Dezvoltat sub umbrela programului militar Next Generation Air Dominance (NGAD), F-47 este menit să înlocuiască venerabila, dar îmbătrânita, flotă de F-22 Raptor. Și, într-o răsturnare de situație majoră pentru industria de apărare, contractul a fost câștigat de Boeing, punând capăt monopolului de facto deținut de Lockheed Martin în producția de avioane invizibile (stealth) odată cu F-22 și F-35.
Pentru Boeing, al cărui sector de apărare avea nevoie de o victorie majoră, acest contract, estimat la 20 de miliarde de dolari doar pentru faza de dezvoltare, este o gură de oxigen vitală pentru linia de producție din St. Louis.
Dar ce anume cumpără acești 3,5 miliarde de dolari? Un avion de luptă cu un preț estimat la 300 de milioane de dolari pe unitate — o sumă care a stârnit deja controverse și a fost la un pas să ducă la excluderea programului din buget, după cum a recunoscut fostul Secretar al Forțelor Aeriene, Frank Kendall.
Răspunsul stă în capabilitățile sale, proiectate special pentru un viitor conflict în Pacific. Cea mai mare problemă a avioanelor actuale, precum F-22, este raza de acțiune limitată. F-47 atacă frontal această problemă, având o rază de luptă estimată a fi cu 70% mai mare decât cea a predecesorului său. Acest lucru îi permite să opereze de la baze mai îndepărtate, cum ar fi Guam, reducând dependența de avioanele-cisternă vulnerabile în fața sistemelor de apărare antiaeriană (A2/AD) ale Chinei, precum rachetele HQ-9.
Adevărata revoluție a F-47 nu este doar avionul în sine, ci rolul său de "quarterback" pentru o rețea de drone. Forțele Aeriene ale SUA intenționează să achiziționeze 1.000 de drone de luptă colaborative (Collaborative Combat Aircraft - CCA), precum prototipurile YFQ-42A și YFQ-44A, dezvoltate de companii ca General Atomics și Anduril.
F-47 va controla aceste roiuri de drone, folosindu-le pentru recunoaștere, război electronic sau chiar pentru a lansa arme, copleșind astfel apărările inamice printr-un concept de luptă om-mașină.
Această strategie este un răspuns direct la provocarea chineză. Beijingul nu doar că are deja operațional avionul de generația a cincea J-20, dar rapoartele indică teste de zbor pentru un succesor de generația a șasea, denumit provizoriu J-36. Aceste progrese, alături de modernizarea Su-57 de către Rusia și planurile pentru un interceptor hipersonic MiG-41, au creat un sentiment de urgență la Pentagon.
,,Pe scurt, ceea ce ne-a spus acest studiu este că am încercat o mulțime de opțiuni diferite și nu a existat o opțiune mai viabilă decât NGAD pentru a obține superioritatea aeriană în acest mediu extrem de contestat", a declarat generalul-maior Joseph Kunkel, director în cadrul Forțelor Aeriene, validând astfel necesitatea acestui costisitor program.
Pe plan internațional, președintele Donald Trump, care a anunțat victoria Boeing în martie, a sugerat deja posibilitatea exportului unei versiuni "speciale" către aliați precum Japonia, care se confruntă cu întârzieri în propriul program de vânătoare de generație viitoare (GCAP).
În timp ce F-47 se îndreaptă spre primul său zbor, programat înainte de 2029, Forțele Aeriene ale SUA pariază masiv pe un viitor în care superioritatea aeriană nu este deținută de un singur avion, ci de o rețea inteligentă de platforme cu și fără pilot.
Succesul acestui pariu de miliarde de dolari va depinde de capacitatea Boeing și a Pentagonului de a controla costurile și de a transforma un concept revoluționar într-o realitate operațională. Între timp, Beijingul și Moscova privesc cu atenție.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News