Operațiune rusă pentru discreditarea vaccinurilor din Occident care „transformă persoanele în cimpanzei”

Tudor Curtifan / 11 aug 2021 / 09:38

Facebook a demontat o operaţiune de dezinformare rusă care încerca să discrediteze vaccinurile AstraZeneca şi Pfizer/BioNTech împotriva COVID-19, inclusiv căutând să acrediteze ideea că primul dintre seruri "transformă persoanele vaccinate în cimpanzei", relatează Agerpres, citând AFP.

"Dezinformarea nu este mereu subtilă", a remarcat ironic Ben Nimmo, directorul unuia dintre serviciile de securitate cibernetică ale Facebook, într-o conferinţă de presă marţi.

Grupul californian este acuzat în mod regulat de a fi contribuit la propagarea în masă a dezinformării. Luna trecută, preşedintele american Joe Biden chiar a apreciat că Facebook şi alte platforme "ucid" oameni, prin faptul că lasă să circule informaţii false despre vaccinurile împotriva COVID-19.

"Această campanie funcţiona ca o spălătorie automată", a explicat gigantul social media. O firmă britanică de comunicare, Fazze, era însărcinată cu difuzarea pe scară cât mai largă a unor articole destinate să inducă în eroare şi a unor petiţii pe diferite forumuri şi reţele (între care Reddit, Medium, Change.org, Facebook, Instagram ...), prin intermediul unor profiluri false şi al unor influenceri.

Detectarea operaţiunii a fost precipitată de faptul că, în luna mai, mai mulţi influenţatori francezi şi germani, activi în domeniul sănătăţii şi ştiinţei, au denunţat ofertele pe care le primiseră pentru a denigra vaccinul Pfizer contra plată.

 

Campania de dezinformare, coordonată din Rusia



"Incredibil. Adresa agenţiei din Londra care m-a contactat este falsă. Nu au avut niciodată un sediu acolo, este un centru de înfrumuseţare cu laser! Toţi angajaţii au profiluri ciudate pe LinkedIn ...care au dispărut din această dimineaţă. Toţi au lucrat în Rusia înainte", reacţionase pe Twitter Leo Grasset, care se ocupă de popularizarea ştiinţei, cu 1,17 milioane de abonaţi pe canalul său de pe Youtube.

Într-un final, cea mai mare parte a conţinuturilor postate pe Instagram - ţintind în principal India şi America Latină - n-au primit "niciun like", a precizat Facebook. "Nu au avut efectul scontat", subliniază Ben Nimmo.

Agenţia Fazze are de acum interdicţie pe platformă. "A fost o campanie neglijentă, dar procesul a fost sofisticat", a detaliat Nathaniel Gleicher, directorul pentru normele de securitate de la Facebook.

"Au existat spam, influenţatori, piratare de documente. Deci, este mai dificil pentru o singură platformă să înţeleagă acest tip de campanie în totalitatea sa", a adăugat el, invitând întreaga societate civilă (universitari, jurnalişti, autorităţi) să se mobilizeze alături de reţelele de social media.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy