A fost „clonat” chiar și elicopterul viitorului (Foto). Cazul S-97 Raider al SUA arată că în ascensiunea sa China reușește să „copieze” tot

S-97 Raider. Photo source: Lockheed Martin
S-97 Raider. Photo source: Lockheed Martin

Ascensiunea economică, tehnologică și militară a Chinei cu greu mai poate fi negată. Iar spionajul militar e o componentă unde chinezii excelează. De la F-35 și până la „elicopterul viitorului”, chinezii reușesc să „copieze” tot. Ultima găselniță este elicopterul de ultimă generație S-97 Raider al Lockheed Martin.

Pe social media au apărut pentru prima dată imagini cu un elicopter chinez, o copie a S-97 Raider. Aeronava, a cărei denumire oficială nu este încă cunoscută, se află deja în faza de teste de zbor și reprezintă o clonă a modelului american S-97 Raider dezvoltat de Sikorsky, parte a Lockheed Martin.

Dezvoltarea noului elicopter chinez confirmă că și China caută să valorifice avantajele acestui tip de aparat, care oferă viteze mult mai mari decât un elicopter convențional, precum și o manevrabilitate superioară.

Amintim în acest sens că la începutul acestei luni DefenseRomania a o amplă analiză despre strategiile americanilor și europenilor cu privire la elicopterele viitorului, ca urmare a prezenței în premieră a S-97 în Europa, într-un material denumit „S-97 Raider, în premieră în Europa. Americanii mizează în competiții, inclusiv în România, pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate”, care poate fi consultat aici.

2. S-97 Raide... (s-97-raider_70312200.jpg)

S-97 Raider. Photo source: Lockheed Martin

În ciuda faptului că S-97 Raider nu mai face parte din programele americane FLRAA sau FARA, Lockheed Martin continuă să efectueze zboruri de testare săptămânale ale S-97 cu scopul de a dezvolta tehnologii noi în domeniul elicopterelor militare.

Inovațiile principale includ rotoare coaxiale contra-rotative și elice de împingere, care permit o viteză și agilitate mai mari, o dimensiune compactă pentru operațiuni urbane sau în spații restrânse și o reducere a problemelor legate de degajarea elicei. Piloții beneficiază de manevrabilitate sporită, inclusiv de capacitatea de a zbura lateral cu până la 92 km/h.

 

Clona chineză a elicopterului viitorului S-97 Raider. Chinezii „copiază tot”

 

Imaginile cu noul elicopter chinez au apărut pe rețelele de socializare, fiind postate inițial pe rețeaua chineză Weibo:

1. Copia chin... (s-97-china_87427000.jpeg)

Copia chineză a S-97 Raider american. Photo source: X via The War Zone

Asemănarea cu S-97 Raider este izbitoare. Designul chinezesc adoptă aceeași configurație de propulsie, cu două rotoare principale coaxiale cu patru pale și o elice propulsoare în spate, remarcă și o analiză a publicației americane The War Zone. Aeronava pare să aibă aproape aceleași dimensiuni, aceeași formă de fuselaj „mormoloc” și același tren de aterizare. Similar cu S-97, elicopterul chinezesc are o coadă orizontală mare, tip planșetă, cu derive verticale la capete. Totuși, designul are și un aspect diferit: partea mai mare a acesteia se află deasupra planului orizontal, nu dedesubt.

Nu este pentru prima dată când un design chinezesc seamănă izbitor cu unul occidental. În domeniul elicopterelor, Harbin Z-20 chinez este considerat o clonă a H-60/S-70 Black Hawk/Seahawk, iar drona FH-97 copiază aproape identic XQ-58A Valkyrie.

China a fost acuzată în repetate rânduri că a obținut, inclusiv prin atacuri cibernetice, informații detaliate de proiectare de la contractorii americani din domeniul aerospațial.

Indiferent de tehnologiile occidentale folosite sau imitate, este interesant că Beijingul a intrat în acest domeniu și urmează atât de îndeaproape designul S-97.

Raider X a fost propunerea Sikorsky pentru programul Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) al Armatei SUA, competiție în care s-a confruntat cu Bell 360 Invictus. Programul trebuia să înlocuiască rolul de recunoaștere armată după retragerea OH-58D Kiowa Warrior, dar în 2024 a fost anulat.

Apariția elicopterului coaxial compus chinezesc vine imediat după ce s-a confirmat și testarea primului tiltrotor cu echipaj al Chinei. Aceasta reflectă competiția dintre conceptele de tip coaxial și tiltrotor, similar cu ceea ce s-a întâmplat în SUA. Armata Chinei ar putea alege între cele două sau ar putea folosi fiecare pentru misiuni distincte.

CITEȘTE ȘI: S-97 Raider, în premieră în Europa. Americanii mizează în competiții, inclusiv în România, pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel