Rivalul lui F-22: Avionul de vânătoare J-20, dezvoltat de industria aeronautică chineză, a efectuat primul zbor cu o nouă serie de motoare

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:

Chengdu J-20, avionul chinezesc de vânătoare, tocmai a efectuat un prim zbor istoric. Dar acesta nu a fost un zbor oarecare - a fost prima dată când avionul de vânătoare de generaţia a V-a a fost propulsat nu de unul, ci de două motoare turbofan WS-15. Evenimentul a avut loc pe aerodromul de testare al Chengdu Aircraft Industry Corporation, situat în apropierea uzinei cu acelaşi nume. Cel puţin pe hârtie, chinezii consideră J-20 un rival pentru avionul american de generaţia a V-a F-22.

Analiştii militari, în ciuda imposibilității de a confirma vizual că motoarele erau WS-15, s-au bazat pe un banner informativ amplasat lângă pistă unde a avut loc primul zbor al avionului Chengdu J-20.

Mai mult, motoarele au emis o semnătură sonoră unică, un sunet care era vizibil diferit de cel al motoarelor WS-10C care au fost anterior instalate pe aeronava. De asemenea, trebuie precizat că J-20 a efectuat primele teste de zbor mai întâi cu motoare turbofan AL-31F de fabricație rusă. 

Primele imagini cu motoarele WS-15 au fost prezentate în ianuarie 2022, când au fost integrat în J-20 pentru un zbor de testare. După un an şi jumătate de teste, motoarele au fost instalate pe avionul J-20. Acest progres rapid este o dovadă a ritmului accelerat în care se mișcă programul, indicând un viitor promițător pentru proiect.

Un J-20 cu motorizare WS-15 a zburat în martie 2022, se crede că doar un singur motor a fost montat pe aeronavă în timpul acelui test. De asemenea, raportul susține că Beijingul a produs în serie motoarele WS-10 și WS-15, depășind aparent blocajele tehnice ale montoarelor WS-15 pe J-20.

În timp ce caracteristicile de performanță ale WS-15 nu au fost dezvăluite, Asian Military Review a notat în aprilie 2023 că puterea să se situează cel mai probabil în intervalul de 150 de kilonewtoni, rivalizând cu motorul Pratt & Whitney F119 al avionului F-22 fabricat în SUA.

Configurația dublă a propulsiei J-20 indică o încredere destul de mare pe care o au chinezii în performanțele motoarelor WS-15. Dacă testele ar lua o turnură greşită, chinezii se pot baza pe un motor secundar, deja testate, WS-10C, care propulsează în prezent majoritatea avioanelor J-20. Această plasă de siguranță înseamnă că avionul de vânătoare poate utiliza în continuare şi motoarele WS-10 în cazul în care WS-15 de ultimă generație întâmpină probleme de performanță.

Proiectat cu dimensiuni asemănătoare cu cele ale avionului american F-22 Raptor, J-20 a fost creat pentru a fi propulsat de două motoare. Acesta este un contrast puternic cu avionul de vânătoare F-35 al Forțelor Aeriene ale SUA, mai ușor și cu un singur motor.

Un model îmbunătățit, J-20B, a fost echipat cu noile motoare. Acesta a fost văzut pentru prima dată în decembrie 2022. Se așteaptă ca această modificare de design să îmbunătățească în mod considerabil capacitățile stealth și aerodinamica aeronavei.

 

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel