Completăm escadrila de F-16, dar ce facem cu mentenanța. Cum riscă România să se înece la mal

Tudor Curtifan / 04 feb 2020 / 20:59
EXCLUSIV

România urmează să achiziționeze încă cinci aeronave F-16 din Portugalia, avioane care vor completa prima escadrilă. Patru dintre ele vor ajunge în țara noastră în acest an, urmând ca al cincilea avion să ajungă în 2021. Dar cum rămâne însă cu procesul de mentenanță a avioanelor F-16?

Prezent în Portugalia la ceremonia de achiziționare care a avut loc în urmă cu câteva zile, ministrul Nicolae Ciucă a declarat că „ceea ce este cel mai important este faptul că vom beneficia de transferul de cunoștințe și tehnologie pentru a moderniza și a realiza mentenanța aeronavelor F-16”.

Dar, tehnic vorbind, cum s-ar putea realiza această mentenanță?


Mentenanța F-16, pe modelul C-130 Hercules


(w670)

În aceste condiții Viorel Manole subliniază că „achiziția militară în sine este doar vârful icebergului. Restul, 60%-70% de eforturi și riscuri sunt operarea și suportul pe durata de viață a produsului. Noi am tras înainte achiziția, e foarte bine, deși nu aveam planificat inițial să avem o escadrilă la acest moment. Dar lucrurile care erau prevăzute să se întâmple, adică mentenanța și trainingul nu doar că nu au fost derulate conform planificării, ci au fost extrem de mult întârziate”. 

Iar cadrul legislativ există. Asta pentru că în Legea industriei naționale de apărare, este vorba de Legea 232/2016, există un capitol extrem de important legat de dezvoltarea de centre naționale de mentenanță. Iar România nu duce lipsă de experiență. În urmă cu câțiva ani a fost dezvoltat un centru de mentenanță pentru aeronavele C-130 Hercules. De ce nu s-ar putea și pentru F-16?

În aceste condiții amintim că Lockheed Martin, proprietarul platformei F-16, a efectuat un audit al întregii industrii aeronautice românești și a decis că Aerostar Bacău este compania care poate face mentenanța F-16. Conform legii internaționale nimeni nu are voie să intervină pe o platformă militară fără acceptul proprietarului.

„Știm procedura, știm cum se face. Din nefericire suntem la trei ani de la promulgarea Legii și la șapte ani de la constituirea centrului național de mentenanță C-130 Hercules la Romaero București și nu avem alte centre de mentenanță cu toate că legea le impune”, ne-a mărturisit Viorel Manole.

 

Instabilitatea politică, eterna problemă a României. O Hotărâre de Guvern blochează mentenanța F-16

 

(w670)

Problema este însă că pentru a declara Aerostar Bacău centru de mentenanță pentru F-16 este necesară o Hotărâre de Guvern. Iar din păcate instabilitatea politică din România ultimilor ani a îngreunat teribil de mult acest lucru.

„Noi nu ne-a așteptat ca la șapte ani după ce am constituit centrul de mentenanță pentru C-130 Hercules, la trei ani după ce s-a dezvoltat cadrul legislativ, nu ne-am așteptat să nu avem Hotărârea de Guvern sau măcar memorandumul prin care Aerostar să fie declarat centru național de mentenanță”, a declarat în exclusivitate pentru DefenseRomania, Viorel Manole, directorul PATROMIL.

Acesta a precizat că, potrivit cadrului legislativ și uitându-ne în urmă la exemplul C-130 Hercules, Hotărârea de Guvern se inițiază de către ministerul de resort, adică de către Ministerul Economiei.

„Ministerul Economiei prin secretarul de stat responsabil cu industria de apărare trebuia să inițieze acest lucru. Nu a făcut-o, pe de o parte pentru că au avut ezitări. Ministerul a avut diverși miniștri iar celelalte instituții avizatoare au schimbat de asemenea secretarii de stat, inclusiv Ministerul Apărării Naționale. E o instabilitate politică care s-a repercutat asupra României”, transmite Manole.

„Iar a doua problemă importantă, dacă F-16 este un program național esențial, nu e normal să lași tot efortul financiar de achiziție a sedevisticii necesare pentru F-16 doar în cârca Aerostar. În mod normal o parte din manualele necesare mentenanței ar trebui luate de MApN și puse la dispoziția celor de la Aerostar”, conchide directorul PATROMIL.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2020 - Toate drepturile rezervate.
defense.n-nxt.25