Datele sondajului sunt clare și arată o prăpastie între planificatorii militari și opinia publică. Doar 13% dintre canadieni mai susțin menținerea avionului de generația a V-a produs de compania Lockheed Martin ca principală platformă de luptă, în timp ce 43% preferă o trecere completă la Gripen pentru viitoarele tranșe de achiziție.
Restul de 29% optează pentru o flotă mixtă, o soluție de compromis care, deși populară politic, ridică semne de întrebare majore în rândul experților cu privire la gestionarea logisticii militare.
Astfel, putem observa o discrepanță majora între preferințele electoratului și cerințele tehnice ale aviației militare care forțează guvernul de la Ottawa să reevalueze contractul de miliarde de dolari cu Lockheed Martin, în timp ce ofertă Suediei promite mii de locuri de muncă și independență tehnologică.
Pragmatism economic V.S. supremație tehnologică

Reorientarea publicului canadian survine într-un moment de vulnerabilitate pentru programul F-35. Un audit recent a scos la iveală faptul că valoarea totală a programului american a crescut cu 45%, un detaliu care, suprapus peste tensiunile comerciale actuale cu Washingtonul, a subminat argumentele privind rentabilitatea tehnologiei stealth, în contextul în care costurile de achiziție și operare ale Lockheed Martin au devenit o vulnerabilitate bugetară majoră.
Pe de altă parte, Saab a lansat o ofensivă industrială agresivă, promițând crearea a peste 12.000 de locuri de muncă în Canada prin localizarea producției.

Parteneriatul propus cu gigantul industrial canadian Bombardier pentru asamblarea avioanelor Gripen și a platformelor de supraveghere GlobalEye pe teritoriu canadian atinge o coardă sensibilă a electoratului: ,,suveranitatea industrială''.
În acest scenariu, alegerea unui avion nu mai este doar o decizie de apărare, ci un motor de creștere economică națională, un argument care pare să cântărească mai greu pentru contribuabili decât superioritatea tactică a tehnologiei stealth.
Interoperabilitate scindată: Costurile ascunse ale operării pe două fronturi tehnologice

În ciuda entuziasmului popular pentru Gripen, conducerea militară a Canadei rămâne sceptică. Fostul șef al statului major, Tom Lawson, și alți oficiali de rang înalt au avertizat constant că operarea unei flote mixte ar putea deveni o povară logistică.
Menținerea a două lanțuri de aprovizionare paralele, infrastructuri de mentenanță distincte și programe de antrenament diferite ar putea dilua capacitatea de luptă a RCAF (Royal Canadian Air Force) exact în momentul în care presiunile din zona Arctică, venite din partea Rusiei și Chinei, sunt în creștere.
F-35A rămâne ''standardul de aur'' pentru interoperabilitatea în cadrul NORAD, fiind capabil să proceseze și să distribuie date într-un mod pe care avioanele de generația 4.5, precum Gripen, nu îl pot egala îln acest moment.
Totuși, Saab plusează cu inovații precum sistemul de inteligență artificială Centaur și costuri de operare mult mai reduse, sugerând că un mix tehnologic ar putea fi totuși viabil pentru misiuni de patrulare și suveranitate, lăsând F-35 pentru operațiunile de „prima zi” de război.
Semnalul geopolitic transmis Statelor Unite
Dincolo de cifre și specificații tehnice, această reevaluare sub conducerea premierului Mark Carney transmite un semnal geopolitic puternic. O distanțare de complexul militar-industrial american în favoarea unui partener european precum Suedia, acum membru cu drepturi depline în NATO, ar marca o recalibrare a relației transatlantice a Canadei.
Dacă guvernul Carney va alege să asculte vocea societăţii, Canada s-ar putea transforma dintr-un client captiv al tehnologiei americane într-un hub industrial pentru apărarea europeană în America de Nord.
Totuși, prețul acestui exercițiu de suveranitate ar putea fi o relație tensionată cu cel mai important aliat defensiv al țării și o arhitectură de securitate mult mai complexă și mai scumpă de administrat în deceniile ce vor urma.
Rămâne de văzut dacă Ministerul Industriei va valida propunerea Saab de asamblare locală înainte ca primele 16 unități F-35 deja contractate să fie livrate, un jalon care va forța Ottawa să ia o decizie finală privind restul de 72 de aparate din inventarul planificat.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









