Decizia, confirmată de surse din industrie și din cadrul Armatei SUA, marchează un moment crucial. În esență, cele două companii pot acum să treacă de la randări la construirea de prototipuri fizice care vor fi supuse unor teste în următorii doi ani, potrivit Defense News.
Acest succes vine după o serie de programe eșuate. Să ne amintim de Future Combat Systems (FCS), un vis tehnologic anulat. Apoi a urmat Ground Combat Vehicle (GCV), un colos greoi și scump, anulat și el. Prima încercare a programului Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) s-a prăbușit în 2020, deoarece niciun competitor nu a putut îndeplini cerințele nerealiste ale Armatei SUA.
Se pare că a patra oară este cu noroc. Armata SUA a învățat din greșeli, relansând competiția cu o abordare mai flexibilă, axată pe caracteristici de design și un calendar mai realist de proiectare şi testare. Acum, acest efort, redenumit XM30, este unul dintre programele militare de top pe care SUA dorește să le accelereze, considerându-l vital pentru viitorul forțelor terestre.
De ce este Bradley un vehicul de luptă legendar?
Introdus în anii '80 pentru a contracara blindatele sovietice, M2 Bradley este o relicvă a Războiului Rece. În ciuda modernizărilor, platformă să a atins limitele operaţionale.
Structura sa nu poate integra eficient sisteme moderne de protecție activă (APS) pentru a contracara rachete antitanc.
Sistemul său electric este deja suprasolicitat și nu poate susține echipamentele de război electronic, senzorii avansați și, mai ales, un sistem de propulsie hibrid-electric, considerat esențial pe câmpul de luptă modern. XM30 este proiectat de la zero pentru a rezolva aceste neajunsuri.
Cei doi titani din industria de apărare care se bat pentru proiectul XM30
Competiția de 45 de miliarde de dolari se dă între două dintre cele mai mari nume din industria de apărare globală.
General Dynamics Land Systems (GDLS): Oferă o variantă a vehiculului său Griffin III, bazat pe platforma testată ASCOD. GDLS a format o echipă redutabilă, incluzând GM Defense, Applied Intuition și AeroVironment, care va integra munițiile „kamikaze” Switchblade direct în designul vehiculului.
American Rheinmetall Vehicles (ARV): Conduce consorțiul "Team Lynx", care propune o versiune a vehiculului său de ultimă generație Lynx KF41.
Echipa sa este formată din companiile: Textron Systems, RTX (fostul Raytheon), L3Harris Technologies, Allison Transmission și, în mod notabil, compania de inteligență artificială Anduril Industries.
Proiectul XM30, o revoluție tehnologică pe şenile
XM30 nu este doar un Bradley mai bun - este un salt către o nouă generaţie de IFV-uri. Cele două prototipuri concurente vor împărți caracteristici de bază revoluționare. În centrul transformării noii generaţii de IFV-uri se află o putere de foc copleșitoare, unde tunul automat de 50mm reprezintă o creștere masivă în putere și rază de acțiune față de cel de 25mm al lui Bradley, fiind completat de rachete antitanc de ultimă generație și un sistem de ochire complet digital.
Poate și mai importantă este inovația de sub blindaj: propulsia hibrid-electrică. Aceasta permite operațiuni în mod "silențios", doar pe baterii, reducând drastic semnătura acustică și termică. Totodată, oferă un cuplu instantaneu pentru agilitate sporită și o sursă masivă de energie pentru viitoare upgrade-uri, cum ar fi numite sisteme de arme laser.
Toată această capacitate ofensivă este inutilă fără un sistem de protecţie pe măsură. De aceea, XM30 este conceput cu o protecție stratificată, de la blindaj modular adaptabil la sisteme de protecție activă (APS) integrate, pentru a face față unui mediu letal, săturat de drone și rachete de precizie.
Drumul înainte și riscurile aferente
Conform calendarului actual, fiecare echipă va livra șapte prototipuri până la sfârșitul anului 2026. După o perioadă intensă de teste, Armata SUA va alege un singur câștigător la jumătatea anului 2027, cu scopul de a introduce primele vehicule în unitățile de luptă în jurul anului 2029.
Cu toate acestea, există riscuri. Un raport recent al Government Accountability Office (GAO) a avertizat că unele tehnologii critice pentru XM30 ar putea fi identificate ca fiind imature (insuficient de bine testate). O astfel de descoperire ar putea forța reproiectări costisitoare și ar putea duce la întârzieri.
Oficialii Armatei SUA contracarează, susținând că utilizarea intensivă a ingineriei digitale și a prototipurilor virtuale, alături de feedback-ul constant de la soldați, a redus semnificativ acest risc. Faptul că două companii construiesc prototipuri în paralel este, de asemenea, o plasă de siguranță.
Pentru moment, însă, semnalele sunt pozitive. După o lungă și dureroasă călătorie, infanteria mecanizată a Americii este mai aproape ca niciodată de a primi vehiculul de luptă de care are nevoie pentru a înfrunta amenințările secolului XXI.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News