Ambiția de a menține controlul asupra aeroportului din Herson a fost o altă greșeală a strategiei ruse de luptă în Ucraina

Cătălin Costea |
Data actualizării: | Data publicării:
Atac asupra aeroportului din Herson, filmat dintr-o dronă
EXCLUSIV
Atac asupra aeroportului din Herson, filmat dintr-o dronă

La trei zile după ce Kremlinul a ordonat retragerea forțelor sale pe malul drept al fluviului Nipru din regiunea Herson, trupele ucrainene au eliberat aeroportul internațional din regiune.

Aflat în raza de acțiune a artileriei ucrainene, aeroportul din Cernobaevka, situat la nord de orașul Herson și la aproximativ 10 km nord-vest de fluviu, a fost o adevărată capcană mortală pentru trupele ruse.

 

Aeroportul a fost timp de luni de zile un adevărat poligon de tragere pentru artileria ucraineană

 

Aeroportul a fost timp de luni de zile un adevărat poligon de tragere pentru artileria ucraineană, și multe dintre victimele acestori tiruri de artilerie, tancuri, camioane și radare distruse, se aflau încă la Cernobaevka atunci când avangarda ucraineană a intrat în aeroport.

Trupele ruse au capturat aeroportul pe 27 februarie, la doar trei zile după invadarea Ucrainei. Forțele armate ruse au transformat aeroportul într-o importantă bază militară pentru Armatele 8 și 49 de arme întrunite și pentru alte formațiuni dislocate în garnizoana rusă constituită în Regiunea Herson.

Regimente de elicoptere s-au instalat pe pistă, geniștii au săpat amplasamente pentru zeci de vehicule blindate, au fost constituite depozite uriașe de aprovizionare și facilități ale cartierului general care a găzduit mai mulți generali de top și personalul de stat major. 

Problema principală a fost însă că aeroportul se află la aproximativ 40 km sud de Nikolaev, iar ofensiva rusă la nord de Herson s-a oprit departe de acest important oraș ucrainean, lăsând aeroportul în raza de acțiune a artileriei și a rachetelor armatei ucrainene, precum și a dronelor de atac ale  acesteia.

Concentrarea uriașă de trupe și vehicule de pe aeroportul Cernobaevka a devenit, fără îndoială, cea mai mare și cea mai ușoară țintă pentru operatorii de drone și artilerie ucraineni timp de șase luni.

Prima lovitură ucraineană asupra aeroportului - executată cu drone Bayraktar TB-2 care lansau rachete ghidate - a venit la câteva ore după ce forțele ruse au ocupat facilitatea. Două săptămâni mai târziu, artileria ucraineană a bombardat pista aeroportului, apoi, la o săptămână, pe 16 martie, artileriștii ucraineni au lovit din nou aeroportul și au distrus cel puțin șapte elicoptere rusești.

Abia după atacurile din 16 martie rușii și-au retras aeronavele din aeroport. Dar au menținut acolo forțele terestre. Între timp, ucraineni și-au calibrat loviturile și au urmat atacurile din 18 și 24 martie în care au fost uciși doi generali, câte unul din cele două Armate. „I-am prins din nou la Cernobaevka”, declara la acel moment Oleksiy Arestovici, consilierul președintelui ucrainean Volodimir Zelenski.

Și așa au decurs lucrurile pentru următoarele cinci luni. La fiecare două săptămâni, aeroportul Cernobaevka era în flăcări. Însă trupele ruse s-au agățat de aeroport la fel cum s-au agățat de restul regiunii Herson, chiar dacă puterea lor de foc din prima linie s-a stins, iar logistica lor s-a dezintegrat.

După luni de bombardamente pregătitoare, la sfârșitul lunii august trupele ucrainene au lansat contraofensiva largă pe frontul Herson. Ucrainenii au avansat în mod constant, având într-adevăr multe victime, dar probabil provocând mult mai multe victime rușilor epuizați.

 

Sfârșitul a fost rapid. Rusia a ordonat retragerea peste Nipru

 

Sfârșitul a fost rapid. Kremlinul a ordonat miercuri (9 noiembrie)  forțelor sale din dreapta Niprului să se retragă și să își consolideze pozițiile pe malul opus al fluviului. Asta însemna părăsirea orașul Herson și a aeroportului Cernobaevka. Două zile mai târziu, rușii dispăruseră din aeroport.

Trupele ucrainene au intrat cu precauție sâmbătă în aeroport. Acolo au descoperit un veritabil depozit de echipamente rusești distruse, printre care cel puțin un tanc T-62, mai multe vehicule de luptă pentru infanterie (BMD), camioane Ural, două obuziere Msta-B, un sistem de apărare antiaeriană Buk, o stație de bruiaj Zhitel și un radar Podleț-K1. Au fost găsite, de asemenea, două elicoptere nefuncționale ale armatei ucrainene, un Mi-8 și un Mi-24, pe care ucrainenii le abandonaseră în februarie și care încă erau intacte.

De ce ocuparea aeroportului Cernobaevka a reprezentat o prioritate pentru Kremlin, este lesne de înțeles. Acesta se afla la limita Hersonului, unde apărarea era consolidată, precum și pe direcția de avansare a ofensivei spre Nicolaev. O astfel de poziție permitea asigurarea unei funcționări continue a comandamentului stabilit pentru conducerea operațiilor în sudul Ucrainei până la ocuparea dorită a Nicolaevului, unde probabil cartierul general ar fi fost redislocat.

Menținerea trupelor în aeroport și după ce a devenit clar că ofensiva spre Nicolaev nu poate fi realizată, a fost foarte probabil o decizie mai mult politică decât militară, retragerea din Cernobaevka fiind văzută ca un factor care ar demonstra limitele existente în capacitatea reală de luptă a Rusiei. Finalul însă a fost invariabil. Trupele ruse au trebuit să se retragă într-o manieră la fel de rușinoasă, dar cu mult mai multe pierderi înregistrate.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel