În spatele războiului din teren: Ce se mai întâmplă în relațiile economice dintre Ucraina și Rusia

Cătălin Costea |
Data actualizării: | Data publicării:

Economia ucraineană în condiții de război și cu ajutor din alte țări „devine mai deschisă și mai integrată în lume”, în timp ce Rusia trebuie să „inventeze lanțuri de aprovizionare complexe pentru a aduce mărfuri în țară”, ar fi ideea de bază a unei analize demarate de BBC. Cu toate acestea, reminiscențele puternicelor relații economice stabilite între cele două țări de-a lungul istoriei comune continuă să reziste și la 400 de zile de la invadarea Ucrainei de către trupele ruse. 

Serviciul statisticilor de stat al Federației Ruse “Rosstat” informa în 2021 că Ucraina a furnizat Rusiei bunuri în valoare de 4,2 miliarde de dolari, iar Rusia, la rândul său, a exportat bunuri și servicii în valoare de 7 miliarde de dolari către Ucraina. Un an mai târziu, în martie 2022, exporturile Ucrainei în Rusia au scăzut la 4,2 milioane de dolari, iar importurile au ajuns la doar 42 de milioane de dolari.

Potrivit experților, între Rusia și Ucraina va funcționa și se va dezvolta o piață a comerțului în umbră. În plus, Ucraina va continua să asigure tranzitul gazelor rusești către Europa, care este plătit de Rusia prin contracte internaționale. În primele nouă luni ale anului 2022, Gazprom a plătit aproximativ 700 de milioane de dolari pentru tranzitul de gaze naturale prin Ucraina. Deși economiștii consideră aceste cifre nesemnificative -  în același an Kievul primind un ajutor de 32 de miliarde de dolari de la partenerii occidentali, din care 14 miliarde de dolari au fost granturi - ele sunt importante prin simplu fapt să există.

 

Sistemul energetic

 

Directorul Centrului ucrainean de studii energetice Oleksandr Kharchenko a remarcat că după începerea războiului din Donbas, în 2014, Ucraina a luat o decizie strategică de a trece la sistemul energetic al Uniunii Europene. Înainte de aceasta, Rusia și Ucraina aveau sistemul energetic comun menținut după prăbușirea URSS.

Decizia de a trece la sistemul energetic al UE s-a datorat temerii că Rusia ar putea începe să blocheze furnizarea de energie electrică în Ucraina, iar  țara nu ar avea suficiente capacități proprii de a-și acoperi necesarul. Sincronizarea sistemelor energetice între Ucraina și UE a fost planificată pentru 2023, însă, din cauza începerii invaziei ruse, aceasta a fost efectuată mai devreme „într-un interval de timp incredibil de scurt”. Kharchenko a remarcat că, dacă Ucraina ar fi rămas în sincronizare cu sistemele energetice din Rusia și Belarus, „(Rusia) ne-ar fi cauzat o întrerupere națională”.

 

Combustibili

 

Pe 24 februarie 2022, odată cu invazia, s-a oprit și furnizarea de combustibili rusești în Ucraina. Potrivit lui Sergey Kuyun, directorul A-95 Consulting Group, 60% din piața de benzină și motorină din Ucraina era legată de livrările din Rusia și Belarus. Oficial, Kievul susține că din primăvara anului trecut nu a mai cumpărat produse petroliere din Rusia, dar, potrivit mai multor documente din alte domenii de activitate, acestea sunt încă importate în Ucraina. În țară continuă să funcționeze inclusiv Lukoil, care foarte probabil transportă combustibil din Rusia.

 

Combustibil nuclear

 

După 24 februarie, Ucraina a refuzat să mai achiziționeze din Rusia combustibilul folosit în reactoarele nucleare. Dacă înainte de invazie aprovizionarea pe scară largă era asigurată de la compania rusă TVEL și ce americană Westinghouse, acum doar aceasta din urmă mai primește comenzi. În plus, Ucraina folosește propriile rezerve de combustibil nuclear, iar autoritățile de la Kiev au declarat că intenționează să înceapă să producă pe plan local combustibil nuclear și chiar să poată furniza și altor țări care refuză aprovizionarea din Rusia.

 

Îngrășăminte


Din februarie 2022, piața ucraineană a pierdut „o parte semnificativă a importurilor” de îngrășăminte minerale. Anterior, Ucraina importa din Rusia materii prime pentru producerea de îngrășăminte, în principal  amoniac și gaze naturale, iar din Belarus potasiu, fosfor și îngrășăminte complexe. Cu toate acestea, pe piața ucraineană nu au lipsit îngrășămintele, deoarece aproximativ o treime din terenul agricol a fost fie exploatat fără folosirea îngrășămintelor, fie nu a fost cultivat de loc din motive economice și tehnice. Acestor daune aduse agriculturii ucrainene li se adaugă cele cauzate de blocarea porturilor de la Marea Neagră de către Rusia, care a împiedicat Kievul să exporte cereale.

De partea cealaltă, potrivit experților, Rusia cel mai probabil nu va simți pierderea pieței ucrainene de îngrășăminte.

 

Băncile


Până în 2014, trei bănci de stat rusești (Sberbank, VTB și Vnesheconombank) și mai multe bănci private, inclusiv Alfa-Bank, operau în Ucraina. Băncile de stat ruse au acordat împrumuturi marilor întreprinderi de stat din Ucraina, industriașilor și complexului militar-industrial. În 2014, două bănci rusești au fost închise - filiala ucraineană a VTB și mica bancă Petrocommerce-Ucraina. Sberbank și Prominvestbank (o subsidiară a VEB) s-au închis pe 25 februarie 2022.

Alfa-Bank, care opera în Ucraina din 2001, a fost redenumită Sence Bank după 24 februarie, iar apoi controlul asupra acesteia a fost transferat de la Mikhail Fridman, Petr Aven și alți acționari către un manager independent, Simeon Dankov, fost ministru de finanțe al Bulgariei. 

 

Inginerie mecanică


Această industrie a avut cea mai mare pondere în exporturile ucrainene către Rusia. În 2021, ingineria mecanică a reprezentat 23% din exporturile ucrainene către Federația Rusă. În 2014, Ucraina a interzis comerțul cu companiile rusești de apărare, drept urmare Rusia nu a mai putut cumpăra turbine de la uzina din Zorya-Mashproekt din Nikolaev. Aceasta este considerată o pierdere strategică pentru ambele țări. Ulterior, Ucraina a fost de acord cu furnizarea de turbine către India, fără să se cunoască dacă acestea se opresc toate în India sau o parte ajunge în final în Rusia. 

În același timp, comerțul cu echipamente a continuat inclusiv după 24 februarie 2022. În octombrie 2022, SBU a anunțat arestarea fostului manager al celei mai mari companii de aviație din țară, Motor Sich, Vyacheslav Boguslayev. Potrivit anchetatorilor, în acord cu compania rusă Rostec, fabrica ucraineană a furnizat ilegal componente pentru avioanele de atac rusești de diferite tipuri.

Foarte probabil sunt mult mai multe sectoare economice în care conexiunile, nu neapărat legale, dintre cele două țări nu s-au stins încă, după cum sunt unele care nu se vor opri total niciodată. Nevoia supraviețuirii economice este mare, iar pe măsură ce se identifică elemente care se consideră că nu influențează semnificativ soarta războiului pe care cele două părți îl poartă, putem asista chiar la o ușoară intensificarea a unor astfel de activități economice.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

DC Media Group Audience

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel