Turcia a găsit un colac de salvare pentru avionul de generaţia a V-a TF-X. Industria de apărare pusă să proiecteze motoare

Cristian Soare / 17 feb 2021 / 12:06

Turcia lucrează la un program de cercetare şi dezvoltare care presupune furnizarea de tehnologii esenţiale pentru realizarea de motoare care urmează să fie instalate pe avioanele de generaţia a V-a TF-X, parte a unui program militar de înzestrare cu aeronave moderne. Decizia ca industria turcă să înceapă un program de cercetare şi dezvoltare pentru motoare mai performate, dedicate unor avioane de generaţia a V-a, vine ca urmare a suspendării discuţiilor cu producătorul britanic de motoare Rolls-Royce.

Agenția de achiziții militare din Turcia, Directoratul Industriilor de Apărare (SSB), a cerut companiei turce TRMotor să dezvoltare tehnologii care să ajute la realizarea de motoare pentru viitorul avion de generaţia a V-a TF-X – proiect la care industria turcă lucrează de mai mulţi ani, a precizat jurnalistul Burak Bekdil pentru publicaţia Defense News .

Turcia continuă să fie destul de ambiţioasă şi nu pare că ar vrea să renunţa la programul militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X, chiar dacă de la lăsarea oficială a programului, în anul 2013, a întâmpinat foarte multe dificultăţi, iar tot ceea ce a realizat a fost o machetă prezentată în anul 2019 la un salon aeronautic, organizat la Paris.

TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.

De-a lungul timpului s-a tot vehiculat că Turcia, fiindu-i interzis accesul la avioanele F-35, s-ar putea apropia de Rusia pentru a negocia achiziţionarea de avioane Su-35 sau Su-57. De la excluderea sa din programul F-35, Turcia şi-a accelerat eforturile pentru realizarea proiectului avionului de luptă de generaţia a 5-a, TF-X.

 

Acest proiect are o problemă nerezolvată, în special la capitol dezvoltării unui motor.

 

Cu toate acestea, criticii spun că termenul limită pentru realizarea primului avion de luptă TF-X este excesiv de ambițios, deoarece industria turcă de apărare nu are capacitatea şi nici nu dispune de tehnologia necesară pentru a produce un motor complet autohton, care să fie compatibil cu acest avion.

Nu puţine au fost vocile care au precizat că acest lucru va întârzia semnificativ faza de dezvoltare a avionului de luptă TF-X, insistându-se că primul test de zbor ar putea avea loc între 2025-2030.

TRMotor, companie turcă producătoare de motoare, controlată de stat, a semnat duminică un acord cu principalul contractor al programului TF-X, compania Aerospace Industries (TAI), a spus Bekdil.

„Motorul TF-X se află în faza de proiectare”, a spus Bekdil, citând declaraţiile lui Osman Dur, directorul general al TRMotor.

Programul TF-X a suferit întârzieri din cauza problemelor tehnologice. TAI a purtat discuții cu Rolls-Royce pentru coproducția de motoare, dar fără rezultate concrete.

Acordul de 100 de milioane de lire sterline (131 milioane USD) dintre Rolls-Royce și producătorul turc Kale Group a tot fost amânat pe fondul incertitudinii privind transferul de tehnologie către industria turcă.

În octombrie 2016, Rolls-Royce s-a angajat într-un parteneriat de producţie cu Turcia. Propunerea companiei britanice a inclus, de asemenea, un centru de producție în Turcia pentru fabricarea de motoare destinate avioanelor TF-X, precum și pentru elicoptere, tancuri și rachete.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy