Conform informațiilor recente, ministrul suedez al Apărării, Pal Jonson, a declarat pentru publicația Breaking Defense că Stockholm este deschisă să vândă avioane Gripen Ucrainei, dar numai după încheierea războiului. Jonson a subliniat că un astfel de acord ar fi „un efort pe termen lung” de a consolida capacitățile aeriene ucrainene, în linie cu colaborările anterioare ale Suediei cu țări precum Cehia, Ungaria și Brazilia.
Această deschidere vine în contextul în care Kievul și-a exprimat de mult interesul pentru aceste avioane, în special pentru versiunea modernă Gripen E.
Deși până acum s-au purtat discuții intense pe marginea livrărilor de modele mai vechi, Gripen C/D, statele NATO au cerut Suediei să sisteze aceste transferuri pentru a se asigura că Ucraina se concentrează pe o singură platformă, F-16, pentru a nu suprasolicita pregătirea piloților ucraineni cu tipuri de avioane diferite.
Cu toate acestea, ministrul Jonson a reiterat că Suedia rămâne „deschisă la discuții” privind donarea avioanelor Gripen C/D. Această flexibilitate a stârnit un val de optimism în rândul experților, care văd în aceste aparate o alternativă viabilă și o potențială completare a flotei de F-16.
Avantaje incontestabile ale avioanelor Gripen, dar cu un preț
De ce ar fi avioanele Gripen o alegere bună pentru Ucraina? Avioanele suedeze sunt semnificativ mai ieftine și mai ușor de întreținut decât alte aparate occidentale, ceea ce le face o opțiune atractivă pentru o țară cu un buget militar limitat. Gripen se poate adapta la piste de aterizare mai scurte și poate fi reparat rapid, avantaje cruciale într-un conflict de uzură.
De asemenea, compania suedeză SAAB, producătorul avioanelor, are o politică deschisă de a împărtăși tehnologie și de a localiza producția. Asemenea demersuri ar oferi industriei aeronautice ucrainene o șansă de a se moderniza și de a deveni mai independentă pe termen lung. SAAB a colaborat similar cu Brazilia și Ungaria, unde a deschis linii de producție sau centre de dezvoltare.
Un alt aspect important este că, deși a intrat în serviciu din 1996, Gripen a avut parte de primul său test real în 2025, în timpul unui scurt conflict între Thailanda și Cambodgia. Conform analiștilor, avioanele thailandeze au jucat un rol-cheie în victorie, demonstrându-și eficacitatea pe câmpul de luptă.
Dependența de SUA și mizele geopolitice
Cu toate aceste avantaje, calea către o flotă de Gripen nu este lipsită de obstacole. Principala problemă este dependența SAAB de componente americane, în special de motoarele General Electric F414G.
Reglementările stricte ale SUA, cunoscute sub numele de ITAR, impun producătorului suedez să obțină o aprobare specială pentru a exporta orice avion ce conține tehnologie americană.
Această dependență a creat tensiuni în trecut. S-a speculat că SUA ar fi exercitat presiuni asupra altor potențiali cumpărători, cum ar fi Columbia, pentru a alege avioane americane F-16, chiar dacă atât autoritățile columbiene, cât și SAAB au negat oficial aceste zvonuri.
Această situație ar putea deveni o variabilă imprevizibilă în cazul Ucrainei, pe măsură ce SUA încearcă să-și consolideze poziția pe piața globală de armament.
Gripen în ecuația post-război a Ucrainei
Analizând toate aceste aspecte, devine clar că avioanele Gripen ar putea juca un rol de nișă în viitorul aviației militare ucrainene.
Pe de o parte, ar fi o soluție practică și eficientă din punct de vedere al costurilor, contribuind la extinderea rapidă a flotei. În plus, o colaborare cu SAAB ar deschide uși pentru industria de apărare a Ucrainei, oferind expertiză și tehnologie vitală pentru dezvoltare pe termen lung.
Pe de altă parte, este de așteptat ca flota aeriană ucraineană să se unifice pe o singură platformă de bază, cel mai probabil F-16, având în vedere numărul mare de avioane deja promise de partenerii occidentali.
Diferența de performanță tehnologică dintre Gripen și avioanele de generația a cincea, precum F-35, ar putea fi un dezavantaj pentru o țară care are nevoie de calitate, nu doar de cantitate.
În concluzie, deși Gripen nu va deveni, probabil, coloana vertebrală a Forțelor Aeriene Ucrainene, o mică flotă de avioane suedeze ar putea completa perfect arsenalul occidental, oferind un avantaj tactic și strategic într-un viitor conflict.
Rămâne de văzut dacă ecuația complexă dintre necesitățile Ucrainei, politica de export a Suediei și interesele geopolitice ale SUA va permite ca acest „proiect puternic pentru decenii” să devină realitate.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News