Urmând să zboare până în 2035, Tempest este conceput ca un avion de vânătoare invizibil de generația a VI-a, dotat cu o serie de sisteme: capacitatea de a opera cu sau fără pilot; de a controla roiuri de drone de atac; de a prezenta un profil radar redus; de a avea sisteme de date inovatoare și de a fi înarmat cu arme de ultimă generație, cum ar fi rachete hipersonice.
Această aeronavă avansată va fi livrată prin intermediul Global Combat Air Programme (GCAP) - un parteneriat între Londra, Roma și Tokyo. De asemenea, avionul stealth supersonic se va mândri cu un radar puternic care poate furniza de 10.000 de ori mai multe date decât sistemele actuale, oferind un avantaj în luptă.
În Marea Britanie, efortul dezvoltării acestui program este condus de BAE Systems, în parteneriat strâns cu Rolls-Royce, Leonardo UK și MBDA UK - precum și cu sute de companii din lanțul de aprovizionare din întreaga țară.
Împreună, acestea lucrează îndeaproape cu companii importante din Japonia și Italia pentru a progresa în proiectarea și dezvoltarea acestei aeronave.
Tratatul recent încheiat a confirmat că Regatul Unit va găzdui sediul guvernamental comun al GCAP, sprijinind sute de locuri de muncă din Regatul Unit și colaborând cu companiile japoneze și italiene. Primul director executiv al programului GCAP va fi din Japonia. Cartierul general va fi responsabil de furnizarea de capacități militare vitale, de consolidarea capacității industriale aeriene de luptă a fiecărei țări și de obținerea unui raport calitate-preț avantajos.
Semnarea tratatului la Tokyo a fost anunțată, de exemplu, odată cu selectarea oficială a Marii Britanii pentru a găzdui sediul parteneriatului, deși un comunicat de presă al Ministerului britanic al Apărării nu a dezvăluit o locație specifică. Programul plănuiește să își lanseze faza de dezvoltare în 2025 și își propune să înceapă livrările un deceniu mai târziu, în 2035.
Anunțul privind semnarea tratatului și stabilirea sediul vine la aproape un an de la prezentarea oficială a parteneriatului GCAP. În cadrul programului, industriile celor trei țări vor colabora la proiectarea aeronavei și vor contribui la eventuala sa producție.
Deși deocamdată limitat la cele trei țări, parteneriatul GCAP s-ar putea extinde. Un oficial britanic a declarat recent pentru Breaking Defense că se așteaptă ca Arabia Saudită să se alăture GCAP "în timp util", deși se pare că guvernul japonez se opune.
GCAP este unul dintre cele câteva programe de avioane de luptă de generația a VI-a la care lucrează statele occidentale. În Europa, programul Future Combat Aircraft System (FCAS) - derulat cu participarea Franței, Germaniei și Spaniei, cu Belgia plănuind să se alăture și alți parteneri precum Suedia văzuți ca potențiali nou-veniți - urmează să selecteze un proiect de avion de luptă până în 2025.
Caracterizat de disputele dintre Berlin și Paris, eventualul avion de luptă FCAS, care ar trebui să fie operaţional până în 2040, pare să fie în urma celui aflat în curs de dezvoltare de către parteneriatul GCAP. Cu toate acestea, aceste două programe sunt probabil și mai mult în urma celui anunţat de Statelor Unite, care intenționează să atribuie un proiect pentru avionul său de luptă Next Generation Air Dominance (NGAD) până anul viitor și să fie operaţional până în 2030.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News