Turcia a anunțat cât va costa noul avion TF-X, generația a V-a. Diferența față de F-35 e mare

Tudor Curtifan / 16 Martie 2021 / 20:57

Ambițioasa Turcie continuă să dezvolte TF-X, noul avion autohton de generația a V-a. Iar Ankara, cel puțin la nivel declarativ, nu pare afectată de excluderea din programul F-35.

E mai mult decât arhicunoscut faptul că Turcia a fost exclusă de SUA din programul F-35 ca urmare a deciziei autorităților de la Ankara de a achiziționa sisteme rusești S-400, incompatibile cu F-35 și cu statul de membru NATO al Turciei. 

Dar la fel de cunoscut e și faptul că Turcia are nevoie ca de aer de avioane noi, Forțele Aeriene ale Ankarei fiind de departe cele mai văduvite când vine vorba despre înzestrare și modernizare. Flota Turciei e formată din avioane F-16 și bătrânele F-4 Phantom.

În acest sens, chiar dacă turcii neagă, eliminarea din programul F-35, fără îndoială i-a afectat. Turcia a fost partener industrial al programului și intenționa să achiziționeze 100 de avioane. Au fost deja fabricate șase avioane F-35 Lightning II care ar fi trebuit să ajungă la turci. Dar niciodată livrate. 

În tot acest context, Ankara a călcat puternic pedala de accelerație a programului TF-X prin care turcii au ambiția să își construiască propriul avion de generația a V-a.

Totuși, nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte președintele Recep Taiyyp Erdogan, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi.

Cert e însă că programul a suferit întârzieri din cauza problemelor tehnologice. Turkish Aerospace Industries (TAI) a purtat discuții cu Rolls-Royce pentru coproducția de motoare, dar fără rezultate concrete.

Turcia a găsit un colac de salvare pentru avionul de generaţia a V-a TF-X. Industria de apărare pusă să proiecteze motoare

 

Cât va costa TF-X, noul avion de generația a V-a al Turciei 

 

Programul TF-X a fost lansat în 2013, dar de la lansare a întâmpinat numeroase dificultăți.

Totuși recent, Temel Kotil, CEO al Turkish Aerospace Industries (TAI), dezvoltatorul aeronavei TF-X, a dat asigurări că programul decurge conform calendarului.

Vorbind despre elicopterului de luptă dezvoltat de turci ATAK 2 și achiziţionarea unor motoare din Ucraina, subiect despre care publicația noastră a scris, oficialul turc a făcut câteva referiri extrem de interesante despre TF-X.

Astfel, potrivit celui care conduce dezvoltarea programului, TF-X va efectua zborul inaugural în 2025, scrie Defense News. Aeronava va intra în serviciul Forțelor Aeriene ale Turciei în 2029, potrivit celor de la TAI.

Și, interesant, președintele TAI precizează că prețul unei aeronave TF-X va fi de aproximativ 100 de milioane de dolari.

În comparație, conform datelor actualizate pentru anul fiscal 2021, prețul unui F-35A - varianta cea mai comună - se ridică la 79.2 milioane de dolari, urmând să scadă sub 78 de milioane de dolari în 2022. Ca o paranteză, în 2020, prețul unui avion F-35 era de peste 82 de milioane de dolari.

Considerat un program foarte scump, prețul fiind un subiect controversat al F-35, se pare că TF-X depășește cu mult prețul pe unitate al F-35. 

Iar TF-X depășește cu mult chiar și noul F-15X, aeronavă care ajunge la 87.7 milioane de dolari.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy