Astfel, industria rusă a dezvăluit că două prototipuri sunt aproape finalizate și că primul zbor este planificat pentru începutul anului 2026. Informațiile au fost transmise de șeful Biroului de Proiectare „Suhhoi”, Serhii Bogdan, în cadrul Dubai Airshow 2025, unde Rusia a încercat din nou să promoveze proiectul, în ciuda interesului aproape inexistent din partea potențialilor clienți.
Potrivit declarațiilor oficialului rus, primul prototip urmează să efectueze testele la sol, iar al doilea este pregătit pentru primele teste de zbor. Rusia afirma în 2021 că avionul a fost „dezvoltat într-un an”, ceea ce se pare că nu e așa.
Dar chiar și cu construcția primelor avioane Su-75, specialiștii atrag atenția că primul zbor al unui Su-75 nu înseamnă nicidecum apropierea de începerea producției în serie. Precedentul Su-57, primul avion rus de generația a 5-a, care s-a confruntat cu probleme tehnice majore și a cărui calendar de livrare e mult întârziat azi, este elocvent. Căci primul zbor al unui su-57 a avut loc în 2010, însă producția de serie a început abia în 2019. Iar avionul este foarte probabil încă departe de performanțele declarate de Moscova.
Planul rușilor era ca Su-75 să fie o versiune de avion modern monomotor, ieftină și performantă care să „rupă” piața. Doar că numărul comenzilor momentan e egal cu zero

Prototip al unui Su-75 Checkmate alături de un Su-57, într-o bază militară din Rusia. Photo source: Open sources via Defence Security Asia
Analiștii militari ai publicației ucrainene Defense Express remarcă însă că indiferent de stadiul la care se află producția noilor Su-75, cea mai mare problemă a acestui nou avion rus rămâne cererea pe piața externă care e zero.
Mai ales că Rusia a conceput dezvoltarea Su-75 pentru export, orientându-se în special spre țări din Africa și Asia. Însă până acum nu a reușit să atragă niciun contract, fapt recunoscut chiar și în comunicările oficiale.
În ciuda lipsei de interes, Moscova continuă să promoveze programul, prezentând la Dubai și o versiune fără pilot a Su-75. Brevetul pentru o variantă UAV a fost depus în 2023, iar Rusia a prezentat și un concept care ar permite transformarea aparatului într-o platformă opțional pilotată, după modelul proiectelor de generația a șasea.
Su-75 este primul avion monomotor dezvoltat de Rusia după MiG-23, toate proiectele ulterioare fiind bimotor, bazate pe Su-27. Surprinzător, designul Su-75 Checkmate este inspirat în mare parte dintr-un concept american al anilor ’90, Northrop MRF-54E, dezvoltat în paralel cu YF-23, competitorul modelului YF-22, care a devenit ulterior F-22 Raptor.
Specialiști precum Oleksandr Los, fost director al companiei „Antonov”, au explicat în detaliu însă problemele de proiectare și inspirația externă a Su-75, subliniind că avionul reprezintă mai degrabă o compilație de idei străine decât o inovație tehnologică rusă, scriu ucrainenii.
Ce știm oficial de Su-75 Checkmate?
Echipat cu un singur motor Izdeliye, aparatul dispune, potrivit specificațiilor oficiale, de o viteză maximă de până la Mach 2, o autonomie de zbor de aproximativ 3.000 de kilometri și o capacitate de transport a încărcăturii de luptă de 7.400 de kilograme.
Sistemele de la bord includ un radar cu antenă activă cu fazare (AFAR), un complex optic și radio de supraveghere la 360 de grade, un sistem electronic integrat de bruiaj, precum și o rețea de comunicații de bandă largă, menită să asigure conectivitate și eficiență sporită în luptă.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









