Compania Lockheed Martin plusează în competiția pentru avionul american de generația a 6-a: F-35 ultra-stealth, supraalimentat și fără pilot

Cătălin Costea |
Data publicării:
Pachetul de modernizări pe care îl aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori și să beneficieze de o îmbunătățire substanţială a capacităților generale. Sursa foto: BAE Systems
Pachetul de modernizări pe care îl aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori și să beneficieze de o îmbunătățire substanţială a capacităților generale. Sursa foto: BAE Systems

Lockheed Martin (LM) intenționează să dezvolte o versiune fără pilot a avionului F-35, modernizare care se numără printre numeroasele îmbunătățiri pe care compania le promovează pentru această aeronavă după ce a pierdut competiția pentru proiectele Next Generation Air Dominance (NGAD) destinate dezvoltării unor avioane de luptă american de generația a șasea..

Printre potențialele îmbunătățiri ale F-35 se numără straturi stealth îmbunătățite, duze reproiectate ale motorului, modificări ale aerodinamicii, noi capacități de război electronic și autonomie, aceasta din urmă „putând face pilotul F-35 opțional într-un interval de timp relativ modest, pe baza multora dintre dezvoltările pe care le-am făcut pentru oferta noastră NGAD”, după cum a declarat miercuri directorul executiv Jim Taiclet în cadrul Conferinței anuale de decizii strategice organizată de firma Bernstein.

F-35 include deja unele funcții autonome - care au fost demonstrate în 2023 când un avion a zburat timp de 11 minute după ce pilotul s-a catapultat - dar oficialii companiei nu au discutat public până acum despre un F-35 complet autonom.

Taiclet a lansat pentru prima dată ideea unei versiuni „supraalimentate” a F-35 în timpul conferinței de presă de luna trecută, afirmând că echipa programului F-35 poate livra 80% din capacitatea cerută pentru avionul de generația a șasea la jumătate din cost. În plus, aceste îmbunătățiri ar putea trece la etapa testelor de zbor în doi-trei ani, a mai precizat reprezentantul LM. 

Imboldul companiei vine în contextul în care aceasta încearcă să își asigure producția și veniturile viitoare, după ce a ieșit din programele avioanelor de vânătoare americane de generația a șasea, Forțele Aeriene alegând Boeing pentru a construi avionul de vânătoare F-47, iar Forțele Navale eliminând compania din programul F/A-XX al Marinei.

Totuși, rămâne de văzut dacă Pentagonul este interesat să cumpere o versiune „Ferrari” a F-35. Compania s-a luptat mult timp cu adăugarea de noi tehnologii la avion și este cu ani în urmă în ceea ce privește livrarea Technology Refresh-3 (TR-3), un nou set de îmbunătățiri software și hardware necesare pentru modernizarea la versiunea Bloci 4.

În cadrul conferinței, Taiclet a declarat că TR-3 va fi probabil complet operațional până la sfârșitul acestui an. Actuala întârziere se datorează integrării unui set nou de senzori (numit Sistem de Apertură Distribuită - care oferă pilotului o afișare a situației aeriene de 360 de grade) cu restul hardware-ului și software-ului TR-3, a precizat Taiclet.

„Odată ce acest lucru va reveni, credem că până la sfârșitul acestui an, toate aeronavele care au fost livrate vor fi capabile de luptă și vor putea fi, de exemplu, în prima linie pentru categoriile de forțe și pentru aliații noștri”, a adăugat CEO-ul..

 

Perspectivele vânzărilor de F-35. Participarea globală (europeană) la producție salvează proiectul

 

Achizițiile viitoare de F-35 rămân un mare semn de întrebare în contextul în care Pentagonul direcționează banii către noi priorități, iar aeronava a fost supusă analizei consilierilor președintelui Trump, precum Elon Musk și Laura Loomer. De asemenea, compania este îngrijorată că țările europene ar putea să își regândească planurile pentru F-35 în urma amenințărilor lui Trump la adresa NATO.

Taiclet a declarat că este totuși încrezător că firma își va menține rata de producție de 156 de avioane pe an, „chiar dacă comanda guvernului american va fluctua puțin în sus sau în jos”, și că cererea internațională va rămâne puternică datorită lanțului de aprovizionare global al programului.

Simt că va exista un sprijin puternic pentru F-35 în următorii ani, datorită aspectelor: A, capacitate, și B, angajamentul industrial deja existent în Europa, și vedem același tip de tendință a atracției și în Asia. Evident, amenințarea geopolitică în ambele zone ale lumii, precum și în Orientul Mijlociu, este în creștere, din păcate, și literalmente singura aeronavă relevantă care poate concura cu orice aeronavă de generația a cincea este F-35 care este în producție astăzi”, a declarat directorul..

De altfel, CEO-ul Lockheed a participat la o parte din călătoria lui Trump în Orientul Mijlociu, în cadrul căreia SUA au fost de acord să vândă Arabiei Saudite mai mult armament.

Casa Albă nu a precizat dacă Riadul, care este interesat de acest avion de ani de zile, ar putea fi autorizat să cumpere F-35, însă Taiclet s-a arătat optimist în această privință și a indicat potențialii noi clienți F-35 ca fiind Arabia Saudită, Qatar, Emiratele Arabe Unite și chiar India.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel