Spre exemplu Avioane Craiova nu a reușit de 5 ani să finalizeze modernizarea programului IAR-99, un contract ce ar fi trebuit finalizat din 2024.
Căci în 2020, când s-a semnat contractul între Avioane Craiova și Ministerul Apărării pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard la versiunea Standard Modernizat (Șoim), era stipulat că acordul se întinde pe 4 ani iar ultima aeronavă modernizată urmând a fi livrată în termen de 48 de luni de la semnarea documentului.
Valoare contractului e de 275 de milioane de lei fără TVA iar plăți s-au efectuat către fabrică iar Ministerul Apărării Naționale a anunțat penalizări. Așa cum arăta și DefenseRomania la finalul lunii septembrie, abia după cinci ani de la semnarea contractului, într-un final, primul IAR-99 modernizat de Avioane Craiova a zburat și va efectua trageri în poligon.
Avioanele de antrenament IAR-99 Șoim sunt esențiale și în ceea ce privește pregătirea piloților români pe avioane F-16 Fighting Falcon.
Privatizarea Avioane Craiova, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare cu adevărat tectonică în industrie: Aerostar Bacău e interesat și de Avioane Craiova și de ROMAERO

IAR-99 Șoim. Sursă foto: Avioane Craiova
La polul opus, compania privată Aerostar Bacău, unde se face mentenanța pentru mai multe sisteme inclusiv aeronautice, precum F-16 Fighting Falcon, dar și elicopterele Black Hawk ale MAI, a fost catalogată de multe ori ca fiind „locomotiva” industriei. E drept, o companie privată, nu de stat.
Și, se pare, Aerostar Bacău e interesată de o posibilă privatizare a Avioane Craiova și ROMAERO.
Viorel Manole, directorul PATROMIL, patronat sub egida căruia se află mai multe companii din industria de apărare de stat și privată, în cadrul ultimei ediții a podcastului Obiectiv EuroAtlantic, difuzat săptămânal de DefenseRomania, și unde s-a discutat despre revitalizarea industriei de apărare și posibile programe care să fie finanțate prin mecanismul european SAFE, a dezvăluit că Aerostar Bacău e interesată de preluarea Avioane Craiova și ROMAERO.
Viorel Manole nu vede altă soluție decât privatizarea industriei aeronautice de stat, în contextul în care aici trebuie un proces amplu de retehnologizare.
„În mod normal ar trebui să retehnologizăm în special pe ceea ce avem în dotare și chiar mai mult. M-aș gândi chiar la niște privatizări dacă în 30 de ani nu am reușit să însănătoșim o fabrică precum ROMAERO care a avut cultură britanică, eu am fost director general acolo, cunosc situația. Avioane Craiova e un alt exemplu. Nu sunt multe țări care să aibă fabrici care să fie integratoare de avioane”, precizează directorul PATROMIL.
Întrebat dacă privatizarea Avioane Craiova ar fi ultima șansă pentru salvarea IAR-99 Șoim, Viorel Manole a precizat: „Cred că da”.
El a dezvăluit că salvarea industriei aeronautice de stat se poate face și din „interior”, adică o privatizare făcută de o companie din România, nu doar de una de afară. Precizând că Aerostar Bacău are interes.
„Precum și privatizarea ROMAERO. Dar mai degrabă aș vedea o privatizare în țară. Aerostar Bacău știu că e interesat și de Avioane Craiova și de ROMAERO. Am avea o industrie consolidată. Ați văzut cum americanii au unit coloși pentru a fi mai puternici și mai reprezentativi. Am putea face și noi o consolidare a industriei aeronautice românești”, a conchis Viorel Manole, directorul PATROMIL.
Urmărește integral podcastul Obiectiv EuroAtlantic, ediția „Ce arme cumpărăm de cele 16 miliarde? Și cum facem ca România să și producă, nu doar să fie client”, unde invitat este Viorel Manole iar subiectul sunt cele 16 miliarde de euro pe care îi putem accesa din SAFE pentru achiziții de tehnică militară și revitalizarea industriei de apărare
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News










