorul fabricii spune că „nici Dumnezeu nu ține cu noi”. Șansele ca livrările să se facă în acest an către Armată sunt infime iar Avioane Craiova se teme de penalități uriașe

 

2. IAR-99 / B... (521300778_1145579864267171_7741143147605303662_n_86590700.jpg)

IAR-99 / Baza Aeriană Boboc

Ultimele teste ale software-ului în zbor pentru avioanele produse la Avioane Craiova, care ar fi trebuit să înceapă în această săptămână, au fost amânate din cauza condițiilor meteo nefavorabile, a anunțat directorul companiei, Nicu Fălcoi. Acesta a precizat că echipele tehnice au făcut „tot ce era omenește posibil” pentru ca aeronavele să fie omologate până la finalul anului.

„Din păcate, se pare că nici Dumnezeu nu ține cu noi, vremea fiind nefavorabilă zborului, deși am făcut tot ce era omenește posibil pentru a omologa avioanele până la sfârșitul anului”, transmite Nicu Fălcoi.

Potrivit lui Nicu Fălcoi, în această săptămână ar urma să fie constituite două comisii: una pentru verificarea completă a documentației necesare omologării și alta pentru eliminarea din cerințele operaționale a unei solicitări considerate imposibil de implementat tehnic.

Directorul Avioane Craiova avertizează că orice întârziere suplimentară poate duce la executarea scrisorii de garanție, ceea ce ar genera costuri suplimentare de aproximativ 350.000 lei lunar doar din dobânzi. Penalitățile ar putea fi și mai mari dacă Direcția Generală pentru Armamente din cadrul MApN nu va accepta motivele obiective ale întârzierii.

„Suntem concentrați 24/7 pe livrarea acestor avioane și o vom face în cel mai scurt timp posibil”, a transmis Nicu Fălcoi, subliniind că succesul depinde și de ritmul în care celelalte instituții își îndeplinesc atribuțiile. El a mulțumit echipelor de la Centrul de Încercări în Zbor, de la Elbit și angajaților Avioane Craiova pentru eforturile depuse în aceste zile în care se lucrează „contra cronometru”.

În toamna acestui an, așa cum analiza la vremea respectivă și DefenseRomania, Victor Peța, liderul de sindicat de la Avioane Craiova, într-un reportaj realizat de Adelin Petrișor pentru Televiziunea Română, se arăta optimist că 5 avioane vor fi livrate anul acesta.

„Cea mai mare problemă care a dus la întârzierile uriașe a reprezentat un update de soft pe care compania israeliană Elbit l-a transmis abia acum. Astfel, primele cinci avioane IAR-99 SM (n.r. Standard Modernizat) au deja toată aparatura de bord montată iar după ce va fi instalat noul soft vor relua zborurile de test. Noi considerăm că după omologarea primului avion, în următoarele zile, până la finalul lunii octombrie, vom putea livra primele cinci avioane”, spune Victor Peța la vremea respectivă. Lucru care nu s-a întâmplat.

3. IAR-99 Șoi... (iar_99_soim_64080700.jpg)

IAR-99 Șoim, Sursă foto: Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

Amintim că în 2020, când s-a semnat contractul între Avioane Craiova și Ministerul Apărării pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard la versiunea Standard Modernizat (Șoim), era stipulat că acordul se întinde pe 4 ani iar ultima aeronavă modernizată urmând a fi livrată în termen de 48 de luni de la semnarea documentului.

Valoare contractului e de 275 de milioane de lei fără TVA iar plăți s-au efectuat către fabrică.

Toate avioanele ar fi trebuit deja modernizate de Avioane Craiova. Niciun avion nu a fost încă livrat, deși se spera că livrările primelor cinci aparate vor avea loc în acest an.

Avioanele de antrenament IAR-99 sunt o componentă importantă a trecerii pe F-16 Fighting Falcon.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel