OPV-urile reprezintă o soluție practică iar pentru modernizarea Marinei române, mult timp cea mai văduvită structură de forță din cadrul Armatei, ar reprezenta o gură de oxigen. În contextul războiului rus de agresiune împotriva Ucrainei, desfășurat în Marea Neagră și în contextul protejării infrastructurii critice energetice din perimetrul românesc din Marea Neagră - odată cu începerea exploatării Neptun Deep, România va deveni cel mai mare producător de gaze european -, Forțele Navele au nevoie de nave de suprafață moderne.
Asupra acestor nave s-au orientat mai multe state, inclusiv vecinii noștri bulgari.
Iar din informațiile pe care DefenseRomania le-a obținut din surse politice, există azi pe masă o ofertă cu privire la construcția unei astfel de nave, în țară, la Șantierul Naval Galați. Ar fi o navă cu tehnologii occidentale de ultimă generație cu un preț de se ridică la doar aproximativ 200 de milioane de euro. Aceleași surse ne-au comunicat că oferta e valabilă până la finalul anului, în contextul exploziei prețurilor și situației dinamice din domeniul construcțiilor navale.
Dacă nu există solicitare expresă pentru producție locală, toate navele militare ale clienților Damen sunt proiectate și se produc în România la Galați. Din păcate încă niciuna nu a fost produsă pentru Marina României
Corveta ușoară pakistaneză PNS Tabuk, construită în România la Galați, în timpul unei misiuni în Golful Oman. Photo source: US Navy
O scurtă referire despre programul OPV a făcut în cadrul conferinței DefenseRomania Security Dialogue (DSD 25) și generalul (r.) Gheorghe Savu, directorul Damen Naval Romania. În cadrul panelului dedicat industriei de apărare, acesta s-a rezumat să afirme că există discuții și a amintit de parteneriatul cu gigantul francez Thales, prin care navele construite sunt echipate cu sisteme occidentale de ultimă generație.
„De ce nu am produs încă nimic pentru Marina României? Suntem în discuții pentru câteva proiecte, dar ele se prelungesc foarte mult din diverse motive. Cred că pot să spun deschis, lumea știe că se discută mult despre programul OPV (n.r. - corvete ușoare). Noi, și cred că domnul Cristian Sfichi (n.r. - Director Regional Romania, Ucraina, Caucaz, Thales, prezent la conferința DefenseRomania Security Dialogue 2025) îmi dă voie să o spun public, noi avem un parteneriat cu Thales și vă pot spune cu sinceritate că acesta este cel mai de succes parteneriat european în domeniul construcțiilor navale. Ultimele două mari programe, în total vor fi 13 fregate (n.r. - pentru state aliate), sunt construite de acest binom care lucrează excelent”, a precizat Gheorghe Savu, directorul Damen Naval Romania.
Amintim că ultimele două mari programe de construcții navale militare în Europa occidentală, de constrcții de nave, fregatele mai sus amintite, au fost atribuite Damen de către Germania, Belgia și Olanda.
„În România, Damen are cele mai mari investiții din lume. Toate navele dacă nu e o cerere expresă din partea clienților noștri ca ele fie produse în statele lor, sunt produse la Galați. Azi Galațiul e un cluster naval ce asigură proiectarea și producția pentru orice tip de navă de suprafață”, a conchis directorul Damen Naval Romania.
La Galați se produce inclusiv singurul portavion pentru drone din Europa
Imagine concept a viitoarei navă portugheză multirol ca va deservi și drept portavion pentru drone și care va fi construită în România de Damen. Photo source: Damen
La Galați au fost produse deja peste 30 de nave militare de ultimă generație pentru 13 state, inclusiv pentru state NATO și UE. Valoarea proiectelor militare livrate la Galați depășește 2 miliarde de euro.
Anul trecut a fost finalizată cea mai complexă navă care s-a produs vreodată pe teritoriul României, o navă de suport logistic (Combat Support Ship), cu un grad de complexitate uriaș, fiind o navă foarte mare și din perspectiva dimensiunilor ei. Ea a fost produsă pentru Olanda în patru ani, și livrată la timp chiar și în contextul pandemiei. Nava a fost construită și proiectată în totalitate în România. Tot la Galați se produce un portavion pentru drone, singura astfel de navă din Europa.
E vorba de nava NRP Dom João II, capabilă să transporte și să lanseze Vehicule Subacvatice Fără Pilot (UUV), Vehicule de Suprafață Fără Pilot (USV) și Vehicule Aeriene Fără Pilot (UAV). Pentru acestea din urmă, nava dispune de un heliport de 96 x 11 metri.
Nava de 107 metri dispune de 650m2 de spațiu pe punte, potrivit pentru transportul până la 18 TEU-uri. La nevoie, aceasta poate găzdui sisteme modulare specifice misiunii, cum ar fi spitale, camere hiperbarice și echipamente ROV.
Livrarea e programată anul viitor, iar producția a început în anul trecut.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News