Au trecut 365 de zile de când România a anunțat că în 30 de zile va tranșa problema corvetelor românești Gowind 2500

Corvetă Gowind 2500, imagine concept. Foto: Naval Group
Corvetă Gowind 2500, imagine concept. Foto: Naval Group

Kind reminder, 2023. În vara acestui an se vor împlini exact patru ani de când Ministerul Apărării Naționale a declarat Asocierea dintre gigantul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa drept câștigătoare a licitaţiei pentru programul „Corveta multifuncțională”. 

În baza programului ar fi trebuit construite patru corvete din clasa Gowind 2500 care ar fi trebuit să ajungă în dotarea Forțelor Navale Române. 

Potrivit datelor oficiale din program, „navele vor fi construite în România în decurs de șapte ani, în baza unui transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanţa corvetelor”. Mai mult, prima navă ar trebui livrată la doar trei ani de la semnarea contractului.

Doar că din 2019 până în prezent contractul nu a fost semnat.

Azi, în plin război în Marea Neagră, România ar fi trebuit să aibă deja cel puțin o corvetă în acvatoriul Mării Negre.

Acordul include și modernizarea vechilor noastre fregate T22R - Fregata Regina Maria și  Fregata Regele Ferdinand.

 

Au trecut 365 de zile de când România a anunțat că în 30 de zile va tranșa problema corvetelor

 

2. Gowind 250... (gowind_2500_07895900.jpg)

Corvetă din clasa Gowind 2500, imagine concept. Foto: Naval Group

La începutul anului 2022, fostul ministru al Apărării Vasile Dîncu anunțase că MApN, aflat în așteptarea ca Naval Group să semneze contractul, va tranșa problema până pe data de 31 ianuarie 2022.

De atunci au trecut 365 de zile iar taurul nu a fost luat de coarne.

În lunile care au urmat datei de 31 ianuarie 2022, MApN a prelungit de nenumărate ori termenul de semnare a acordului. Din punct de vedere legal nu există nicio prevedere care să impună semnarea contractului într-un anumit termen. Din perspectiva înzestrării Forțelor Navale, situația e însă una cel puțin extrem de neplăcută, acestea fiind cea mai văduvită structură de forțe din cadrul Armatei României în ceea ce privește dotarea cu tehnică modernă.

 

Și totuși, de ce nu s-a semnat controversatul contract „Corveta multifuncțională” în aproape 4 ani?

 

Este Secretul lui Polichinelle că întârzierile au fost cauzate de neînțelegeri financiare. În fapt, acest lucru a fost confirmat și de oficiali francezi. E vorba de neînțelegeri financiare în cadrul Asocierii, între Naval Group și Șantierul Naval Constanța. 

În vara acestui an, în încercarea de a debloca situația, șefa misiunii diplomatice franceze la Bucureşti, ambasadoarea Laurence Auer, a precizata fost constituit un comitet care are ca obiectiv rezolvarea dosarului privind construcția celor patru corvete pentru Forţele Navale Române.

„Nu pot să vă spun date deoarece este complicat. Nu vorbim de un dosar simplu, vorbim de o ofertă din 2016, cu preţ fix. Preţul oţelului a crescut enorm de atunci”, spunea la acea vreme, ambasadoarea Franței la București.

Ministerul Apărării nu a făcut nicio concesie și respectarea la literă a prevederilor actului inițial.

Totuși, în luna septembrie 2022, Guvernul României a adoptat o Ordonanță de Urgență care prevede reglementarea și ajustarea prețurilor contractelor de achiziții publice, inclusiv celor aflate în derulare. La vremea respectivă ordonanța părea că e o mână de ajutor întinsă în semnarea contractului „Corveta multifuncțională”.

Motivarea acestui act normativ făcea referire la prețurile materiilor prime care au crescut semnificativ în ultima perioadă, atât în contextul pandemiei, cât și în contextul războiului neprovocat declanșat de Federația Rusă în Ucraina.

În traducere, dacă contractul corvetelor ar fi fost semnat în următoarele 45 de zile de la adoptarea Ordonanței, în prevederile contractuale din 2019,  momentul în care a fost anunțat câștigătorul licitației, la prima livrare a tehnicii acordul intra sub incidența ajustării prețurilor și a modificărilor. Doar că cele 45 de zile s-au scurs pe data de 5 noiembrie 2022 și, deși au fost semnate alte contracte ce au beneficiat de aceste condiții, cel al „Corvetei multifuncționale” a rămas în continuare blocat.

 

Ce e de făcut în 2023?

 

3. Corveta Si... (damen_sigma_77912100.jpg)

Corveta Sigma 10514, imagine concept. Foto: Damen

E cât se poate de clar că problema în contractul „Corveta multifuncțională” e una deosebit de complexă iar la 4 ani distanță cineva va trebui să ia până la urmă taurul de coarne. 

În prezent. așa cum indică toate datele, șansele ca Naval Group și Șantierul Naval Constanța să ajungă la un acord, la 4 ani distanță de când au fost declarate câștigătoare și să se prezinte cu o ofertă către Ministerul Apărării Naționale, sunt foarte mici.

În acest context în continuare prima șansă o are Naval Group și Șantierul Naval Constanța care vor trebui să vină cu o ofertă. În caz contrar Ministerul Apărării ar putea inclusiv să se îndrepte spre compania care s-a poziționat pe locul secund în licitație - Damen. 

Olandezii au anunțat anul trecut că își mențin oferta și au plusat, precizând că în contextul războiului declanșat de Rusia în Marea Neagră pot recupera timpul pierdut, corvetele putând fi construite concomitent la șantierele românești de la Galați și Mangalia, deținute de Damen.  

Amintim că oferta Damen pentru România sunt corvete Sigma 10514 cu armament american. 

O astfel de decizie ar putea fi contestată în instanță de celelalte companii participante la licitație, ceea ce ar atrage de la sine un nou val de amânări.

O altă soluție vehiculată a fost anularea licitației și acordarea contractului prin procedură directă G2G (Guvern la Guvern). 

Doar că o asemenea soluție are o problemă cât casa. Contractele G2G, care au avantajul derulării mult mai rapide, nu au în legislația românească obligativitatea de offset - adică implicarea industriei de apărare din România în contract. Ori tocmai construirea navelor în România, transferul de tehnologie și implicarea industriei românești în acest proces sunt obiective principale ale contractului „Corveta multifuncțională”.

Cert e că nu există decât aceste trei soluții: Acord cu Asocierea dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța, îndreptarea către un alt competitor ori anularea procedurii.

În 2023, în contextul în care au trecut aproape 4 ani de la declararea câștigătorului, cineva va trebui să ia taurul de coarne.

Se ridică desigur și întrebarea cât de viabil mai e acest program în actualul context de securitate de la Marea Neagră, în condițiile în care planificarea celor patru corvete a fost făcută în 2006.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2023 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0