Turcia vrea să revină în programul F-35? Ankara apelează la un lobbyist american cu conexiuni la Lockheed Martin

Cristian Soare / 25 Martie 2021 / 15:15
Sursă foto: F-35.com, F-35 Lightning II Facebook
EXCLUSIV
Sursă foto: F-35.com, F-35 Lightning II Facebook

Industria turcă de apărare a angajat un fost manager al Lockheed Martin pentru a o ajuta să rămână parte  contractantă a programului de avioane de luptă F-35. Stephen Williams, astăzi un influent lobbyist american care deţine firma Pentagon Strategies, a fost angajat de Directoratul Turc pentru Industria de Apărare (SSB) pentru a încerca să menţină companiile turce de apărare în programul pentru avionul F-35.

Presa turcă a relatat că Stephen Williams mai are încă conexiuni la nivelul managementului companiei Lockheed Martin, chiar dacă acesta a plecat de la compania americană în anul 2016 pentru a deveni CEO al filialei nord-americane a companiei daneze de apărare Terma.

Site-ul de știri Foreign Lobby Report a relatat că industria turcă de apărare a angajat un fost manager al companiei Lockheed Martin, deoarece îşi intensifică campania pentru a se alătura programului F-35.

Foreign Lobby Report precizează că firma lui Stephen Williams (Pentagon Strategies fondată în Virginia, în martie 2020) lucrează acum pentru Savunma Sanayi Teknolojiler (SSTEK) – o companie turcă de apărare cu sediul la Ankara –  și pentru Directoratul Turc pentru Industria de Apărare (SSB) – biroul guvernamental care administrează întreaga industrie de apărare a Turciei.

O firmă de lobby care operează în SUA trebuie să raporteze Departamentului de Justiție al SUA toate acordurile pe care le-a încheiat cu state sau companii străine, sau toate negocierile și activitățile desfășurate în numele acestora. În acest context, Williams a notificat Foreign Agents Registration Act (FARA) despre acordul său cu SSTEK.

Stephen Williams a păstrat legăturile cu compania Lockheed Martin, chiar şi după plecarea sa la compania daneză de apărare Terma, deoarece aceasta din urmă produce aproximativ 70 de piese şi componente esenţiale pentru avioanele F-35.

Opt contractori turci care au construit 937 de piese şi componente pentru F-35 (părţi din fuzelaj, trenul de aterizare şi display-uri din cabina de pilotaj) - Alp Aviation, Ayesas, Havelsan, Roketsan și Tubitak-SAGE, Turkish Aerospace Industries (TAI), Kale Aerospace și Fokker Elmo - au fost direct afectați de decizia Washingtonului de a anularea rolului Turciei în producția comună de avioane invizibile F-35.

De amintit că Turcia încă mai produce şi livrează componente pentru avioanele de luptă americane F-35, în pofida faptului că a fost suspendată din acest program în urmă cu aproape un an din cauză că a importat din Rusia sisteme de apărare antirachetă. 

 

Anul 2022 bate la uşă, iar Turcia pare că vrea să rămână parte a programului F-35

 

În vara anului 2020, mai mulţi senatori americani au solicitat Pentagonului să înceteze cât mai repede posibil să mai cumpere componente produse de Turcia pentru avioanele de luptă F-35. 

Senatorii americani James Lankford, Jeanne Shaheen, Thom Tillis și Chris Van Hollen au înaintat, pe 6 iulie 2020, o scrisoare către biroul secretarului american al Apărării, la momentul respectiv funcţia fiind ocupată de Mark Esper, prin care solicitau ca Pentagonul să oprească, mai devreme de anul 2022, achiziţia din Turcia de componente şi subansamble pentru avioanele F-35.

 

Administrația Trump a sancționat Turcia pentru cumpărarea de sisteme S-400

 

Sfârşitul anului 2020 a adus pentru Turcia un pachet de sancţiuni din partea Statelor Unite, o decizie mult aşteptată, ca urmare a unui lung şir de solicitări înainte de Washington ca Ankara să nu dispună testarea sistemul rusesc S-400. Sancțiunile impuse sunt în conformitate cu legea CAATSA (Counter America's Adversaries Through Sanctions Act), care impune sancţiuni economice împotriva oricărei entităţi sau ţări care încheie contracte pentru achiziţia de armament cu companiile ruseşti din domeniul industrie de apărare.

Sancţiunile includ interzicerea tuturor licenţelor de export americane către SSB şi îngheţarea activelor, precum şi restricţii de viză pentru Ismail Demir, şeful agenţiei turce. Cu alte cuvinte, de acum înainte, Washingtonul se va abține să îi acorde orice licență de export Turciei. Sancţiunile au venit la aproape trei ani de zile de cânt Moscova şi Ankara au bătut palma pentru acest tip de sisteme.

Turcia intenţiona să cumpere peste 100 de avioane F-35, dar până în 2019, anul în care a fost exclusă din programul F-35, Ankara plasase o comandă pentru 30 de astfel de avioane.

 

Un lobbyist american şi o firmă de avocatură reprezintă interesele Turciei în dispută cu Statele Unite

 

Apelarea la serviciile de lobby ale unei firme americane vine la mai puţin de o lună de zile după ce Turcia a declarat, prin vocea lui Ismail Demir, preşedintele Directoratului Turc pentru Industria de Apărare (SSB) că nu urmărește neapărat să se întoarcă în programul american pentru construirea şi dezvoltarea avionului F-35 - din care a fost exclusă în 2019 – ca urmare a achiziționării sistemelor rusești de apărare aeriană S-400.

Demir preciza ca Ankara urmăreşte să ceară Washingtonului despăgubiri după excluderea din program.

Într-un interviu acordat postului de televiziune turc NTV, Ismail Demir a susținut că demersul Turciei de a apela la serviciile firmei americane de avocatură Arnold & Porter nu vine pe fondul intenţiei de a reintra în programul pentru avionul F-35, ci de a cere despăgubiri Statelor Unite pentru nedreptăţile create în urma excluderii, potrivit Reuters.

În luna februarie, mass-media internaţională a relatat că Turcia a angajat firma de avocatură Arnold & Porter - cu sediul oficial în Washington – pentru a face lobby în scopul reprimirii sale în programul de avioane de luptă F-35 al SUA, din care a fost suspendată după ce a achiziţionat sisteme de apărare aeriană ruseşti S-400.

Avocaţii de la Arnold&Porter urmează să acorde Turciei "consiliere strategică" şi să o ajute să "coopteze" autorităţile SUA, în baza unui contract în valoare de 750.000 de dolari cu o durată de şase luni, care a intrat în vigoare în februarie.

Ankara susţine că excluderea ei din program este injustă şi preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan şi-a exprimat speranţa că vor avea loc evoluţii pozitive în acest sens sub preşedinţia lui Joe Biden.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy