Avionul TF-X ar putea avea motoare ucrainene. Ce rol poate juca industria ucraineană în producţia de avioane de generaţia a V-a, dezvoltate de către Turcia?

S.I. Catalin |
Data publicării:
Prezentarea oficiala a avionului de luptă de generația a V-a TF-X, botezat acum KAAN. Sursa foto: Turkish Aerospace Industries (TAI).
Prezentarea oficiala a avionului de luptă de generația a V-a TF-X, botezat acum KAAN. Sursa foto: Turkish Aerospace Industries (TAI).

Compania ucraineană Ivchenko-Progress a participat la procedura de licitație pentru dezvoltarea unui motor cu reacție pentru avionul de vânătoare TF-X de generația a V-a, produs de industria aeronautică din Turcia, potrivit publicaţiei turce Savunmasanayist.com.

 

 

 

Potrivit informațiilor, a fost depusă o ofertă pentru realizarea unui proiect preliminar pentru dezvoltarea unui motor, destinat avionului de luptă TF-X. În acest proiect, Ivchenko-Progress va coopera cu compania turcă Turkish Aerospace Industries (TAI).

Compania britanică Rolls-Royce, în parteneriat cu consorţiul Kale Group, concurează cu Ivhchenko Progress și TAI.

Un prototip al avionului fără pilot Bayraktar Kizilelma.

Participarea companiei ucrainene nu este întâmplătoare.Primul prototip al avionului fără pilot Bayraktar Kizilelma a fost finalizat în iunie 2022, fiind echipat cu un motor de proveniență ucraineană Ivchenko-Progress AI-25TLT care-i asigură o viteză subsonică, iar al doilea prototip este echipat cu un motor AI-322F, care va face ca drona să evolueze la viteze supersonice.

Una dintre principalele condiții pentru dezvoltarea unui motor pentru un avion de luptă TF-X este că drepturile intelectuale, după finalizarea proiectului, să treacă în totalitate în proprietatea Turciei.

Amintim că, pe 1 mai, de Ziua Internațională a Muncii, mii de turci au fost prezenţi la un show aviatic organizat de compania Turkish Aerospace Industries (TAI) pentru a luat parte la prezentarea oficială a celui mai nou produs al industriei aeronautice turce - avionul de luptă de generaţia a V-a TF-X, prezentat acum cu noul nume pe care îl va purta - KAAN.

Aceasta nu este prima licitație pentru alegerea unui motor pentru avionul de luptă TF-X. În 2014, guvernul turc a trimis cereri pentru furnizare de motoare către cinci companii: Eurojet, General Electric și Pratt & Whitney, Snecma și Rosoboronexport. Cu toate acestea, licitația a fost ulterior anulată.

O nouă licitație pentru dezvoltarea propriului motor cu reacție pentru avionul de luptă TF-X a fost lansată la jumătatea anului 2017. În cadrul proiectului, a fost anunțată o competiție la care a participat un consorțiu de firme turcești, TRMotor și TAES, un joint-venture între Rolls-Royce și consorţiul turc Kale Group.

Situația licitației s-a complicat atunci când Rolls-Royce a părăsit parteneriatul cu Kale Group în 2019 din cauza unor neînțelegeri privind separarea proprietății intelectuale.

Turcia nu poate dezvolta şi produce singură, în timp util, motoare pentru a avionul TF-X. Președintele Directoratului turc al Industriei de Apărare, Ismail Demir, a declarat că dezvoltarea unui motor pentru viitorul avion de luptă ar putea dura în medie între 8 și 10 ani.

În timpul fazei de dezvoltare, două motoare produse de compania americană General Electric vor fi folosite ca măsură temporară pe avioanele de luptă TF-X. Primele 20 de avioane de luptă KAAN, programate să efectueze zborul inaugural în 2023 sau 2024, vor fi echipate cu acest tip de motor.

 

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel