Cum a ajuns țara de la care România a cumpărat primele F-16 să rămână în urma noastră. Dilema F-35 și decizia proastă de a nu lua nicio decizie

Darius Muresan |
Data actualizării: | Data publicării:
Avioane F-16 Fighting Falcon aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române. Sursă foto: MApN
Avioane F-16 Fighting Falcon aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române. Sursă foto: MApN

Într-o Europă care alege aproape în mare parte ca soluție pentru aviația militară de generația a 5-a avioanele F-35 Lightning II, există și cazuri de ezitare.

Un astfel de caz este Portugalia, stat care a tergiversat prea mult tranziția către generația a 5-a și se află în prag de criză în contextul în care resursa avioanelor F-16.

Portugalia operează în prezent 28 de aeronave F-16 - 24 de modele F-16AM și 4 modele F-16BM - modernizate în cadrul programului MLU, echivalentul a Block 15, versiune pe care și România a cumpărat-o. 

În prezent nu a fost parafată nicio înțelegere privind înlocuirea acestor avioane, lucru asupra căruia a tras atenția și generalul Joao Cartaxo Alves, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene (CEMFA).

La starea de ezitare a contribuit și politica Administrației Trump, aici existând state care nu au mai fost atât de convinse să meargă mai departe cu achiziția de F-35. 

 

Dilema F-35 și decizia proastă de a nu lua nicio decizie

 

2. F-35 Light... (f-35_71344600.jpeg)

F-35 Lightning II. Photo source: USAF via Lockheed Martin

Într-un lung interviu acordat publicației portugheze Diario de Noticias, șeful aviației militare portugheze a vorbit deschis despre necesitatea de a se lua o decizie cât mai rapidă pentru înlocuirea F-16 Fighting Falcon.

„Nu avem nevoie de decizii pripite. Cred că, de-a lungul timpului, ne-am concentrat excesiv pe problema F-16. Dar înlocuirea F-16 ar fi trebuit să fie un proces inițiat acum aproximativ douăzeci de ani. Am primit primele F-16 în același timp cu țări precum Danemarca sau Norvegia, iar majoritatea acestor țări au început procesul de înlocuire în 2008 sau 2009. Suntem în 2025.

Forțele Aeriene Portugheze nu au avut niciodată o aeronavă în serviciu activ timp de atâția ani consecutivi. E vorba de avioane F-16 cu o vechime între 31 și 40 de ani. Acest proces a fost defectuos pentru că a început târziu, dar este bine că a început. Și trebuie să spun că a existat un sprijin extern important, cu un dialog continuu cu autoritatea de supraveghere pe această temă.

Acesta este și motivul pentru care programul SAFE are o legătură puternică cu echipamentele europene. Am subliniat adesea un cuvânt cheie: conectivitatea. Conectivitatea este fundamentală și stă la baza conflictelor actuale. Fie operăm în timp real, având acces la toate fluxurile de informații și la toată capacitatea de date, fie nu putem face față amenințărilor care există astăzi.

Sunt încrezător că, în cursul anului viitor, vom avea vești despre înlocuirea avioanelor F-16”, a precizat șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Portugheze.

El a declarat că sistemele actuale ale Portugaliei, inclusiv radarele, „sunt deschise și altor posibilități” privind interoperabilitatea.

„Nu sunt exclusive pentru F-35, dar sunt perfect interoperabile și cu acesta”, mai arată generalul Joao Cartaxo Alves.

 

România a luat fața Portugaliei în ceea ce privește F-35, stat de la care am cumpărat primele avioane F-16

 

3. F-35 cu co... (whatsapp-image-2024-05-22-at-21-34-38-4_03542100.jpeg)

F-35 cu corardă românească (model 1 la 1) expus la BSDA 2024 - Lockheed Martin, photo: DefenseRomania

În primăvara acestui an, așa cum arăta la momentul respectiv și publicația noastră, generalul Alves a avut o poziție cât se poate de clară, când a subliniat că „este imperativ ca următoarea aeronavă a apărării aeriene să fie de generația a V-a”, menționând că „dintre aeronavele disponibile, doar una îndeplinește în prezent această cerință, F-35 din SUA”.

Anul trecut Portugalia părea că va opta pentru F-35, dar în martie ministrul portughez al apărării a sugerat că Lisabona ar putea căuta și alte opțiuni, invocând îngrijorări privind angajamentul Statelor Unite ale Americii față de europeni.

Pe fir a intrat concernul european Airbus Defence&Space care produce avioane Eurofighter, existând câteva memorandumuri de înțelegere între gigantul european și industria portugheză aeronautică.

Europenii plusează și promovează în oferta lor producția în Portugalia a avioanelor Eurofighter Typhoon.

Cert e că portughezii trebuie să ia o decizie rapidă căci au rămas puțin și în urma României, dacă alegerea va fi cea naturală, către F-35. Amintim că România a semnat la finalul anului trecut contractul pentru F-35 Lighting II, urmând să fie achiziționate 32 de avioane pentru aproximativ 6.5 miliarde de dolari, fără TVA. Primele avioane sunt așteptate după 2030 în țara noastră.

Portugalia e de asemenea țara de la care România a achiziționat prima escadrilă de avioane F-16 Fighting Falcon. 

E vorba de 17 avioane F-16 A/B Block 15 MLU (Mid-Life Upgrade) cum cumpărate de Româonia din Portugalia. Aceste aeronave, livrate între 2016 și 2017, au oferit un impuls imediat și foarte necesar capacităților de apărare aeriană ale României. Programul MLU a asigurat echiparea acestor F-16 cu avionică modernă, sisteme radar și compatibilitate cu armamentul modern, aducându-le mai aproape de standardele aeronavelor de luptă contemporane.

Ulterior au mai fost achiziționate încă 32 de avioane din Norvegia, precum și donate încă 18 avioane F-16 de Olanda, acestea din urmă fiind parte a Centrului de Pregătire F-16 de la Baza 86 Aeriană Borcea.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel