În timp ce cancelariile occidentale speculează asupra formei pe care o va lua un eventual acord de pace în Ucraina, starea industriei militare de la Stockholm livrează un duș rece așteptărilor de la Kiev.
Ministrul suedez al Apărării, Pal Jonson, a confirmat recent, într-o notă de pragmatism scandinav, că nicio semnătură pe un tratat de pace nu poate sfida legile fizicii de producție: avioanele de ultimă generație Gripen-E nu vor ajunge în Ucraina mai devreme de trei ani, indiferent de climatul politic.
După cum precizează publicaţia americană Breaking Defense, această declarație subliniază o tensiune fundamentală care a definit efortul de război european din 2025: prăpastia dintre voința politică și capacitatea industrială.
Acordul preliminar din octombrie, care prevede achiziția a 100 până la 150 de aparate Gripen-E de către Kiev, reprezintă un angajament strategic major. Totuși, Jonson a fost direct în timpul vizitei sale la Washington: „Capacitatea industrială este cea care va ghida acest proces”.
Modelul E (Echo), care abia a intrat în serviciul forțelor aeriene suedeze în octombrie anul acesta, este o bijuterie tehnologică, dar una care nu poate fi grăbită. „Ar fi dificil” să accelerăm producția, a recunoscut ministrul suedez. Într-o lume dominată de titluri optimiste, aceasta este o reamintire clară că liniile de asamblare nu funcționează pe bază de discursuri politice.
Un mozaic logistic riscant?
Totuși, Suedia nu lasă Ucraina fără opțiuni la capitolul avioane. În stilul caracteristic planificării militare nordice, Stockholm-ul pregătește o soluție de tranziție care ar putea ocoli blocajul de producție al noilor modele.

Discuțiile se îndreaptă acum, cu seriozitate, către variantele mai vechi, dar extrem de perfromante: variantele Gripen C și D. Astfel, Ministrul suedez al Apărării a indicat că Suedia „examinează” posibilitatea de a transfera aceste aparate direct din propriul inventar, o decizie ce ar permite piloților ucraineni să facă trecerea pe platforma suedeză mult mai rapid decât termenul de trei ani.
Aceasta ar fi o „cale de intrare în familia Gripen”, o strategie de tip backfill: Suedia cedează modelele C/D pe măsură ce își integrează propriile modele E, oferind Ucrainei capacitate imediată de luptă.
Este o mutare logică, deși una care vine după ezitări anterioare ale NATO, care a preferat inițial să nu supraaglomereze logistica ucraineană, concentrându-se mai mult pe avioane F-16.
Ucraina nu doar că așteaptă acum avioanele Gripen, dar președintele Zelenski a anunțat intenția de a achiziționa și până la 100 de avioane Rafale franceze, pe lângă flota existentă de F-16 și Mirage.

Pentru planificatorii militari, acest lucru ridică semne de întrebare legitime. Gestionarea unui parc aerian atât de divers - fiind vorba de lanțuri logistice, mentenanță și tipuri de muniție diferite - este un coșmar logistic pe care puține forțe aeriene l-ar putea gestiona eficient.
Totuși, dialogul strâns dintre Stockholm și Kiev, menționat de Ministrul suedez al Apărării, sugerează că lecțiile implementării F-16 sunt deja integrate în planificarea pentru Gripen.
Renașterea avionului Gripen

În timp ce Europa dezbate viitorul, Saab are un an 2025 remarcabil. Interesul global pentru Gripen a explodat – de la contracte semnate cu Thailanda și Columbia, până la discuții avansate cu Peru și o ofensivă de curtare a Canadei.
Suedia demonstrează că există o piață solidă pentru avioane de luptă eficiente, care nu vin neapărat cu eticheta de preț sau complexitatea unui F-35.
Mai mult, poziția Suediei rămâne una de deschidere strategică. Pe fondul zvonurilor privind colapsul proiectului franco-german FCAS (viitorul avion de generația a 6-a), Stockholm-ul își păstrează opțiunile deschise, evitând să se lege ombilical de un singur partener european instabil. „Parteneriatul este în ADN-ul nostru”, spune Jonson, dar tonul sugerează că Suedia va alege parteneri care pot livra rezultate, nu doar promisiuni.
Pacea sau războiul se decid pe câmpul de luptă, dar securitatea pe termen lung se construiește în fabricile de armament. Pentru Ucraina, Gripen-E este considerat viitorul, dar supraviețuirea imediată și securizarea spațiului aerian ar putea depinde de legendarele modele C și D. Într-un conflict de uzură, disponibilitatea imediată a unor echipamente militare bate perfecțiunea tehnologică mult dorită.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









