În ciuda faptului că F-35 a fost ales în urma unui referendum extrem de strâns, cu doar 50,1% din voturi, Elveția a susținut întotdeauna că avionul oferă un avantaj tehnologic net superior. Ministrul Apărării, Martin Pfister, a recunoscut că F-35 rămâne o opțiune superioară, dar a lăsat de înțeles în vara acestui an că ar putea fi nevoit să cumpere mai puține avioane pentru a se încadra în buget.
Și tocmai bugetul se pare că e problema.
O aeronavă F-35, în timpul unui zbor demonstrativ în Elveția, în 2019. Sursă foto: Lockheed Martin
Asta pentru că programul de achiziție al avioanelor de luptă F-35 de către Elveția se confruntă cu o creștere semnificativă a costurilor. Lucru care a stârnit îngrijorare la Berna și, desigur, discuții privind ajustarea proiectului.
Dacă inițial planul prevedea cumpărarea a 36 de aparate F-35A pentru un preț fix de 6 miliarde de franci elvețieni (CHF), adică 7.55 miliarde de dolari, acum suma ar putea fi cu până la 1.3 miliarde CHF mai mare, potrivit estimărilor guvernului elvețian. Adică 1.63 miliarde de dolari.
Achiziția a fost decisă în 2021 și aprobată de parlament în septembrie 2022, incluzând nu doar aeronavele, ci și logistica, instruirea piloților, muniția și infrastructura necesară. Livrările erau planificate între 2027 și 2030.
Totuși, negocierile dintre Elveția și Statele Unite au eșuat să obțină un preț fix, în ciuda discuțiilor purtate chiar și la nivel de miniștri ai apărării. Ministerul Apărării de la Berna, prin agenția sa de achiziții Armasuisse, a explicat că estimarea bugetară mai mare reprezintă un risc pentru Elveția, din cauza incertitudinilor economice globale.
De ce a explodat prețul avioanelor F-35 pentru Elveția. O comisie parlamentară va analiza ce a mers prost
F-35, în timpul unui zbor demonstrativ în Elveția, în 2019. Sursă foto: Lockheed Martin
Cauzele acestei majorări sunt multiple, scrie și Defense News. SUA au indicat inflația, creșterea prețurilor la materiile prime și problemele lanțurilor de aprovizionare, iar tarifele impuse în timpul administrației Trump au crescut și ele costul per avion.
În pofida dificultăților, guvernul elvețian susține că proiectul va continua. „Întrebarea nu este dacă va fi dus la capăt, ci cum să gestionăm costurile suplimentare”, a precizat purtătorul de cuvânt Kaj-Gunnar Sievert.
Relațiile dintre Elveția și sUA sunt tensionate și din cauza taxelor vamale. SUA au impus Elveției cele mai mari tarife din Europa, cu o valoare de 39%, fapt ce a redus considerabil sprijinul politic pentru parteneriatul strategic.
Ca răspuns, Consiliul Federal, conducerea statului elvețian, și-a exprimat „un regret profund” față de aceste măsurile Washingtonului și a criticat deschis politica comercială americană.
În plus, parlamentul de la Berna a înființat o comisie care trebuie să analizeze procesul de achiziție și să stabilească ce a mers prost în relația contractuală cu SUA. Raportul este așteptat în noiembrie, iar separat Ministerul Apărării a creat un grup de lucru care să vină propuneri privind viitorul modernizării aviației militare elvețiene.
Deși renunțarea la contract sau alegerea altui avion nu sunt luate în calcul, oficialii nu exclud reducerea numărului de aparate achiziționate.
Sursa citată conchide că Elveția se află într-o situație complicată. Pe de o parte, angajamentul de a moderniza forțele aeriene prin achiziția de F-35, cel mai avansat avion multirol din lume, rămâne ferm, dar pe de altă parte, presiunea financiară și politică riscă să provoace noi fracturi interne și tensiuni externe.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News