Francezii au lansat prima corvetă Gowind pentru EAU. În 2022 și România ar fi trebuit să aibă o corvetă în apele tensionate ale Mării Negre

Tudor Curtifan |
Data publicării:
Corveta Bani Yas, lansată la apă și construită de Naval Group pentru Marina Emiratelor Arabe Unite. Sursă foto: Naval Group
Corveta Bani Yas, lansată la apă și construită de Naval Group pentru Marina Emiratelor Arabe Unite. Sursă foto: Naval Group

Gigantul francez Naval Group a lansat la apă în urmă cu doar câteva zile nava Bani Yas, prima corvetă din clasa Gowind 2500 care va ajunge sub comanda Emiratelor Arabe Unite.

Potrivit publicației franceze Mer et Marine corveta a fost construită la Lorient în Franța. Șantierul Naval din Lorient al Naval Group a finalizat astfel a doua corvetă Gowind, după ce nava Elfateh a fost livrată Egiptului în 2017.

Corveta Bani Yas urmează să fie înarmată de către francezi iar în cursul anului viitor va fi livrată Emiratelor Arabe Unite. Contractul dintre francezi și EAU a fost semnat în 2019.

 

EAU, Egipt și o lecție pe care România trebuie să învețe să o evite: Malaezia

 

Acordul prevede construcția a două corvete din clasa Gowind. Cea de-a doua navă se află în construcție și va fi lansată la apă anul viitor.

Pe lângă contractul cu Emiratele Arabe Unite, gigantul francez a vândut corvete Gowind și Egiptului. Acordul cu „tărâmul faraonilor” prevede construcția a 4 corvete din clasa Gowind cu opțiune de a construi încă două nave de război. 

Pe data de 6 ianuarie 2021, ultima navă, corveta ENS Port Said a fost predată oficial Marinei egiptene, ea devenind operabilă.  Prima corvetă ENS El Fateh, care poartă și numele programului, a fost lansată la apă la trei ani de la semnarea contractului, pe data de 17 septembrie 2017. Aceasta a fost urmată de corvetele ENS Port Said pe 7 septembrie 2018, ENS El Moez pe 12 mai 2019, și corveta ENS Luxor pe data de 14 mai 2020.

Sunt însă și probleme pentru Naval Group. Spre exemplu anul trecut Malaezia a suspendat construcția a șase corvete Gowind ca urmare a unor dificultăți uriașe în construcția navelor. În contractul semnat cu Malaezia, statul asiatic e coordonatorul proiectului prin Șantierul Naval Boustead, optând pentru un program amplu în ceea ce înseamnă transferul de tehnologie. Problemele aici sunt mari în ceea ce privește posibilitatea industriei de a ține pasul cu acordul și, evident, costurile suplimentare generate în program.

Spre deosebire de Egipt, acordul cu Malaezia prevede construirea tuturor navelor în țară. Prima corvetă Gowind a Egiptului a fost construită la Lorient, următoarele trei la Alexandria. În cazul EAU ambele nave sunt construite în Franța.

 

România a ales și ea Gowind. În 2022 ar fi trebuit ca prima corvetă românească să navigheze în apele tensionate din Marea Neagră

 

2. -imagine fara descriere- (gowind_2500_naval_group_19450200.jpg)

Gowind 2500, sursă foto: Naval Group

Corvetele din clasa Gowind au câștigat și la noi licitația. În cadrul programului „Corveta multifuncțională”, încă din data de 2 iulie 2019, compania Naval Group a fost desemnată câștigătoarea licitației. 

Contractul prevede ca toate navele să fie construite în România la Șantierul Naval Constanța. Însă sunt semne mari de întrebare cu privire la capacitatea SNC de a duce la capăt un asemenea proiect. 

Temerile sunt că am putea împărtăși soarta Malaeziei.

În orice caz termenii în ceea ce privește construcția sunt foarte ambițioși. 

Potrivit Guvernului, „navele vor fi construite în România în decurs de șapte ani, în baza unui transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanţa corvetelor”. Mai mult, prima navă ar trebui livrată la doar trei ani de la semnarea contractului.

Astfel că, dacă actul ar fi fost semnat în 2019, anul viitor România ar fi trebui să opereze prima corvetă din clasa Gowind. Și în contextul actual al tensiunilor și al apelor tulburi din Marea Neagră, acest lucru ar fi fost extraordinar. Nu se va întâmpla însă.

Din informațiile noastre însă MApN va semna contractul în cel mai scurt timp posibil, după o lungă perioadă în care costurile auxiliare care s-au tot adăugat au amânat semnarea acordului. 

Contractul prevede și modernizarea fregatelor  T22R - Fregata Regina Maria și  Fregata Regele Ferdinand.

Rămâne însă să sperăm că implementarea acordului se va face exact în condițiile care vor fi prevăzute în document.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel