După ce a vândut filiala sa rusească, o decizie inevitabilă în contextul invaziei, gigantul auto Renault se pregătește să intre pe un alt front, răspunzând unei solicitări explicite a guvernului francez, potrivit BFM Business.
E vorba despre producția de drone militare, un domeniu în care Franța, potrivit surselor oficiale, este "insuficient pregătită". Totuși, vestea nu a fost primită cu entuziasm de toți angajații. Sindicate, în special Confederația Generală a Muncii (CGT), au semnalat disconfortul muncitorilor, care ar fi declarat că "au semnat un contract pentru a produce mașini, nu arme".
În aparență, un argument de bun simț. Nimeni nu își dorește ca munca sa să fie folosită pe câmpul de luptă, iar dilema etică este reală. Unii au invocat chiar și precedente istorice, amintind de implicarea Renault în producția militară doar atunci când Franța se afla în război.
Dar o simplă privire în istorie relativ recentă infirmă această ipoteză: divizia Renault Trucks Defense a furnizat piese pentru obuzierele autopropulsate CAESAR, deși Franța nu era implicată direct într-un conflict armat. Așadar, argumentul este șubred și ridică semne de întrebare.
Muncitori ruși și partide pro-Kremlin care sabotează interesele Franţei
Ceea ce adâncește şi mai mult acesta suspiciune este un alt detaliu, la fel de important ca primul. Forța de muncă a companiei este extrem de diversă, incluzând cetățeni ruși care lucrează cot la cot cu ucraineni. Se generează astfel riscul real ca producția de drone pentru Kiev să genereze tensiuni interne și, de ce nu, să facă din companie o țintă ușoară pentru atacuri cibernetice.
Dar punctul cel mai sensibil este altul: legăturile. Ziarele franceze, citate de publicatia Defense Express, au remarcat o conexiune strânsă între sindicatul CGT și partidele de stânga cu vederi pro-rusești, printre care și La France Insoumise, condus de Jean-Luc Mélenchon.
Această alianță, spun analiștii, nu este deloc o coincidență, ci o manifestare a unei influențe externe bine orchestrate. Și ca și cum istoria s-ar repeta, se fac unele paralele cu anul 1939, când sindicatele franceze au sabotat producția de apărare, în plin Pact sovieto-german. Un episod puțin cunoscut, dar care confirmă o tactică veche de decenii.
Decizia finală și avertismentul pentru Europa
Deși nemulțumirile muncitorilor sunt reale, e puțin probabil ca ele să schimbe soarta proiectului. Statul francez este principalul acționar al Renault, iar cererea de a adapta liniile de producție pentru scopuri militare face parte dintr-un plan strategic mai amplu, prin care Parisul vrea să-și sporească rapid capacitatea de a face față conflictelor moderne.
Totuși, soluția de compromis pare să fie mutarea producției la fabrica din Slovenia, ocolind astfel rezistența muncitorilor francezi. Este o soluție de moment, care însă nu rezolvă problema de fond.
Cazul Renault este un semnal de alarmă pentru întreaga Europă, arătând cât de fragilă poate fi unitatea internă atunci când un actor extern, precum Rusia, decide să acționeze prin pârghii politice și sociale interne. Nu mai este vorba doar de spionaj sau atacuri cibernetice, ci de o influență insidioasă, care se infiltrează în chiar structura societăților democratice.
Situația de la Renault este o dovadă vie a faptului că războiul din Ucraina se poartă și la mii de kilometri distanță de front, iar una dintre cele mai importante bătălii este cea pentru minți și conștiințe.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News