Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare

S.I. Catalin |
Data publicării:
Primul IFV Lynx produs în serie la uzina din Ungaria. Sursa foto: Rheinmetall.
Primul IFV Lynx produs în serie la uzina din Ungaria. Sursa foto: Rheinmetall.

În ciuda declarațiilor optimiste și a acordurilor de cooperare semnate recent, mult-așteptata producție locală a vehiculelor de luptă germane KF41 Lynx în Ucraina este, în realitate, departe de a fi finalizată. O prăpastie uriașă se deschide între intențiile strategice afișate public și realitatea birocratică și financiară: nu există niciun contract semnat și, mai important, nicio finanțare alocată.

Problema fundamentală a fost expusă tranșant chiar de CEO-ul Rheinmetall, Armin Papperger. Într-un interviu recent, acesta a confirmat că, deși s-a semnat un acord de cooperare industrială în octombrie, proiectul este departe de a fi demarat.

Motivul este pur financiar. Papperger a subliniat că stabilirea producției în Ucraina are sens strategic și economic doar pentru o comandă substanțială, de 200 până la 300 de vehicule.

Un astfel de contract implică costuri de ordinul sutelor de milioane, dacă nu chiar miliardelor de euro - fonduri pe care Ucraina, evident, nu le poate asigura singură în acest moment.

 

Impasul finanțării: Germania ezită, iar accesul la activele rusești este incert

 

În prezent, singurele vehicule Lynx destinate Ucrainei sunt cinci unități, probabil un lot de testare, asamblate în Germania, care urmează să fie livrate în curând. Acestea sunt însă o picătură într-un ocean față de necesarul frontului.

Toate privirile sunt ațintite asupra Germaniei, partenerul strategic al Rheinmetall, ca eventual finanțator. Deși Berlinul a anunțat recent planuri de a aloca suplimentar 3 miliarde de euro pentru ajutor militar destinat Kievului în bugetul pe 2026, nu există nicio garanție că proiectul Lynx va fi inclus. Aceste fonduri trebuie să acopere o gamă largă de necesități, de la artilerie și drone, la înlocuirea sistemelor Patriot.

O sursă alternativă de finanțare o reprezintă activele rusești înghețate. Această cale a fost deja folosită pentru a finanța comanda sistemelor antiaeriene Skyranger 35, tot de la Rheinmetall.

Totuși, la nivelul Uniunii Europene, dezbaterea privind alocarea completă a acestor fonduri este încă aprinsă, iar concurența este mare - Suedia, de exemplu, caută acces la aceleași fonduri pentru a finanța proiectul Gripen E.

 

Voința politică este inutilă fără un contract ferm

 

Blocajul proiectului Lynx nu este un incident izolat în cooperarea industrială cu Rheinmetall. CEO-ul Papperger a confirmat, de asemenea, că lansarea fabricii de muniție a companiei în Ucraina a fost amânată. Construcția este întârziată din cauza unei schimbări a locației, solicitate de partea ucraineană.

În paralel, deși Rheinmetall a propus organizarea producției și pentru transportoarele blindate Fuchs sau chiar pentru tancurile Panther, aceste discuții rămân la nivel teoretic, lovindu-se de aceleași obstacole financiare.

În timp ce Ucraina așteaptă o decizie vitală privind finanțarea, alte țări avansează. Italia este pe cale să semneze propriul contract de furnizare pentru Lynx. Pentru Kiev, decalajul dintre declarațiile politice și realitatea de pe linia de asamblare demonstrează o lecție dură: în industria de apărare, voința politică este inutilă fără un contract ferm și un buget asigurat.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel