Grup de experţi, apel către US Air Force: Renunțați la F-15EX pentru mai multe avioane F-35, dar şi pentru noi aeronave de luptători stealth

S.I. Catalin |
Data publicării:

Forțele Aeriene Americane ar trebui să renunțe la planurile de a investii bani în revigorarea aeronavelor de generaţia a IV-a, cum ar fi programul F-15EX și, în schimb, să se concentreze pe construirea mai multor avioane F-35A și pe noi avioane de luptă stealth, se precizează în cel mai recent raport al Institutului Mitchell pentru Studii Aerospațiale.

Fostul pilot de F-16 Heather Penney, membra al grupului de experţi din cadrul Institutului Mitchell pentru Studii Aerospațiale, a declarat săptămâna trecută că programul F-15EX Eagle II este o ’’fundătură’’ – deoarece este un program militar bazat pe tehnologie învechită care nu s-ar potrivi bine Forțelor Aeriene în condiţii reale de conflict și nici nu economisiți bani pentru programul F-35. 

Heather Penney a ţinut să precizeze că F-15EX, fiind mai mult un avion fără tehnologie stealth, ar putea să ajunge cel mult un rol defensiv într-un război, într-un moment în care Forțele Aeriene ale SUA ar putea fi pus în situaţia de a nu dispune de suficiente aeronave de luptă.

În schimb, precizează Penney, Forțele Aeriene ale SUA ar trebui să aloce bani pentru a crește producția de avioane F-35 și pentru a dezvolta un alt avion de luptă - unul care să dispună de tehnologii stealth

Subliniind importanța construirii de noi aeronave stealth, Penney a ţinut să reamintească de recenta experiența pe care US Air Force a avut-o în Siria –  ţara pe teritoriul căreia în prezent sunt desfăşurate mai multe sisteme ruseşti de rachete sol-aer S-400, iar Forțele Aeriene ale SUA nu ar fi putut să treacă neobservate decât prin desfășurarea de avioane F-22 și F-35.

 

General Electric, contract cu US Air Force pentru furnizarea a 329 de motoare pentru avionul de luptă F-15EX

 

Trebuie precizat că îndemnul fostului pilot de F-16 a venit într-un moment în care compania General Electric a primit un contract din partea US Air Force pentru furnizarea a 329 de motoare pentru avionul de luptă F-15EX.

Motoarele F110-129, proiectate şi construite de compania General Electric, vor continua să fie instalate pe avioanele Boeing F-15EX Eagle II, au anunțat în urmă cu cateva zile Forțele Aeriene ale SUA, acordând companiei un contract de 1,6 miliarde de dolari.

Noul contract acoperă livrarea de motoare pentru al doilea lot de aeronave de luptă F-15EX Eagle II, dar şi posibilitatea ca acesta să fie extins, iar compania General Electric să furnizeze până la 329 de motoare pentru acesta noua versiune a avionului F-15.

Acordul recent încheiat, obligă compania General Electric să furnizeze imediat 29 de motoare GE F110-129 și piese de schimb – cost total aproximativ 137 de milioane de dolari –  pentru cele 12 aeronave F-15EX Eagle II din Lotul 2. 

Livrările vor începe în octombrie 2023 și vor dura până în iunie 2031, a declarat Forțele Aeriene într-un comunicat de presă.

 

USAF intenționează să cumpere, în următorii 10-12 ani, 144 de avioane F-15EX

 

US Air Force au plasat prima comandă pentru F-15E, în iulie 2020, atribuind un contract pentru primul lot de opt avioane – cu o valoare care să nu depășească aproximativ 1,2 miliarde de dolari – pentru care Congresul SUA a aprobat finanțarea în cadrul bugetului pentru apărare, pentru anul fiscal 2020.

Întregul program are o valoare plafon de 23 miliarde dolari, deoarece este de aşteptat să fie achiziţionate cel puțin 144 de avioane F-15EX, dar contractul include opțiuni pentru a permite Forțelor Aeriene să achiziționeze până la 200 de avioane.

 

Tot recent, compania Raytheon a atras atenţia că înlocuirea motoarelor avioanelor F-35A este un proces mult prea costisitor pentru Forţele Aeriene ale SUA

 

Directorul executiv al Raytheon Technologies, Greg Hayes, a precizat marţi că Forţele Aeriene ale SUA ar putea fi puse într-o situaţie foarte neplăcută de a nu își putea permite să suporte costurile pentru construirea unui motor complet nou și avansat pentru avionul său de luptă F-35A Lightning II.

În 2016, Forțele Aeriene ale SUA au acordat companiei Pratt & Whitney și General Electric Aviation, deținută de Raytheon, câte un contract în valoare de un miliard de dolari pentru a dezvolta un nou motor pentru avioanele F-35A, ca parte a unui program militar ce urmăreşte realizarea unui motor mult mai performant.

Cu toate acestea, CEO-ul Raytheon, Greg Hayes, a declarat marți că acest nou motor nu ar putea fi folosit pe avioanele F-35B şi nici pe F-35C pe care U.S. Marine Corps le foloseşte, iar costul pentru dezvoltarea acestui ar urma să fie suportat în totalitate de Forțele Aeriene ale SUA.

Forțele Aeriene SUA iau în considerare, de asemenea, să păstreze și să modernizeze motorul F135 –  construit de compania Pratt & Whitney –  în loc să aștepte un nou motor pentru avioanele F-35.

Hayes a spus că Raytheon a discutat cu reprezentanţii Biroului pentru Programul Comun F-35 Lightning II despre ce soluţii există la îndemână pentru a moderniza actualul motor instalat pe avioanele F-35, la un cost semnificativ mai mic decât un motor nou-nouț.

Hayes le-a spus analiştilor că F-35 ar putea primi un motor nou în jurul anului 2027 sau 2028.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel