SUA domină tehnologic: Viitorul avion rapid SPRINT care nu va avea nevoie de pistă trece în faza următoare. Două companii își dispută programul

Gheorghiță Orjanu |
Data publicării:
Propunerea Aurora în programul viitorului avion SPRINT de mare viteză. Imagine concept, photo source: Aurora
Propunerea Aurora în programul viitorului avion SPRINT de mare viteză. Imagine concept, photo source: Aurora

Companiile americane Bell și Aurora vor concura pentru a proiecta o nouă aeronavă de mare viteză, care nu are nevoie de pistă, a anunțat Agenția pentru Proiecte de Cercetare Avansată a Apărării (DARPA).

„Din mai 2024, două companii de mare performanță, Aurora Flight Sciences și Bell Textron, au primit contracte pentru Faza 1B” a programului Speed ​​and Runway Independent Technologies (SPRINT). „Companiile au aproximativ un an pentru a finaliza activitățile preliminare de proiectare pentru aeronavele lor”, precizează DARPA în anunțul despre evoluția proiectului.

Programul SPRINT „X-plane” are ca scop realizarea unui avion care să poată decola și ateriza de oriunde, similar unui elicopter, dar și să se deplaseze la viteze foarte mari precum un avion de luptă. 

DARPA a încheiat un parteneriat cu Comandamentul pentru Forțele Aeriene pentru Operații Speciale (Air Force Special Operations Command – AFSOC) pentru avionul SPRINT. Pe măsură ce mai multe operații sunt prevăzute pentru zona Pacificului, forțele americane caută noi modalități de a se deplasa rapid pe distanțe mari acoperite de apă, fără a se baza pe piste ușor de vizat. 

O parte din cerințele de bază stabilite de DARPA și AFSOC pentru aeronava SPRINT sunt viteza mare de „400 la 450 de de noduri (740 – 850 km/h), altitudini relevante și abilitatea de a opera în medii austere de pe suprafețe nepregătite”.

 

Bell propune ca noul avion SPRINT ce nu va avea nevoie de piste să fie un tilrotor de mare viteză

 

2. Propunerea... (sprint-bell-concept_33516800.png)

Propunerea Bell pentru viitorul avion SPRINT, un tiltrotor de mare vitează. Imagine concept, photo source: Bell

În finală, se vor confrunta experiența cu inovația în domeniu, ambele la un nivel foarte ridicat. 

După succesul din decembrie 2022 cu tilrotorul V-280 Valor care a fost selectat pentru înzestrarea US Army (Forțele Terestre americane), compania Bell intră acum și în competiția pentru aeronava SPRINT care ar putea fi, de asemenea, un tilrotor dar unul de mare viteză.

„Bell este onorat să fie selectat pentru următoarea fază a acestui program revoluționar și gata să execute proiectarea preliminară”, a declarat Jason Hurst, vicepreședinte executiv pentru inginerie la Bell, potrivit unui comunicat de marți (28 mai) al companiei.

Viteza aeronavei propuse depășește „400 de noduri”, conform Bell, în timp ce proiectul său pare destul de avansat fiind finalizate deja testele de reducere a riscurilor la Baza Aeriană Holloman la sfârșitul anului 2023, cu prezentarea unui rotor pliabil, a unei propulsii integrate și a tehnologiilor de control al zborului.

Pe 20 mai, Aurora Flight Sciences și-a dezvăluit propriul concept, cu două motoare cu elice încorporate în aripile fixe ale aeronavei – una cu o formă ce oferă rezistență redusă la frecarea cu aerul. Oficialii companiei spun că această abordare „fan-in-wing”, sau FIW, ar putea propulsa avionul la o viteză de croazieră de 450 de noduri.

 

Propunerea Aurora pentru SPRINT: Tehnologia FIIW scalată la patru sau mai multe motoare cu elice 

 

1. Propunerea... (sprint-aurora-concept_23912100.png)

Propunerea Aurora în programul viitorului avion SPRINT de mare viteză. Imagine concept, photo source: Aurora

„Tehnologia FIW ar putea fi scalată la patru sau mai multe motoare cu elice de ridicare pentru a îndeplini cerințele viitoare ale aeronavelor și ar putea debloca oportunități pentru o viitoare familie de sisteme. În mod similar, în timp ce un demonstrator fără echipaj oferă beneficii în testare și reducerea riscurilor, tehnologia FIW ar fi pe deplin transferabilă la aeronavele tradiționale cu echipaje”, a anunțat Aurora într-un comunicat.

Tehnologiile revoluționare avute în vedere de Aurora privind controlul zborului aeronavelor au fost deja confirmate de DARPA care, a selectat compania, la începutul lui 2024, pentru a construi la scară completă primul avion din lume (nume de proiect X-65) care își va genera singur fluxurile de aer necesare schimbării direcției de zbor, eliminând suprafețele mecanice de control de pe aripi.

Noua abordare are în vedere modificarea activă a fluxului de aer (active flow control - AFC) în scopul controlului primar al zborului. DARPA a denumit-o prescurtat CRANE (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors) și o consideră primul mare salt în controlul zborului de după anul 1903, când frații Wright au zburat cu prima aeronavă complet controlabilă din lume, care a folosit deformarea aripilor (celebrul eleron) pentru a realiza zborul cu succes.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

DC Media Group Audience

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel