Dezvoltat printr-un parteneriat public-privat inedit între compania BlueSpace Technology și filiala de stat ROMARM, proiectul VLAH (Vehicul de Luptă Autonom Hidramat) își propune să ofere Armatei României o platformă versatilă, produsă local, care să reducă dependența de furnizorii externi.
Putere și protecție: Ce se află sub capotă?

Conceput pentru a opera în condiții dificile de teren, VLAH este un vehicul robust de 7 tone, care poate ajunge până la 10 tone în funcție de configurația de blindaj și echipament. Sub caroserie se află un motor german MTU de 221 de cai putere (163 kW), cuplat la o transmisie automată ZF, un pachet de propulsie care îi asigură o viteză maximă de 110 km/h și o autonomie operațională de 600 de kilometri.
Inginerii au pus un accent deosebit pe mobilitate. Cu o gardă la sol de 410 mm și capacitatea de a trece peste obstacole de jumătate de metru, vehiculul promite agilitate pe câmpul de luptă.

În ceea ce privește siguranța echipajului, VLAH respectă standardele NATO STANAG 4569. Cabina oferă protecție balistică de Nivel 2 (împotriva gloanțelor și schijelor) și protecție împotriva minelor de Nivel 2a/2b.
Designul cu podea dublă și formă de „V” este special conceput pentru a disipa unda de șoc a unei explozii de 6 kg de TNT sub vehicul, crescând șansele de supraviețuire ale celor cinci ocupanți.
Parteneriat strategic și ambiții de export
Proiectul, demarat în 2022, reprezintă o colaborare între expertiza tehnică a BlueSpace Technology și capacitatea industrială a Uzinei Automecanica Moreni.
Deși designul inițial a beneficiat de consultanță din partea companiei slovace Zetor Engineering, drepturile de proprietate intelectuală aparțin acum integral părții române. Acest lucru este crucial, deoarece permite României să modifice, să modernizeze și să întrețină vehiculele fără a cere permisiunea unor terți, eliminând birocrația și costurile suplimentare.
Constantin Pintilie, CEO-ul BlueSpace, a descris VLAH drept un „proiect fanion”, subliniind că obiectivul este atingerea unei capacități de producție de 200 de unități pe an.
Deși momentan nu există contracte ferme semnate, strategia companiei vizează atât dotarea Armatei Române, cât și exportul către parteneri externi.
Viitorul: Hibrid și autonom
Prototipul care va fi prezentat la Moreni este complet funcțional, având cabina și sistemele de bord instalate. Testele dinamice intensive sunt programate să înceapă în primul trimestru al anului 2026, odată ce toate sistemele vor fi integrate final.
Planurile de viitor sunt ambițioase. Dezvoltatorii iau în calcul variante hibride, care ar adăuga un motor electric pentru operațiuni silențioase, precum și versiuni specializate: puncte de comandă mobile, vehicule de evacuare medicală sau platforme anti-dronă.
Lansarea VLAH vine într-un moment în care Europa își reevaluează arhitectura de securitate, iar nevoia de echipamente militare produse local, ușor de întreținut și adaptabile, este mai mare ca niciodată.
Dacă va trece cu succes testele riguroase care urmează, „VLAH” ar putea deveni coloana vertebrală a infanteriei ușoare românești în deceniul următor.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









