IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
IAR-99 / Baza Aeriană Boboc
IAR-99 / Baza Aeriană Boboc

Aeronavele IAR-99 Standard aflate în dotarea Bazei Aeriene de Instruire a Personalului Aeronautic "Aurel Vlaicu" se află într-un program de revitalizare care va conduce la prelungirea perioadei de operaţionalizare, dar termenul de livrare pentru cele cinci aeronave modernizate este, în continuare, o necunoscută.

Programul de modernizare a avioanelor IAR-99 Standard se află deja în întârziere. Așa cum relata acum câteva luni și DefenseRomania, Avioane Craiova se află deja la a treia ”reeșalonare” a termenului de livrare pentru aeronavele modernizate la IAR-99SM (Șoim).

Potrivit Bazei Aeriene Boboc, prin programul de modernizare, aeronavele IAR-99 Standard vor fi aduse în configurația IAR-99 SM, cu multiple îmbunătăţiri.

"Aeronavele IAR-99 Standard din dotarea Bazei Aeriene de Instruire şi Formare a Personalului Aeronautic 'Aurel Vlaicu' utilizate pentru instruirea avansată a piloţilor militari, se află într-un program de revitalizare şi modernizare la producătorul aeronavelor IAR - 99 - Avioane Craiova S.A. Prin parcurgerea programului, aeronavele vor avea durata de viaţă operaţională prelungită şi vor fi aduse în configuraţia IAR-99 SM care utilizează un sistem de avionică integrat, capabil să asigure controlul permanent al traiectoriei zborului, executarea navigaţiei în conformitate cu cerinţele IACO şi operarea armamentului cu precizie şi eficacitate", a transmis Baza Aeriană de Instruire şi Formare a Personalului Aeronautic din localitatea Boboc, judeţul Buzău, într-un răspuns pentru Agerpres.

Cu toate acestea nu se oferă nicio perspectivă privind termenul de livrare al aeronavelor modernizate. Singurele informații de care dispunem vin de acum câteva luni, atunci când MApN preciza că Avioane Craiova a modernizat doar cinci IAR-99 Standard din cele 10 aeronave și solicită o a treia amânare privind graficul de livrare.

Primul IAR-99 modernizat la standardul Șoim din cele 10 aflate în proces de modernizare la Avioane Craiova. Foto: Radu Oprea, fostul ministru al Economiei

România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 sunt IAR-99 Șoim, prin modernizări anterioare, în timp ce celelalte 10 au rămas la versiunea Standard din fabrică.

Amintim că, în 2020, s-a semnat un prim contract între Avioane Craiova și MApN pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard la versiunea Standard Modernizat (Șoim), fiind stipulat că acordul se întinde pe 4 ani. Un al doilea contract, parafat în 2022, prevede ”eliminarea obsolescenței sistemelor” pentru primele 10 aeronave IAR-99 Șoim - practic o actualizare a echipamentelor deja existente.

 

O nouă conducere, ultima șansă de a salva programul IAR-99?

 

Luna trecută,  ministrul Economiei Radu Miruță (USR) a făcut câteva numiri în Consiliul de Administrație al societății Avioane Craiova S.A.

Este vorba despre Nicu Fălcoi, Claudia Gasparini și Iulia Dudu. Toți trei însă, persoane cu vastă experiență în zona de management antreprenorială privată sau în zona militară.

Avioane IAR-99 Standard aflate în proces de mentenanță la Avioane Craiova. Foto: Ministerul Economiei

Nicu Fălcoi, fost pilot de supersonice, actual președinte al CA la Avioane Craiova, anunța atunci schimbări importante:

”Acolo este ceva putred, și provocarea mea este să fac ca lucrurile să se schimbe. Asta pe termen scurt, pentru că pe termen lung, eu cred că soluția general valabilă, pentru toate aceste societăți de stat, care merg pe pierdere, este privatizarea. Și argumentul este chiar Aerostar Bacău.

De 35 de ani, lucrurile au mers din ce în ce mai rău acolo, chiar dacă statul român a tot ajutat compania să nu intre în faliment, și că ar fi nevoie de o cu totul și cu totul altă abordare. Am făcut întotdeauna o paralelă între Aerostar Bacău și Avioane Craiova. Una cu management privat și alta cu management stabilit politic. Una care este centru regional de mentenanță pentru F16 și tot felul de alte contracte, și una care trăiește exclusiv din contractele pe care Ministerul Apărării i le dă și plină de datorii”.

 

Lucrări de modernizare la Baza Aeriană Boboc



În afara proiectelor care urmăresc modernizarea aeronavelor militare destinate instruirii piloţilor militari, au fost făcute demersuri în vederea modernizării infrastructurii aerodromului. Totodată, în contextul temperaturilor ridicate înregistrate la nivelul solului, specialiştii monitorizează permanent starea pistei.

"Există un proiect în curs de aprobare care vizează reabilitarea şi modernizarea pistei de decolare-aterizare, precum şi a suprafeţelor de rulare. La momentul comunicării prezentei, infrastructura aeroportuară actuală este complet funcţională, supusă periodic inspecţiilor tehnice, respectând parametrii operaţionali, asigurând desfăşurarea activităţilor în siguranţă. Baza Aeriană de Instruire şi Formare a Personalului Aeronautic 'Aurel Vlaicu' ia toate măsurile pentru buna desfăşurare a activităţii în timpul perioadelor cu vreme caniculară. Astfel, se monitorizează permanent starea pistei, pentru a detecta eventualele dilatări sau fisuri, iar activităţile şi operaţiunile efectuate în aer liber, inclusiv zborurile, sunt efectuate, pe cât posibil, până la ora 11.00 sau după ora 17.00, pentru a se evita suprasolicitarea personalului şi a tehnicii militare", se mai precizează în comunicatul Bazei Aeriene Boboc.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel