Fără J-35A, deocamdată. Deși s-a anunțat spargerea gheții, un aliat al Chinei a negat că e primul stat care a cumpărat „F-35-ul chinezesc”

Shenyang FC-31, cunoscut și sub numele de J-31 sau J-35
Shenyang FC-31, cunoscut și sub numele de J-31 sau J-35

Ministrul pakistanez al Apărării, Khawaja Asif, a respins recentele speculații din mass-media care sugerau că Islamabadul a semnat un acord cu China pentru achiziționarea avionului de vânătoare de generația a cincea J-35A.

Într-un interviu televizat, în care a fost întrebat despre livrarea avioanelor până în 2026, Asif a negat informațiile despre care spune că există „doar în mass-media”. Declarația ministrului reprezintă primul răspuns public al unui oficial pakistanez pe această temă. De asemenea, până la această dată, nici Ministerul Apărării Naționale din China și nici nicio firmă de apărare afiliată statului chinez nu au emis declarații cu privire la presupusa înțelegere.

Speculațiile au apărut în urma unei serii de relatări media neconfirmate potrivit cărora Pakistanul este pe punctul de a achiziționa 40 de aeronave J-35A din China, unele publicații sugerând că livrările ar putea începe încă din august 2025.

Conform acestor relatări, acordul era finalizat la un preț mult redus, iar avioanele ar fi echipate cu rachetele aer-aer avansate cu rază lungă de acțiune PL-17.

Pakistanul rămâne totuși un client major al sistemelor chineze în domeniul apărării, inclusiv platforme de apărare antiaeriană, drone și avioane de vânătoare. Negarea oficială a informațiilor sugerează însă că în această etapă nu s-a ajuns la un acord oficial de achiziții pentru valoroasele aeronavele chineze.

Reamintim că J-35A, dezvoltat de Shenyang Aircraft Corporation din China, este un avion de vânătoare considerat de nivelul platformelor americane și rusești de generația  a cincea, care este însă comercializat la un preț și în condiții mult mai accesibile.

 

Prima putere militară a spus „nu” avioanelor chineze J-35 a fost în Orient

 

2. Prima foto... (j-35-china_27100100.jpg)

Prima fotografie la o calitate bună a noului J-35 al Chinei, fotografie publicată pe rețeaua chineză Weibo. Foto via The Drive

De semnalat că așa cum analiza încă din primăvara acestui an și DefenseRomania, în ceea ce e considerat un eșec semnificativ pentru ambițiile strategice ale Chinei în Orientul Mijlociu, Arabia Saudită a refuzat oferta Beijingului de a-i vinde avioanele de luptă stealth J-35A, avionul de generația a cincea pe care China spera să-l folosească pentru a contesta dominația occidentală în regiune.

Arabia Saudită, lider al lumii orientale cu capacitatea de a deveni hegemon în regiune, e prima mare putere care spune „nu” J-35A.

Beijingul a încercat activ să spargă monopolul tranzacțiilor de armament într-o regiune aliniată istoric cu companiile de armament occidentale, însă decizia Riadului sugerează că statele din Golf rămân reticente în a integra pe deplin echipamentele militare chinezești în arsenalele lor.

Xi Jinping spera că, dacă o mare putere militară din Golf, precum Arabia Saudită, ar fi optat pentru J-35A, acest lucru ar fi perturbat dominația SUA pe piața regională de armament. O piață în care inclusiv companiile din Europa au o prezență importantă.

3. J-35A, avi... (j-35a_87422300.png)

J-35A, avionul de generația a 5-a dezvoltat de China. Photo source: Wikipedia via 中国新闻社 @YouTube

Cu toate acestea, în ciuda eforturilor diplomatice și militare extinse ale Beijingului, Arabia Saudită a ales să avanseze discuțiile cu Regatul Unit al Marii Britanii, Italia și Japonia în cadrul summitului G-20 din India, unde Riadul a explorat posibile colaborări pentru dezvoltarea unor avioane de luptă de generația a șasea.

Așa s-a născut o altă întrebare: Intră și Arabia Saudită în programul GCAP, unde Marea Britanie, Italia și Japonia își unesc forțele pentru a dezvolta un avion de luptă de generația a 6-a?

Amintim că la finalul anului trecut BAE Systems , Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC) au ajuns la un acord pentru a forma o nouă companie în cadrul unui joint venture pentru  Global Combat Air Program (GCAP). Consorțiul va fi format din cele trei companii din Marea Britanie, Italia și Japonia.

Fiind de așteptat să fie înființat până la jumătatea anului 2025, noul consorțiu se va ocupa de proiectarea și dezvoltarea aeronavei GCAP și va subcontracta producția și asamblarea finală a aeronavei către BAE Systems, Leonardo, Mitsubishi Heavy Industries.

CITEȘTE ȘI: Primele imagini video cu avionul de luptă J-35, răspunsul Chinei la F-35 al SUA (Video). J-35 - caracteristici și design

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel