Am mers să vedem VLAH, primul prototip de blindat 4X4 românesc după 35 de ani. „Humvee de România” poate fi gata în 2 ani, dar există o provocare

Ciprian Dumitrache |
Data actualizării: | Data publicării:
Vehicul blindat 4X4 "VLAH"
EXCLUSIV
Vehicul blindat 4X4 "VLAH"

Vineri, 12 noiembrie, a fost o zi importantă pentru industria de apărarea românească, odată cu lansarea oficială a VLAH" (Vehicul de luptă autonom hidramat) - primul prototip al unui vehicul blindat 4X4 dezvoltat în România, în ultimii 35 de ani.

DefenseRomania a fost invitată la uzina Automecanica Moreni să ia parte lansarea oficială a prototipului VLAH.

Peste 200 de oficiali ai autorităților centrale și locale, specialiști și experți din industria de apărare națională și internațională au luat parte la prezentarea oficială, eveniment în cadrul căruia echipa BlueSpace Technology a pornit motorul primului vehicul blindat 4X4 dezvoltat de România după Revoluție.

Deși proiectul VLAH se află încă la stadiul de prototip, oficialii companiei BlueSpace promit un termen de operaționalizare relativ scurt.

Constantin Pintilie, CEO BlueSpace Technology

"Nu plecăm de la zero, avem o platformă la nivel TRL 7-8 (nivel de maturitate tehnologică aproape de maximul de 9 - n.r.). Timpul de testare-omologare-operaționalizare s-ar reduce la 18-20 de luni. Ulterior, ținta de producție este de aproximativ 200 de vehicule pe an", estimează Constantin Pintilie, CEO BlueSpace Technology.

Un proiect inedit pentru industria românească de apărare, programul VLAH este realizat în asociere public-privată, pe baza unui proiect al BlueSpace Technology, în colaborare cu Automecanica Moreni.

Răzvan Pîrcălăbescu, Directorul General al companiei ROMARM, în subordinea căreia se află Automecanica Moreni, ne-a precizat că este mulțumit de acest parteneriat: "BlueSpace este o companie românească care se dezvoltă tot mai mult. Aici, la Automecanica Moreni, avem capabilități mari, avem hale și linii de producție noi"

 

Avem prototip pentru "Humvee de România", dar finanțarea VLAH va fi principalul obstacol. Provocarea va fi achiziția blindatului. Gen. Bălăceanu: Poate fi restartarea industriei naționale de apărare

 

Urmează ca, în lunile următoare, să vedem și un prototip care să poată fi testat de militari - posibil chiar la BSDA - după care vine partea cea mai dificilă, finanțarea - aspect subliniat și de unii oficiali și exepri prezenți la lansare.

„VLAH poate fi o restartare a industriei românești de apărare. Armata Română are absolută nevoie de un astfel de proiect”, a avut amabilitatea să declare pentru publicația noastră Generalul-locotenent (rtr.) Virgil Bălăceanu.

Generalul (r.) Bălăceanu atrage atenția și asupra limitelor actualelor programe de finanțare, precum SAFE, care nu includ suficient componenta de cercetare-dezvoltare.

De asemenea, trecerea la producție de serie presupune costuri mari. Unii dintre experții prezenți la eveniment avertizează că un asemenea pas presupune investiții de circa 5-10 ori mai mari decât sumele investite inițial în dezvoltarea prototipurilor.

O companie românească aflată încă în creștere nu poate susține singură acest efort așa că soluția, pe care și generalul Bălăceanu o întrevede, este colaborarea cu Ministerul Apărării.

Fără implicarea clară a Ministerului Apărării, într-un program de achiziție, proiectul riscă să rămână la stadiul de prototip promițător, lasă să se înțeleagă și generalul Bălăceanu.

"Așteptăm interesul MApN pentru că numai prin Ministerul Apărării putem să avem o dezvoltare acestei platforme funcționale pentru Armata României. (...) Sperăm că într-o zi, dar nu foarte târziu, Ministerul Apărării își va exprima un punct de vedere dintr-o asemenea perspectivă", subliniază acesta.

 

O gură de oxigen și pentru Automecanica Moreni

Designul inițial al VLAH a beneficiat de consultanță din partea companiei slovace Zetor Engineering, însă drepturile de proprietate intelectuală aparțin integral părții române. Acest lucru este crucial, deoarece permite României să modifice vehiculele fără a cere permisiunea unor terți.

În același timp, VLAH ar putea însemna o gură de oxigen pentru industria de apărare, dar în special pentru uzina Automecanica Moreni.

"Este un model rar întâlnit la noi: inițiativă privată, know-how tehnic și infrastructură industrială existentă, puse laolaltă pentru un obiectiv comun", remarcă generalul Bălăceanu, care speră ca vehiculul să ajungă, ca performanțe, la nivelul altor platforme aflate deja (sau aproape de a intra) în dotarea Armatei României, precum VAMTAC, JLTV sau Cobra 2.

Câteva detalii tehnice:

Cu o gardă la sol de 410 mm și capacitatea de a trece peste obstacole de jumătate de metru, VLAH este un vehicul robust de 7 tone, care poate ajunge până la 10 tone în funcție de configurația de blindaj și echipament.

Sub caroserie se află un motor german MTU de 221 de cai putere (163 kW), cuplat la o transmisie automată ZF, un pachet de propulsie care îi asigură o viteză maximă de 110 km/h și o autonomie operațională de 600 de kilometri.

De asemenea, VLAH are integrat un sistem de comandă și control dezvoltat de compania Systematic (foto sus).

În ceea ce privește siguranța echipajului format din cinci oameni, VLAH respectă standardele NATO STANAG 4569. Cabina oferă protecție balistică de Nivel 2 (împotriva gloanțelor și schijelor) și protecție împotriva minelor de Nivel 2a/2b.

De asemenea designul cu podea dublă și formă de „V” este special conceput pentru a disipa unda de șoc a unei explozii de 6 kg de TNT sub vehicul, crescând șansele de supraviețuire ale celor cinci ocupanți.

Youtube video image

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel