Unii analiști propun restrângerea misiunilor „strategicelor” la rolul de platforme aeriene pentru lansarea de rachete, sugerând transformarea avioanelor de pasageri în purtătoare de rachete. Alții, însă, insistă pe întreținerea și modernizarea avioanelor vechi.
Toată această dezbatere a început după lovitura istorică a Ucrainei, anunțată și de DefenseRomania imediat după lovitură, când Ucraina a reușit să lovească extrem de ingenios aerodromurile ruse, unde sunt dislocate bombardiere utilizate de ruși în atacuri asupra Ucrainei. Bombardiere avariate sau distruse se pot vedea și în imaginile video cu dezastrul de pe aerodromurile ruse, după atacul din 1 iunie, o operațiune a Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU) care a lovit „peste 40” de bombardiere rusești la baze aeriene situate mult în spatele frontului, pe teritoriul Federației Ruse. SBU a confirmat pentru media ucraineană inițial operațiunea, dar apoi a și detaliat-o.
Într-un gest rar, rușii au admis atacul, dar l-au mușamalizat. Pierderile însă sunt uriașe și nu pot fi înlocuite căci producția bombardierelor strategice e de mult timp sistată în Rusia care se axează pe modernizarea flotei actuale sovietice. Din bombardierele pierdute se numără Tu-95, Tu-22 sau Tu-160. Toate au fost lovite la sol după o operațiune ca în filme în care ucrainenii s-au infiltrat pe teritoriul Federației Ruse și au lansat drone kamikaze din camioane civile.
Rușii propun avioane de linie transofrmate în bombardiere: Cazul Tu-214
De aici și dezbaterea între experții ruși.
Astfel, un expert rus Aleksei Vasiliev, care deține și un canal de Telegram popular de promovare a războiului, amintește că aeronavele Tu-95 și Tu-22 nu mai sunt produse, iar Tu-160 sunt fabricate în cantități reduse, iar programul secret PAK DA necesită un termen lung de realizare.
Aleksei se referea la PAK DA (Advanced Long-Range Aviation Complex), un program ambițios prin care Rusia vrea să construiască un viitor bombardier strategic, ca răspuns la B-21 Raider american, primul avion de generația a 6-a construit vreodată. PAK DA rămâne însă un program ce probabil nu a depășit faza de machetă deci când vorbim de viitorul apropiat al aviației strategice ruse, orice discuție serioasă trebuie să excludă programul, lucru pe care și experții ruși îl știu.
Aleksei Vasilie spune că experiența a ceea ce numesc rușii „operațiune militară specială”, adică invadarea brutală pe scară largă a Ucrainei, „arată că avioanele de concepție sovietică practic nu mai au sens”. Citat de publicația rusă Vzglyad, expertul rus spune că „a zbura deasupra teritoriului inamic cu o aeronavă puțin manevrabilă (n.r. - precum un bombardier strategic) înseamnă aproape sigur pierderea acesteia”. „Cu alte cuvinte, epoca bombelor cu cădere liberă a apus definitiv”, afirmă analistul.
Astfel, consideră expertul, bombardierele strategice mai au astăzi doar rolul de purtătoare de rachete, fără misiunea de a pătrunde prin sistemele de apărare antiaeriană ale inamicului, dar cu sarcina de a funcționa ca platforme aeriene de lansare: „O astfel de platformă ar putea fi un avion de linie produs în serie”.
Acesta vine cu două exemple: Tu-214 sau MS-21, ambele avioane de linie rusești.
Avion de linie de tip Tu-214 rus
„Avem acum două astfel de modele care ar putea fi militarizate, Tu-214 și MS-21. A doua variantă are multe calități, dar ar fi mai bine să nu o militarizăm. În schimb, pe baza Tu-214 crea un avion pe care să integrăm rachete, sau un avion AWACS, un aparat de luptă antisubmarin, de recunoaștere, un avion cisternă, un cargo mixt. Toate acestea sunt extrem de utile în războiul modern”, enumeră expertul. „Mai mult, este incomparabil mai ușor să dezvolți un nou avion purtător de rachete pe baza Tu-214 decât să-l dezvolți de la zero”, conchide acesta.
Nu toată lumea e de acord. De ce nu se pot transforma avioane de linie în bombardiere
La rândul său, expertul în aviație Roman Gusarov a pus la îndoială necesitatea dezvoltării unui nou bombardier. El crede că nu e necesar ca Rusia să dezvolte un nou bombardier strategic, ci mai degrabă să continue actuala modernizare a flotei sovietice. Mai mult, Gusarov pune sub semnul întrebării transformarea avioanelor de linie în avioane militare.
„Nu este rentabilă dezvoltarea unui nou bombardier strategic de la zero. Avioanele care au fost deja dezvoltate, de exemplu Tu-95 și Tu-22, corespund în totalitate cerințelor actuale. Mai mult, au trecut constant prin modernizări”, a explicat el.
Sursă foto: Ministerul Apărării al Federației Ruse
„O astfel de aeronavă trebuie doar să aibă o bună capacitate de transport și rază mare de acțiune. Singurul lucru care trebuie să fie modern este armamentul. Versiunile actuale ale acestor aparate sovietice sunt echipate cu cele mai noi sisteme de ochire și pot transporta arme de ultimă generație. Ce altceva ar mai fi necesar?”, se întreabă specialistul.
În ceea ce privește „convertirea” unui avion de linie civil într-un aparat militar, ideea pare dificil de pus în practică: „Avioanele civile și cele militare au misiuni fundamental diferite. Da, în URSS s-au convertit uneori bombardiere în avioane civile, dar nu invers”, spune el.
„Dacă luăm un avion civil, va trebui să modificăm întreaga structură de rezistență. Pentru că va trebui să transporte o sarcină mare de luptă. De asemenea, trebuie înlocuit complet trenul de aterizare, întrucât aceste avioane vor opera de pe aerodromuri militare, care au piste cu totul diferite”, continuă Gusarov.
Bombardier strategic rus de tip Tu-95MS. Photo source: Tupolev
„Singurul lucru pe care îl putem face cu un avion civil este să-l transformăm în transport militar sau în avion cisternă”, spune el, adăugând că, în cazul concret al Tu-214, trebuie reținut că este un avion nou, iar mai întâi trebuie să fie livrat companiilor aeriene civile.
Dacă Rusia va avea cu adevărat nevoie să crească numărul de bombardiere, atunci va fi mult mai ușor să reia producția Tu-95 sau Tu-22, crede expertul. „În prezent avem peste o sută de astfel de aeronave. Într-o operațiune militară, într-un conflict local, participă simultan în medie șapte-opt aparate. Mai mult, într-un conflict de amploare, aceste avioane devin ținte ușoare pentru sistemele de apărare ale inamicului”, a conchis Gusarov.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News