F-35, un proiect „cu aripile frânte”? Un recent raport dezvăluie întârzieri, costuri nejustificate și un program de modernizare blocat

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
F-35 Lightning II. Photo source: Lockheed Martin
F-35 Lightning II. Photo source: Lockheed Martin

Mândria aviației americane, avionul de vânătoare F-35, se confruntă cu o asa-zisă furtună perfectă de probleme, dezvăluite într-un raport critic al Government Accountability Office (GAO), organismul de control al Congresului SUA. Sub titlul „Actions Needed to Address Late Deliveries and Improve Future Development”, raportul arată că programul F-35 „continuă să promită prea mult și să livreze prea puțin”, în ciuda rolului său crucial pentru securitatea națională.

Principalul pachet de modernizare, cunoscut sub numele de Block 4, este epicentrul problemelor. Conștienți de provocările tehnice și de cost, oficialii Pentagonului au decis o restructurare majoră a acestui upgrade.

În loc de cele 66 de capacități inițiale, Block 4 va include acum doar o „submulțime” a acestora, la care se vor adăuga alte câteva funcționalități. Dar chiar și în această formă redusă, raportul GAO estimează o întârziere de cel puțin doi ani, cu o finalizare a proiectului nu mai devreme de 2031.

GAO subliniază că nu doar termenele sunt o problemă. Costurile programului F-35 au explodat, depășind cu 89,5 miliarde de dolari estimarea de la ultima reevaluare majoră.

Costul total al achiziției a depășit deja 485 de miliarde de dolari, iar costul pe durata întregii vieți a programului, incluzând întreținerea, se ridică la peste 2 trilioane de dolari.

Ceea ce este cu adevărat revoltător, arată raportul, este că producătorul Lockheed Martin a continuat să primească bonusuri, chiar și pentru livrări întârziate.

Potrivit GAO, structura contractelor a „recompensat contractorii pentru livrarea cu întârziere a avioanelor și motoarelor”. Această anomalie financiară a permis Lockheed Martin să încaseze onorarii de performanță chiar și atunci când avioanele erau predate cu până la 60 de zile întârziere.

 

Livrări întarziate și probleme în lanțul de aprovizionare

 

Principala cauză a acestor probleme este întârzierea pachetului tehnologic Technology Refresh 3 (TR-3), precursorul necesar pentru Block 4.

Aceste întârzieri au dus la o situație fără precedent: Pentagonul a oprit, timp de un an, acceptarea avioanelor F-35 noi. Sute de aparate au rămas blocate pe liniile de producție, iar livrările în 2024 au fost întârziate, în medie, cu 238 de zile.

Problemele se extind și la nivelul lanțului de aprovizionare, unde lipsa componentelor a devenit un fenomen cronic. La un moment dat, peste 52 de avioane au fost oprite din producție din cauza lipsei de piese, iar numărul total al deficitelor de componente a depășit 4.000, o cifră dublă față de media istorică.

Deși Pentagonul a acceptat majoritatea recomandărilor GAO, inclusiv revizuirea stimulentelor financiare și o supraveghere mai strictă a lanțului de aprovizionare, rămâne de văzut dacă aceste măsuri vor fi suficiente pentru a salva un program vital, dar din ce în ce mai împovărat de întârzieri și de costuri uriașe.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel