Spania a intrat în clubul select al țărilor care își construiesc submarine după o concepție proprie

Gheorghiță Orjanu / 23 apr 2021 / 20:44

Regele Spaniei, Felipe al VI-lea, a prezidat, pe 22 aprilie, ceremonia de lansare a submarinului S-81, primul din clasa S-80, care a avut loc la șantierul naval Navantia din Cartagena (Regiunea Murcia, Spania).

Cu programul S-80, Spania devine una dintre puținele țări care pot proiecta și construi submarine, o sarcină extrem de complexă, deoarece aceste nave trebuie să funcționeze autonom într-un mediu ostil, se precizează în comunicatul de presă al companiei Navantia.

La ceremonia de lansare au participat ministrul apărării - Margarita Robles, președintele Regiunii Murcia - Fernando López Miras, șeful Statului Major General (JEMAD) – general-amiral Teodoro López Calderón și șeful Statului Major al Marinei (AJEMA), general-amiral Antonio Martorell Lacave, precum și președintele Navantia - Ricardo Domínguez și președintele Companiei de Stat spaniole SEPI (Sociedad Estatal de Participaciones Industriales) - Belén Gualda, alături de alte autorități.

Potrivit Navantia, programul S-80 este cea mai mare provocare industrială și tehnologică cu care s-a confruntat vreodată industria națională de apărare. Navantia face un pas tehnologic imens, deoarece preia, pentru prima dată, rolul de Autoritate de Proiectare Tehnică. În plus, Navantia avansează în ciclul evoluției tehnologice: de la construirea în Spania după un proiect străin la construirea în Spania pe baza unui proiect spaniol.

Următoarele faze vor consta în teste de port și pe mare, care includ navigarea până la adâncimea maximă de funcționare. Prima cursă pe mare este programată pentru începutul anului 2022, iar livrarea către Marină la începutul anului 2023.

Președintele Navantia, Ricardo Domínguez, și-a exprimat recunoștința către Ministerul Apărării și Marină pentru sprijinul acordat programului, având în vedere importanța strategică pentru Spania.

Ricardo Domínguez a subliniat că submarinele din clasa S-80 „oferă un impuls major industriei spaniole și pune Navantia în prim plan oferind companiei un profil internațional major cu multe oportunități în alte țări”. Navantia se așteaptă să repete succesele obținute cu [fregatele] F-100 și navele multirol de asalt amfibiu ‘LHD’ [care au și capababilități de portavion].

Șeful Statului Major al Forțelor Navale a subliniat că „submarinul este dovada capacității industriei spaniole și a angajamentului său ferm față de inovația tehnologică”. El a adăugat că, „S-80 adaugă Marinei escorta și forța de acțiune maritimă, care, împreună cu capacitatea de proiecție, asigurată de navele amfibii, infanteria marină și aviația îmbarcată, reprezintă mijloacele care o fac relevantă în context internațional”.

La rândul său, ministrul apărării a subliniat că 22 aprilie este o zi istorică pentru Spania, precizând că submarinul înseamnă „știință, inovație, tehnologie, este viitorul” și apreciind, totodată, efortul tuturor celor care au făcut posibil S-81.

Submarinele S-80 au o lungime totală de 80,8 metri, un diametru de 7,3 metri și o un deplasament în imersie de aproximativ 3.000 tone. Dotarea tehnică include sistemul integrat de luptă și sistemul de control al navei, dezvoltate de Navantia Sistemas. Sistemul de propulsie, BEST-AIP, este independent de atmosferă și va  alimenta nava cu energie electrică la orice adâncime, astfel încât să poată rămâne sub apă pentru perioade de timp mari.

Potrivit Navantia, S-80 are o capacitate stealth îmbunătățită considerabil, fiind  considerat cel mai avansat submarin convențional din lume, fapt care a atras atenția mai multor departamente de marină și a deschis oportunități pe o piață internațională extrem de tehnologizată.

Programul S-80 constă în construcția a patru submarine, S-81 primul și S-84 ultimul, costul total fiind estimat la aproximativ patru miliarde de euro. Termenul de finalizare al programului este 2029, când ultimul submarin va fi predat Forțelor Navale spaniole.

Viteza submarinului este de 22 km/h la suprafața apei și 35 km/h sub apă. Poate rămâne până la 30 de zile în imersie și are o autonomie de 8000 km. Adâncimea maximă de scufundare este de 460 m. Armamentul este compus din torpile grele DM2A4, produse de Atlas Elektronik din Bremen, rachete Harpoon și Tomahawk, mine marine. Echipajul este format din 32 de militari, pe submarin mai putând fi îmbarcați încă 8 militari de forțe speciale.

Țările care fabrică sau dețin submarine diesel-electrice, după o concepție proprie, sunt: Australia, China, Coreea de Sud, Franța, Germania, India, Japonia, Marea Britanie, Olanda, Rusia, Suedia, SUA, iar acum și Spania.

 

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy