Dacă în programul Sistemului de luptă aerian al viitorului (SCAF), viitorul avion franco-german, francezii spun că au un avantaj și le arată nemților ușa, programul fiind la un centimetru să pice din cauza neînțelegerilor dintre cele două industrii, lucru despre care și DefenseRomania a scris intens în ultima perioadă, în ceea ce privește Eurotank-ul se pare că presiunea e pe Paris, nu pe Berlin.
Proiectul Eurotank - MGCS (Main Ground Combat System) - se află de mult timp în faza incipientă și se pare că giganții franco-germani din domeniul apărării Nexter, Thales, Krauss-Maffei Wegmann și Rheinmetall nu reușesc încă să ajungă la un acord. Neînțelegerile cu privire la anumite decizii tehnologice sunt oricum bine cunoscute.
În cazul Eurotank presiunea e pe Franța. Câte tancuri Leclerc au francezii și de ce au nevoie rapidă de o decizie favorabilă
Eurotank, imagine concept
Răspunsul scurt ar fi pentru că Armata franceză se confruntă cu una dintre cele mai sensibile provocări ale deceniilor următoare, anume menținerea unei capabilități eficiente de tancuri grele până la intrarea în serviciu a viitorului sistem principal de luptă MGCS Eurotank, dezvoltat împreună cu Germania.
În condițiile în care flota de tancuri Leclerc îmbătrânește, iar producția acestora s-a încheiat de mult, autoritățile franceze ridică din ce în ce mai insistent problema unei soluții intermediare, necesare pentru a evita un gol operațional major în anii 2030–2040.
Problemele, așa cum arată și publicația franceză de specialitate Opex360, au început după prăbușirea URSS. Deșii Franța plănuia în anii 1980 dezvoltarea a aproximativ 1.500 de tancuri Leclerc, prăbușirea URSS și reformele din cadrul Armatei au redus drastic planul inițial, astfel că doar 406 tancuri au intrat efectiv în dotare. Conform Legii de programare militară pentru perioada 2024-2030, numărul acestora va scădea la 200 de unități modernizate la standardul XLR, restul fiind plasate în rezervă pentru a furniza piese de schimb.
Această rezervă, însă, este pe cale să se epuizeze, în timp ce întreținerea motorului diesel V8X-1500 Hyperbar și a turbinei Turbomeca TM-307B devine tot mai dificilă.
Standardul XLR pentru Leclerc, aflat în proces de implementare, nu include o soluție pentru remotorizarea tancurilor, deși o analiză internă citată de Institutul francez pentru Relații Internaționale estimează costul acestei operațiuni la 1,5 miliarde de euro.

Leclerc XLR, prezentat la Paris la Expoziția Eurosatory 2022, foto: @DefenseRomania
Succesorul Leclerc urmează să fie dezvoltat în cadrul proiectului MGCS Eurotank, lansat în 2017 și marcat de întârzieri din cauza divergențelor industriale dintre KNDS France și Rheinmetall. Deși în 2024 Parisul și Berlinul au semnat un nou protocol de reorganizare a programului, iar un joint venture a fost creat pentru gestionarea proiectului, industria franceză se teme că a pierdut o parte din know-how-ul necesar, Leclerc fiind ultima platformă grea șenilată proiectată în Franța.
Iar presiunea e mare pe francezi, scrie sursa citată, pentru că Germania își permite să aștepte și să gestioneze întârzierile în proiectul MGCS și dezvoltarea viitorului Eurotank având în vedere numărul suficient de tancuri Leopard 2 pe care îl deține. La acest lucru se adaugă și deja dezvoltarea Leopard 3. Astfel, Franța se află într-o situație mult mai delicată. Direcția Generală pentru Armament de la Paris a avertizat că perioada 2030–2040 ar putea deveni critică, existând riscul unui deficit major în ceea ce privește tancurilor grele de luptă din stocul francez.
Germania mai are o „plasă de salvare”: Dezvoltă și tancul KF-51 Panther, în paralel cu Eurotank-ul. Franța caută soluții

KF-51 Panther
Deputatul francez François Cormier-Bouligeon insistă asupra necesității unei soluții intermediare, care să protejeze industria franceză de concurența directă cu Rheinmetall și de proiectele alternative ale acestora, precum tancul KF-51 Panther. Acesta subliniază că modernizarea Leclerc este un pas necesar, dar insuficient.
O opțiune tehnică ar putea fi dezvoltarea unui tanc care să asigure tranziția către Eurotank, fără ambiții de „ game changer tehnologic”, un model dezvoltat pe baza expertizei acumulate în proiectarea Leclerc. Sursa citată scrie că un astfel de vehicul ar necesita cel puțin un deceniu pentru a fi proiectat și produs, timp considerat totuși suficient, dat fiind că MGCS Eurotank nu este așteptat să intre în serviciu înainte de 2045.
În paralel, Senatul francez ridică aceeași întrebare. Cum poate fi asigurată o tranziție între Leclerc și Eurotank? Senatorul Hugues Saury sugerează chiar că achiziția unui tanc comun franco-german ar putea relansa și consolida cooperarea industrială europeană.
Indiferent de soluția aleasă, consensul din mediul politic și militar francez este că menținerea unei capacități credibile de luptă cu tancuri grele nu mai poate fi amânată.
Consensul între mediul politic și cel militar de la Paris e că va trebui găsită o soluție rapidă. Altfel Franța riscă să rămână cu doar aproximativ 200 de tancuri operaționale de tip Leclerc după 2030, în așteptarea Eurotank-ului, proiect care nimeni nu garantează la Paris sau la Berlin că va fi finalizat.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









