Manevra, confirmată de surse din industria de apărare pentru The Telegraph, reprezintă o lovitură dură pentru Paris și gigantul său din domeniul apărării, compania Dassault Aviation, care pare gata să arunce în aer colaborarea europeană în încercarea de a obține controlul total asupra SCAF.
Programul SCAF, menit să producă viitorul vânător european, se sufocă sub greutatea cererilor franceze. Oficialii germani și Airbus, care reprezintă industria germană, sunt exasperați de Dassault, care cere o renegociere a contractului pentru a obține o cotă de control și o parte mai mare din lucrări, invocând expertiza sa în aviație.
Berlinul, prins între cererile francezilor și oferta britanicilor
Disputa nu este doar despre bani, ci despre conducere. Dassault insistă pe un model de management în care un singur partener are controlul deplin - o cerință respinsă categoric de Germania și Airbus.
Mai mult, Franța impune cerințe naționale specifice, precum capacitatea aeronavei de a transporta arme nucleare și de a opera de pe portavion, nevoi pe care Germania și Spania nu le împărtășesc.
Exasperarea a atins cote maxime. Săptămâna trecută, Eric Trappier, șeful Dassault, a îndrăznit public Berlinul să părăsească proiectul: „Germanii se pot plânge, dar aici știm să facem asta... Dacă vor să acționeze pe cont propriu, să o facă”.
Pe acest fundal de criză, Marea Britanie, care dezvoltă GCAP (Tempest) alături de Japonia și Italia, vede o șansă de aur. Atragerea Berlinului ar fi un succes răsunător pentru Londra și ar îmbunătăți substanțial situația economică a programului, care vizează o aeronavă stealth, supersonică, gata de luptă până în 2035.
Programul GCAP: O oportunitate de ultim moment pentru Germania?
Totuși, analiștii avertizează că o participare a Germaniei ar fi limitată. Proiectul GCAP este deja într-o fază avansată, cu termene strânse, inclusiv construirea unui avion demonstrativ până în 2027. Deschiderea renegocierilor ar putea însemna întârzieri inacceptabile, în special pentru Japonia.
Francis Tusa, analist independent în apărare, a clarificat situația: „S-a precizat foarte clar... că Germania s-ar putea alătura ca partener de producție, nu ca partener de dezvoltare.”
Asta ar însemna că Berlinul ar putea cumpăra avioane GCAP și ar putea avea o contribuție la anumite componente, precum platformele de drone care vor însoți vânătorul, dar nu ar redesena structura de bază a proiectului.
În esență, SCAF este considerat de unii experți militari ca fiind „mort”, lăsând Germania într-o poziție incomodă, fără capacitatea de a dezvolta un vânător pe cont propriu.
Deși Berlinul preferă deocamdată să rămână în SCAF, oferta GCAP și neînțelegerile cu Franța transformă actuala dispută într-un moment critic care ar putea remodela harta viitorului aerian european.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News