Avioane Kaan cu motoare americane F110, integrate și pe F-15EX, dar turcii promit să rezolve rapid „problema”. Turcia a anunțat și când începe producția în serie

Darius Muresan |
Data publicării:
Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Turkish Aerospace Industries
Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Turkish Aerospace Industries

Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) lucrează la extinderea testelor de zbor și accelerarea producției de prototipuri ale aeronavei Kaan, primul avion turc de generația a cincia. Asta, concomitent cu discuțiile privind achiziția de alte avioane, inclusiv Eurofihger și F-16. Producătorul turc promite accelerarea programului Kaan iar directorul companiei producătoare a anunțat inclusiv când va începe livrarea avioanelor din producția de serie.

Compania turcă anunță că își propune acum să livreze primul avion Forțelor Aeriene ale Turciei până la sfârșitul anului 2028.

În marja expoziției aerospațială Teknofest, într-un interviu acordat postului public de televiziune TRT, și citat de Defense News, directorul general al TUSAŞ, Mustafa Demiroğlu, a oferit noi detalii privind progresul Kaan.

Potrivit lui Demiroğlu, asamblarea celui de-al doilea și al treilea prototip este în curs de desfășurare, fiind planificate în total patru aeronave pentru etapa de testare – trei destinate testelor de zbor și una pentru testare la sol.

„Al doilea prototip va fi finalizat la începutul anului viitor și va începe testele de zbor”, a declarat Demiroğlu. „Am „aprins” postcombustia la primul avion. Așteptăm al treilea zbor – poate în august sau înainte de octombrie. Dar este încă prea devreme pentru a confirma.”

 

Primele loturi ale Kaan vor avea motoare americane F110 integrate și pe F-15EX Eagle II. Dar turcii promit să rezolve rapid „problema” și promit în viitor motoare 100% „made in Turkye”

 

2. Kaan, prim... (kaan_56562400.jpg)

Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Havelsan

Prototipurile Kaan și primul lot de producție inițială vor fi propulsate de un motor cu postcombustie General Electric F110, un turboventilator cu reacție. Scopul este ca acest motor să fie înlocuit cu unul de producție turcească până în 2032.

Demiroğlu a menționat că al doilea prototip va include revizuiri ale designului pe baza lecțiilor învățate de la primul avion, inclusiv îmbunătățiri ale formei exterioare și structurii interne.

„Al doilea prototip va arăta ușor diferit din exterior – în special în zona prizelor de aer – dar dimensiunea generală rămâne aceeași”, a explicat Demiroğlu. „La interior, am făcut optimizări de greutate și echilibru.”

Programul Kaan însă - primul avion turc de generația a 5-a -  se va întinde pe următoarele decenii. E cel mai ambițios program de înarmare din istoria Turciei și a avansat după eliminarea Turciei din programul F-35 după ce Ankara a refuzat să renunțe la achiziția de sisteme rusești S-400.

Iar până la Kaan, turcii insistă pentru F-16 americane și Eurofighter europene.

Aici trebuie semnalat că după luni de negocieri cu statele europene, Turcia a depus luna trecută, așa cum analiza și DefenseRomania la vremea respectivă, o solicitare oficială pentru achiziția a 40 de avioane Eurofighter Typhoon.

Marea Britanie și Spania au spus „da”, și deși Germania rămăsese reticentă, faptul că s-a depus o ofertă oficială arăta că dialogul dintre Berlin și Ankara este unul pozitiv. Dezghețul a început din luna octombrie a anului trecut când președintele turc Recep Tayyip Erdogan s-a întâlnit cu cancelarul de atunci Olaf Scholz pe care l-a numit „dragul său prieten”. Doar că acum Germania a revenit din nou asupra deciziei și a blocat vânzarea de Eurofighter, motivul invocat fiind arestarea primarului Istanbulului, principalul adversar politic al lui Erdogan. Rămâne de văzut ce va decide viitor cancelar Friedrich Merz.

 

Turcia a anunțat că livrările primului lot de avioane Kaan încep din 2028

 

3. Prezentare... (kaan-turcia-avion-generatia-a-v-a_34098900.jpg)

Prezentarea oficiala a avionului de luptă de generația a V-a TF-X, botezat acum KAAN. Sursa foto: Turkish Aerospace Industries (TAI).

„Ne propunem să începem livrările până la sfârșitul lui 2028”, a declarat el. „Kaan este un proiect național pe care îl dezvoltăm cu ingineri și tehnicieni turci, pentru securitatea și independența viitoare a țării noastre.”

Cunoscut inițial sub numele de TF-X, programul Kaan este cel mai ambițios proiect aerospațial al Turciei. Proiectat pentru a înlocui flota învechită de F-4E Phantom a Forțelor Aeriene Turce și, eventual, și avioanele F-16, Kaan este destinat să rivalizeze cu performanțele altor platforme de generația a cincea.

Turcii au dezvoltat deja un prototip care a zburat de două ori și a trecut până în prezent toate testele.

Primul prototip al aeronavei a efectuat zborul inaugural în februarie 2024. În prezent, Kaan este singurul proiect european de avion de vânătoare din generația a cincea care are deja un prototip operațional.

Kaan are o lungime de 21 de metri și, potrivit producătorului, poate atinge o viteză maximă de 1,8 Mach datorită motoarelor sale duble. Dispune desigur de caracteristici stealth și va avea integrat armament aer-aer și aer-sol, precum și muniții inteligente.

CITEȘTE ȘI: Turcia își ia revanșa în fața F-35? Țara care ar achiziționa un număr uriaș de avioane tucești Kaan, echivalentul unei victorii pe piață în fața F-35

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel