Cum își cumpărau soldații români bocanci și căști din magazinele americane în Afganistan. 18 ore încălțat cu bocancii din România, misiune imposibilă

Militar român în timpul misiunii din Afganistan. Foto: MApN
EXCLUSIV
Militar român în timpul misiunii din Afganistan. Foto: MApN

„Ce face soldatul român în prima săptămână când ajunge în Afganistan? Își cumpărăr bocanci americani”. Din păcate nu e o glumă, povestea e cât se poate de reală.

Generalul (r.) Marius Crăciun, fost comandant al Forţelor pentru Operaţiuni Speciale (FOS), în cadrul podcastului Obiectiv EuroAtlantic de la DefenseRomania, a povestit despre dificultățile cu care operatorii forțelor speciale și militarii România s-au confruntat în timpul misiunii din Afganistan. Acesta a dezvăluit că în timpul misiunilor din Afganistan militarii români își cumpărau din magazinele americane echipamente, de la bocanci la căști și tocuri pentru pistoale.

„Dacă îmi permiteți o butadă, era o întrebare: Ce face soldatul român în prima săptămână când ajunge în Afganistan? Răspunsul era: Se duce în PX-ul american (n.r. - magazin al SUA aflat în facilitățile militare) și își cumpără bocanci.

Lucru care era absolut real. Vă pot confirma din experiență proprie. Am achitat 127 de dolari pe o pereche de bocanci”, precizează generalul (r.) Crăciun.

 

Militarii români își cumpărau în Afganistan din magazinele americane de la bocanci la căști și tocuri pentru pistoale

 

2. Sursă foto... (fortele-speciale-romane-romania-afganistan_29171100.jpg)

Sursă foto: Forțele pentru Operații Speciale Române

„De ce se întâmpla asta? Pentru că România nu asigura un nivel de calitate care să permită unui militar care stă încălțat în acei bocanci 18-20 de ore pe zi, să-și desfășoare misiunile așa cum trebuie. Culmea e că am auzit ulterior că unii bocanci americani erau făcuți și prin România. Erau foarte comozi, permiteau marșuri pe distanțe lungi. Cumpăram bocanci, cască, toc pentru pistol, corp de legătură de la centură la pistol pentru a nu îl pierde și multe alte asemenea echipamente. Știu că e de necrezut, dar se întâmplă din păcate inclusiv azi chiar dacă sunt alocați bani pentru echipament. Există unii (n.r. - militari) care cheltuie acești bani la mare sau la munte, dar sunt excepții”, mai adaugă fostul comandant al forțelor speciale, pentru DefenseRomania

„Când m-am întors după unul din drumurile mele din Afganistan am avut o discuție tehnică cu un coleg care era șeful biroului de echipamente militare. Și l-am întrebat dacă a ieșit vreodată din birou, dacă a fost vreodată în Afganistan pentru că ar fi făcut la fel. Și-ar fi dat jos bocancii aceia scorțoși pentru că nu puteai merge cu ei și și-ar fi cumpărat alții.

Sunt multe probleme, important e să le spunem, să le cunoaștem, pentru că încet se vor rezolva. Aici meritocrația e vitală. Din acest punct de vedere la Ministerul Apărării ne-am bucurat de aplicarea principiilor meritocratice. În marea majoritate a cazurilor selecțiile s-au făcut mereu deschis, în comparație cu alte ministere unde se organizau concursuri și se primeau răspunsurile în plic”, arată generalul (r.) Marius Crăciun.

 

Soluția? O colaborare mai bună cu industria. Companiile din România nu știu despre nevoile militarilor

 

3. Sursă foto... (fortele-speciale-romane-afganistan_47621700.jpg)

Sursă foto: Forțele pentru Operații Speciale Române

Acesta e de părere că nu există o comunicare suficient de bună între Armată și industria din România. Generalul (r.) Marius Crăciun dă exemplul conferințelor anuale ale Forțelor pentru Operații Speciale din SUA, unde o zi întreagă e dedicată discuțiilor cu industria și unde participă și companii mici care află nevoile viitoare ale forțelor speciale.

„Din păcate nu se face totul pentru ca militarul să fie foarte bine echipat pentru război iar produsele să fie asimilate și produse în România. Nu e foarte complicat, dar ar trebui ca cineva să pună suflet și să se preocupe, inclusiv din spirit patriotic. Noi toți ne batem cu pumnul în piept că suntem patrioți, dar când e vorba de acțiuni e mai greu.  

(...)

Nu s-a păstrat o legătură între Armată și producători. În SUA la conferințele forțelor speciale care se desfășoară anual în ultima zi sunt discuții cu industria, unde vin reprezentanți ai celor mai mari firme de armament, dar și ai celor mai mici producătorii. Acolo comandanții forțelor speciale prezintă nevoile pentru următoarea perioadă, pentru că așa se nasc idei.

O firmă mică poate să producă un suport pentru pistol pe care să îl poți la brâu și să fii sigur că acel suport nu cade. E o chestie simplă până la urmă. Sunt suficient de mulți întreprinzători și în România care nu știu de nevoile militarilor”, a conchis fostul comandant al forțelor speciale din România.

România a fost alături de aliații ei încă din 2001, când a început misiunea în Afganistan. Țara noastră a luat parte la coaliția multinațională condusă de SUA și a desfășurat de-a lungul anilor 32.000 de militari în Afganistan. Din păcate 27 au fost uciși în timpul războiului. Ultimii militari români au fost retrași din Afganistan la sfârșitul lunii iunie 2021.

CITEȘTE ȘI: Generalul (r.) Marius Crăciun: Armata României are probleme

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

DC Media Group Audience

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel