Totuși, în spatele strângerilor de mână de la Palatul Elysée și a discursurilor despre „pași înainte” în relația bilaterală, un diplomat european de rang înalt a turnat un duș rece peste entuziasmul general, declarând sub anonimat pentru POLITICO: „Planul Ucrainei de a cumpăra Rafale pe lângă Gripen este destul de surprinzător. Nu au banii necesari. Totul va depinde de activele rusești înghețate”.
Aceasta este, de fapt, știrea reală. Ucraina nu cumpără avioane, ci pariază pe o viitoare arhitectură financiară pe care Uniunea Europeană încă nu a reușit să o edifice complet.
Nota de plată este mare şi nimeni nu se grăbeşte să o achite

Să ne uităm la cifre că asta contează cel mai mult! Un singur avion Rafale, mândria tehnologică a Franței, costă între 70 și 100 de milioane de euro „gol”, prețul putând urca până la 250 de milioane de euro cu tot pachetul de armament și logistică. Suedezul Gripen se învârte și el în jurul a 125 de milioane de euro per unitate.
Când vorbim de flote de sute de astfel de aparate, factura totală sare de zeci de miliarde de euro. Într-o Ucraină a cărei economie este menținută pe linia de plutire de perfuziile financiare occidentale și care se pregătește de o nouă iarnă sub asediul rachetelor rusești asupra infrastructurii energetice, acești bani pur și simplu nu există în bugetul național.
Mai mult, Franța însăși a semnalat clar: propriile finanțe publice sunt mult prea tensionate pentru a subvenționa o asemenea achiziție. Parisul nu va plăti nota de plată!
Aici intervine variabila cea mai importantă: cele 140 de miliarde de euro din activele Băncii Centrale a Rusiei, înghețate în UE. Zelenski și Macron mizează totul pe cartea că Bruxelles-ul va găsi cadrul legal pentru a debloca acești bani.
„Finanțarea va veni odată cu acest acord”, a promis Macron, invocând programul SAFE al UE și mecanismele G7. Dar, deocamdată, acordul unanim între capitalele europene pentru confiscarea și utilizarea acestor fonduri rămâne un deziderat politic, nu o realitate juridică imediată.
Coșmarul logistic și „salata” de aeronave

Dincolo de bani, există problema sustenabilității operaționale. Ucraina operează deja vechile MiG-29 și Su-27 sovietice, la care a adăugat F-16 americane și Mirage 2000-5 franceze. Acum vrea să adauge Rafale și Gripen.
Experții militari avertizează că operarea unei flote mixte este un coșmar logistic. Elie Tenenbaum, de la institutul IFRI din Paris, subliniază: „Piesele nu sunt comune, eficiența costurilor dispare, iar cursurile de formare pentru mecanici trebuie dublate”.
De ce ar alege Kievul această cale complicată? Un oficial militar ucrainean a oferit răspunsul pragmatic: diversificarea riscului. „Este destul de riscant să punem toate ouăle într-un singur coș”, a spus acesta. În cazul în care un lanț de aprovizionare se blochează (sau politica internă a unui stat furnizor se schimbă, vezi cazul SUA), Ucraina vrea să aibă alternative.
Totuși, tranziția nu va fi ușoară. Chiar dacă Zelenski susține că piloții de pe Mirage vor trece ușor pe Rafale, un oficial francez a temperat optimismul: formarea unui pilot de Rafale durează cel puțin trei ani. Aceste avioane nu vor apăra spatiul aerian al Ucrainei iarna aceasta și probabil nici iarna viitoare.

Chiar dacă banii rușilor ar fi deblocați mâine, mai există un obstacol: capacitatea industrială. Dassault Aviation are deja un carnet de comenzi plin, cu clienți precum Egipt, India, Emiratele Arabe Unite sau Indonezia așteptând la rând.
„Nimeni nu va lăsa Ucraina să sară peste rând”, admite cu sinceritate sursa militară ucraineană. Deși Dassault încearcă să urce producția la cinci aparate pe lună, ritmul este lent pentru nevoile unui război de uzură. Suedezii de la Saab caută soluții creative, discutând producția sub licență în Canada, dar și acestea sunt planuri pe termen mediu și lung.
Concluzia: Un semnal politic, nu o soluție militară imediată
Aceste scrisori de intenție semnate la Paris și cu Stockholm sunt, în esență, semnale geopolitice. Ele transmit Rusiei că Europa se angajează la o susținere pe decenii (acordul cu Franța e pe 10 ani) și, mai important, pun o presiune imensă pe UE să rezolve ecuația activelor înghețate.
Dacă Ucraina va reuși să construiască această forță aeriană formidabilă de peste 200 de avioane moderne, va schimba fundamental echilibrul de securitate din Europa de Est. Dar până atunci, Kievul semnează promisiuni pe banii blocati în seifurile Europei.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









