Avionul de luptă de generaţia a 5-a, TF-X. Erdogan: Primul zbor va avea loc în anul 2023

Cristian Soare / 14 iul 2020 / 20:56

Turcia continuă să fie destul de ambiţioasă şi nu pare că ar vrea să renunţe la programul militar pentru realizarea proiectului avionului propriu de luptă de generaţia a V-a, TF-X, chiar dacă de la lansarea oficială a programului, în anul 2013, a întâmpinat foarte multe dificultăţi, iar tot ceea ce a realizat a fost o machetă prezentată anul trecut la un salon aeronautic, organizat la Paris.

Preşedintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, a declarat într-un interviu pentru revista Kriter că avionului de luptă de TF-X de generaţia a V-a va efectua primul zbor în anul 2023.

Într-un interviu publicat duminică de revista Kriter, Erdogan a ţinut să sublinieze că, de la etapa de proiectare şi până la etapa de producţie, avionul TF-X este realizat de industria turcă de apărare, potrivit Ahval News.

Erdogan nu a uitat să laude rolul pe guvernul său l-a avut în stimularea industriei de apărare a țării, precizând că nivelul de producţie a crescut substanţial în acest sector de la 20% la 70%.

Turcia a prezentat anul trecut în iunie, la salonul aeronautic deschis la Le Bourget, lângă Paris, o machetă proiectul avionului propriu de luptă de generaţia a V-a, TF-X. Încă de la momentul prezentării, reprezentanţii companiei Turkish Aerospace Industries s-au grăbit să precizeze că primul avion TF-X va efectua zborul inaugural în anul 2023. 

Cu toate acestea, criticii spun că termenul limită pentru realizarea primului avion de luptă TF-X este excesiv de ambițios, deoarece industria turcă de apărare nu are capacitatea şi nici nu dispune de tehnologia necesară pentru a produce un motor complet autohton, care să fie compatibil cu acest avion. Nu puţine au fost vocile care au precizat că acest lucru va întârzia semnificativ faza de dezvoltare a avionului de luptă TF-X, insistându-se că primul test de zbor ar putea avea loc între 2025-2030.

Nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte Erdogan, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi.

Anul trecut, Turkish Aerospace Industries (TAI) a semnat un memorandum cu mai multe țări asiatice pentru a produce în comun componente pentru avionul TF-X, iar la începutul acestui an, Malaezia a fost invitată să se alăture acestui program.

Să nu uităm nici de faptul că, guvernul de la Ankara vrea să reînvie discuțiile cu compania britanică Rolls-Royce pentru proiectarea și producția de avioane TF-X. Ministrul turc de externe Mevlut Cavusoglu a declarat în decembrie că Ankara încearcă să refacă o înțelegere cu producătorul britanic Rolls Royce pentru a construi motoarele pentru TF-X, primul avion de luptă produs de industria turcă de apărare.

 

Ce determină Turcia să insiste cu proiectul unui avion propriu de luptă de generația a V-a?

 

Achiziția de către Turcia a unor sisteme avansate de apărare aeriană S-400 ruseşti a determinat Statele Unite să excludă Turcia din programul F-35, în care Ankara era, atât cumpărător, cât și producător de componete.

Ankara, partener industrial al programului F-35, de la început, s-a angajat să cumpere până la 100 de avioane F-35 Lightning ÎI de la Lockheed-Martin. Dar în iulie 2019, Washingtonul a blocat livrările acestor aeronave către Turcia, în urma achiziționării de către această a sistemelor antiaeriene rusești S-400.

Statele Unite sunt foarte critice cu privire la decizia Turciei de a achiziționa sisteme S-400 rusești. Washingtonul i-a transmis Turciei că sistemele S-400 nu sunt compatibile cu NATO şi că reprezintă o ameninţare pentru secretele tehnologice ale avionului F-35, avertizând Ankara că va suporta sancţiuni dacă nu renunţă la sistemele de fabricaţie rusească.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2020 - Toate drepturile rezervate.
nxt.24
YesMy