Ucraina are Mirage și F-16, viitoarea ei coloană vertebrală, dar un alt avion s-ar plia cel mai bine pe nevoile ei. E însă suspendat transferul

Darius Muresan |
Data publicării:
JAS 39 Gripen. Photo source: Saab
JAS 39 Gripen. Photo source: Saab

Ucraina a primit până acest moment avioane F-16 Fighting Falcon și Mirage 2000 franceze, dacă vorbim strict de avioane occidentale. F-urile americane de altfel vor deveni „coloana vertebrală” a aviației militare ucrainene. Însă un alt avion occidental s-ar plia cel mai bine pe nevoile Ucrainei în contextul războiului rus de agresiune.

F-16 ucrainene sunt folosite intens zilnic. De la livrarea din vara anului trecut au fost pierdute 3 avioane F-16. Ultimul dintre ele a fost doborât la mijlocul acestei luni, așa cum analiza și DefenseRomania la vremea respectivă. Ucrainenii folosesc intens F-urile de producție americană în misiuni de interceptare a rachetelor lansate constant și în valuri de ruși.

Furnizarea de F-16 Ucrainei face parte dintr-un efort mai amplu al aliaților NATO. Angajamentul inițial de a furniza 42 de aeronave F-16 Fighting Falcon a fost făcut public la 20 august 2023, livrările fiind planificate să înceapă în 2024. De atunci, angajamente suplimentare din partea statelor membre NATO, inclusiv Olanda, Danemarca, Norvegia și Belgia, au crescut numărul total de F-16 promise la aproximativ 65 de aeronave.

Pe lângă F-16, Ucraina a mai primit și avioane franceze Mirage 2000. Însă ce avion occidental s-ar plia cel mai bine pe nevoie Ucrainei?

 

Gripen s-ar plia cel mai bine pe nevoile ei, dar transferul acestor avioane e suspendat. Însă de ce Gripen ar fi soluția ideală?

 

Sunt mai mulți factori. Unul dintre ei e că JAS-39 Gripen C/D se descurcă excelent la misiuni ce implică decolarea sau aterizarea de pe sau pe autostrăzi. Gripen e mai puțin dependent de infrastructura bazelor aeriene care ar putea fi vizate de loviturile ocupantului rus.

2. Un avion G... (gripen-autostrada_61701100.jpg)

Un avion Gripen aterizând pe o șosea din Suedia în 2015. Foto: Ministerul suedez al Apărării

Un alt aspect important e că întreținerea JAS-39 Gripen necesită o minimă formare a tehnicienilor, un proces mai facil decât la avioanele de producție americană sau franceze. Gripen este de asemenea dotat cu un sistem electronic dezvoltat special pentru a contracara avioane de luptă și sisteme de apărare antiaeriană rusești. În plus acesta poate integra atât racheta aer-aer Meteor, rachetă cu rază lungă de acțiune dezvoltată de gigantul european MBDA, precum și armament antinavă.

Gripen nu a fost însă considerat o prioritate pentru întărirea aviației militare ucrainene. Coloana vertebrală a Forțelor Aeriene Ucrainene va fi F-16.

Experții militari ai publicației franceze Opex360, care ajung la concluzia privind faptul că JAS-39 Gripen ar fi avionul ideal pentru ucraineni, reamintesc că transferul acestora către Ucraina e suspendat. Nu anulat însă.

Astfel, anul trecut, guvernul suedez a suspendat procesul de a dona aproximativ 10 avioane JAS-39 Gripen Ucrainei, deși discuțiile în acest sens fuseseră lansate în vara anului 2023. La vremea respectivă suedezii au precizat că decizia a fost luată la îndemnul „coaliției F-16”. Motivarea e că introducerea în serviciul de luptă atât a F-16 cât și a Gripen e un proces complex iar decizia e ca Ucraina să se axeze pe F-16. Totuși, piese pentru Gripen au fost deja livrate Ucrainei.

Și interesant, solicitarea „coaliției F-16” nu a împiedicat deloc Franța să livreze avioane Mirage 2000 către Ucraina.

În orice caz, livrarea JAS-39 Gripen către Ucraina e doar suspendată. Așa cum menționam deja, Suedia a livrat suficiente piese de schimb pentru a susține ulterior funcționarea și operaționalizarea a cel puțin 14 avioane Gripen. 

 

Cum ar putea arăta versiunile viitoare ale Gripen? Un avion „stealth”?

 

3. Avionul Gr... (gripen-storm-shadow-u-s--air-national-guard-photo-by-senior-master-sgt--edward-snyder-1_34259000.jpg)

Avionul Gripen, produs de Saab (U.S. Air National Guard photo by Senior Master Sgt. Edward Snyder 1

Oricum, Saab are planuri mai cu Gripen. La finalul anului trecut, o analiză a publicației noastre amintea că după mai mult de 25 de ani de utilizare, avionul JAS 39 Gripen va ajunge la sfârșitul duratei sale de viață operațională. Iar Forțele Aeriene Suedeze se confruntă acum cu o decizie crucială cu privire la viitoarea configuraţie a flotei sale de avioane.

Intră astfel în scenă conceptul de combinare a avioanelor cu și fără pilot într-un mod care nu a mai fost făcut până acum. Potrivit lui Peter Nilsson, șeful diviziei de programe avansate a Saab, compania are în vedere integrarea dronelor în viitoarea sa strategie privind utilizarea aeronavelor de luptă.

De asemenea, Saab analizează serios integrarea tehnologiei stealth în noile sale modele - o caracteristică tehnică cu care nu a mai lucrat până acum. În timp ce JAS 39 Gripen a fost întotdeauna un avion de luptă eficient, tehnologia stealth l-ar duce la nivelul următor. 

Saab mizează mult pe ideea că următoarea generație de avioane de luptă va trebui să fie invizibile pe radar, pentru a supraviețui și a depăși apărarea antiaeriană inamică avansată. Integrarea caracteristicilor stealth este o mișcare îndrăzneață pentru Saab, dar poate fi necesară dacă Suedia dorește să mențină un avantaj competitiv în luptele aeriene moderne.

CITEȘTE ȘI: Rachete AIM-120 pentru F-16 pe ambele maluri ale Dunării. Bulgaria urmează exemplul României pentru noile sale F-16 în cea mai modernă versiune posibilă

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel