Etapa de testare la sol include evaluări ale sistemelor de propulsie, avionică și control pentru aeronavele YFQ-42A și YFQ-44A, destinate diminuarii riscurilor înainte de testele de zbor din 2025.
Ground testing is officially underway for our Collaborative Combat Aircraft program! This is a huge milestone and another step toward first flight and rapid delivery to our warfighters... These unmanned fighters are going to be badass! (1/3) pic.twitter.com/HiuWMzmcc7
— General David Allvin (@OfficialCSAF) May 1, 2025
Aeronava selectata va sprijini viitoarele misiuni desfăşurate în coordonare cu avioanele F-22 și F-35, transportând muniții suplimentare și sporind flexibilitatea operațională. Vehiculele sunt desemnate „Y” pentru prototip, „F” pentru avioane de vânătoare, „Q” pentru fără pilot, cu numere de inregistrare 42 și 44, iar prefixul „Y” va fi eliminat la producție.
YFQ-42A, dezvoltat de General Atomics Aeronautical Systems, se bazează pe platforma de testare XQ-67A a programului Off-Board Sensing Station al Forțelor Aeriene. Acesta face parte din familia Gambit de sisteme fără pilot, optimizate pentru durabilitate, stocare internă a armelor și arhitectură software modulară.
Configurația sa include, fuzelaj alungit, aripi în V și compartimente interne compatibile cu rachete AIM-120 AMRAAM. Accentul este pus pe adaptabilitate și fuziunea cu aeronavele cu echipaj. General Atomics a confirmat că producția primului YFQ-42A a început în 2024, după succesul zborului cu modelul XQ-67A din 28 februarie anul trecut.
YFQ-44A, construit pe platforma Fury dezvoltată de Blue Force Technologies și achiziționată de Anduril Industries în 2023, a fost numit inițial Grackle și ulterior REDmedium. Conceput ca un avion pentru antrenament, are aripi trapezoidale, o priză de aer montată deasupra botului, coadă în formă de cruce și puncte de sprijin externe.
Forțele Aeriene ale SUA au dezvăluit că vehiculele de testare YFQ-42A și YFQ-44A sunt în prezent supuse unor teste pentru sistemele lor de propulsie, avionică, autonomie de integrare și interfețe de control la sol pentru a pregăti sistemele pentru testarea în zbor la sfârșitul acestui an. Toate testele au loc în prezent la Baza aeriană Beale din California, găzduită de CCA Aircraft Readiness Unit.
UCAV-urile au fost dezvoltate în cadrul programului CCA al apărării, care urmărește să creeze capabilități fără pilot care să poată opera alături de aeronave cu echipaj pentru o acoperire operațională mai puternică.
Programul militar Collaborative Combat Aircraft (CCA)
Prototipurile au primit denumirile de drone de luptă YFQ-42A și YFQ-44A în martie, devenind primele CCA care primesc identificatori în istoria forței. General Atomics a proiectat YFQ-42A pentru a concura cu avioanele de luptă de ultima generație, operand la viteze mai mari datorită fuzelajului său alungit, aripilor subțiri și prizei de aer montate in partea din spate.
Între timp, dimensiunile YFQ-44A de la Anduril sunt aproximativ jumătate din cele ale unui avion F-16 Fighting Falcon.
Ambele drone sprijină inițiativa forțelor aeriene ale SUA privind dominația aeriană viitoare, care promovează producția locală și achiziționarea de tehnologii avansate.
Inițiativa CCA este o componentă de bază a agendei mai ample de modernizare a Forțelor Aeriene ale SUA, axată pe conceptul ,,human-machine teaming''.
Se așteaptă ca CCA-urile să ofere o capacitate de atac de precizie la costuri unitare mai mici. Acestea sunt planificate să opereze alături de avioane de luptă din generația a 5-a și a 6-a, precum F-35 și viitorul F-47 (platforma Next Generation Air Dominance).
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News