Airbus: Nu există un „plan B” pentru FCAS - avionul european de generația a VI-a

Cristian Soare / 19 Martie 2021 / 10:58

Spre deosebire de Dassault Aviation, Airbus nu crede că există o alternativă reală la programul SCAF pentru a permite Europei să ajungă din urmă Statele Unite, în materie de avioane de luptă performante, în cazul de faţă, aeronave de generaţia a VI-a.

Auditați de Comisia pentru Apărare din Senatul Franţei, reprezentanţii companiei Airbus spun că nu exista un plan B pentru continuarea proiectului privind Sistemul de Luptă Aerian al Viitorului (FCAS/SCAF) care trebuie să fie operațional până în 2040, asta după declarațiile CEO-ului Dassault Aviation, Eric Trappier, cu privire la dificultățile privind dezvoltarea avioanelor de luptă NGF de a VI-a generaţie (Next Generation Fighter) ca parte a acestui program la care participă Germania, Spania și Franța. 

După criticile aduse de Dassault Aviation cu privire la organizarea programului SCAF, reprezentanţii Airbus a fost să răspundă la întrebările senatorilor francezi, pe 17 martie. 

Conștient de miză acestui program, compania Airbus și-a trimis directorul, pe Antoine Bouvier, și pe managerul Airbus Defence and Space, Dirk Hoke pentru a răspunde întrebărilor Comisiei pentru Apărare din Senatul Franţei.

Cu câteva zile în urmă, comisia l-a intervievat pe Eric Trappier, șeful Dassault Aviation. Acesta menţionând în detaliu dificultăţile cu care se confrunta în negocierile cu Airbus cu privire la partajarea sarcinilor industriale în cadrul programul SCAF şi propunând un plan B pentru soluţionarea acestora.

,,Nu există un plan B, deoarece nicio alternativă nu va face posibilă realizarea obiectivului pe care ni l-am propus", a răspuns Antoine Bouvier.

Potrivit companiei Airbus, nicio națiune europeană nu va putea de una singură, deoarece nu are mijloace necesare, să dezvolte un avion de vânătoare de nouă generație. Airbus a dorit să reamintească natura strategică a programului pentru Franța, Germania şi Spania, dar și importanţa acestui program pentru Europa.

 

Francezii nu vor că statele europene să fie forţa de împrejurări şi să continue să cumpere avioane F-35

 

Airbus și Dassault sunt principali contractori ai programului FCAS, participarea şi contribuţia fiind împărțite în mod egal între Franța, Germania și Spania.  Ţările participante la programul FCAS au avut în vedere lansarea următoarei etape a proiectului, numită Faza 1B, până în această vară. Însă noi dezacorduri cu privire la împărtășirea unor secrete ce ţin de zona industrie militare aeronautice au pus în discuție viitorul programului FCAS.

Cei doi directori Airbus au precizat în faţa Comisiei pentru Apărare din Senatul Franţei că realizarea proiectelor din cadrul programului FCAS ar face ca Europa să fie mai independentă din punct de vedere militar, iar eșecul ar însemna că Statele Unite vor vinde mai uşor avioanele F-35 către statele europene, potrivit Defence News.

Antoine Bouvier a susţinut că Europa are nevoie de propria sa industrie aeronautică care să producă avioane militare performante.

Avionul de generaţia a VI-a din cadrul programului european FCAS ar urma să înlocuiască avioanele Rafale din Franța, avioanele Eurofighter Typhoon din Germania și F/A-18 Hornet din Spania.

Proiectul va fi dezvoltat de companiile Dassault și Airbus din partea Germaniei, respectiv Franței. Guvernul spaniol a desemnat compania Indra ca parte a proiectului FCAS. 

Se estimează că programul FCAS va costa în jur de 8 miliarde de euro, iar achizițiile și operarea sistemului ar putea ajunge la 100 de miliarde de euro. Noul avion de luptă, care ar urma să devină operaţional către anul 2040, este piesa de bază a programului SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului), care mai cuprinde drone şi rachete de croazieră.

Programul viitorului avion de luptă european, care se va însera într-un sistem conectat incluzând drone, urmăreşte să înlocuiască în perspectiva anului 2040 avioanele Rafale şi Eurofighter. Pentru aceasta, Franţa, Germania şi Spania speră să valideze înaintea alegerilor germane din septembrie studiile de fezabilitate înainte de realizarea în 2026 a unui aparat demonstrativ în zbor.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy